LidéRozhovory

Nora Dolanská: Spolupráce s Vídní a Berlínem je víc než logická

Říká Nora Dolanská, ředitelka Prague City Tourism, se kterou jsme hovořili nejen o připravovaném memorandu o společné propagaci Prahy, Vídně a Berlína na vzdálených trzích, ale např. i o tom, jak se daří představovat zahraničním turistům přitažlivá místa mimo centrum Prahy, které je zahraničními návštěvníky přesyceno.

Foto: archiv N. Dolanské

Co vás vedlo k rozhodnutí spolupracovat při propagaci na vzdálených trzích s jinými městy a proč zrovna s Vídní a Berlínem?

Počátek toho všeho byl přibližně před dvěma lety, kdy magistrát uspořádal v Praze berlínský workshop, kterého se účastnil i ředitel turistické centrály Visit Berlin Burghard Kieker. Ten nám moc zajímavě vyprávěl o tom, co a jak v oblasti turistického ruchu dělají. A kromě toho, že mluvil např. o noci hotelů, kterou oni dělají už asi deset let, to nás mimochodem inspirovalo k tomu, abychom ji uspořádali v Praze také – budeme ji poprvé mít teď 27. ledna –, mluvil i o spolupráci s Vídní při propagaci obou měst na vzdálených trzích. Pak jsme pozvali do Prahy také zástupce agentury Wien Tourismus, i to bylo velmi zajímavé, protože oni opravdu dobře umějí incoming.

Toto všechno komisi pro cestovní ruch pražského magistrátu utvrdilo v názoru, že pro Prahu je osa Berlín – Praha – Vídeň strategicky velice důležitá. Praha má totiž mimo jiné tu výhodu, že právě mezi těmito dvěma městy leží. A tak jsme se s destinačními managementy obou měst dohodli a máme před podpisem Memoranda o spolupráci v oblasti příjezdového turismu mezi Prahou, Berlínem a Vídní se zaměřením na vybrané zámořské trhy. Všichni se sejdeme na ITB v Berlíně a rozdělíme si úkoly.

 

Jak bude ta spolupráce probíhat?

Letos to zkusíme v Jižní Americe po vzoru Vídně, která se na jihoamerickém trhu rozhodla pro Brazílii. Berlín má v Jižní Americe větší záběr, angažuje se např. i v Argentině nebo Chile, my ale půjdeme zatím jenom do Brazílie, což je, myslím, dobré rozhodnutí. Jednak je to s 203 miliony obyvatel největší země kontinentu, jednak nás tam mají rádi, zejména díky Josefu Masopustovi, který se tam velmi proslavil. A i díky prezidentu Kubistchekovi, který byl v Brazílii velmi oblíben a měl, jak známo, částečně české kořeny. Budeme se společně prezentovat na vybraných veletrzích, první bude v dubnu Travel Week v Sao Paolu, tam budeme mít společný stánek a navíc společně s Berlínem uděláme prezentační akci v nákupním středisku. Té se Vídeň účastnit nebude, specializuje se totiž pouze na B2B akce, zatímco my a Berlín děláme i B2C.

Kromě společné účasti na veletrzích budeme mít i propojené webové stránky, vydáme společné propagační tiskoviny, budeme spolupracovat i na sociálních sítích. Rádi bychom zařídili i zvýhodněnou vlakovou dopravu ve spolupráci s železnicemi všech tří zemí pro skupiny i jednotlivce, kteří z Jižní Ameriky přiletí do Vídně nebo do Berlína a budou chtít navštívit všechna tři města včetně Prahy, která, jak už jsem říkala, leží šikovně uprostřed.

 

Na jak dlouho budete spolupráci podepisovat a čím je Praha pro Berlín a Vídeň tak zajímavá, přivede jim další turisty?

Zatím to není časově omezeno, to se ještě musí dohodnout. Já bych si to představovala tak na pět let, protože kampaně musejí mít svou kontinuitu. Ale Praha pro ně samozřejmě je strategicky zajímavá. Vezmeme-li ty poněkud přízemní důvody, tak náklady na akce se budou dělit na třetiny, pražský magistrát na tuto spolupráci přislíbil 3 miliony korun. To vyhovuje zejména Berlínu, jehož prostředky jsou v oblasti cestovního ruchu v podstatě vyčerpané, zejména v důsledku migrační krize a teroristického útoku před Vánoci. Ale hlavně, stylem života jsme si ve všech třech zemích podobní, přesto má každé z měst svůj jedinečný charakter. A když už se někdo z takové dálky vydá do střední Evropy, návštěva těchto tří měst dává smysl a je více než logická, poskytne mu o střední Evropě totiž celkem vypovídající obrázek. Myslím, že to bude dobře fungovat.

 

Tato spolupráce nepochybně přivede do Prahy více turistů, ale nemá jich Praha už tak až dost? Centrum města turisty doslova přetéká, daří se vám směrovat zahraniční turisty i mimo historické jádro Prahy? Bude zámořská klientela movitější než turisté ze sousedních zemí?

Ano, myslím, že se to docela daří. V loňském roce jsme vydali v šesti jazykových mutacích průvodce po pěti pražských trasách, které turisty zavedou mimo centrum města – Vyšehrad, Vinohrady a Vršovice, pražské parky a zahrady, Karlín a dále Břevnov se Strahovem, letos máme v plánu dalších pět. V tomto roce také hodláme seznámit turisty s pražskými kavárnami a kavárenskou gastronomií, a ne všechny kavárny jsou zrovna v centru. Myslím, že turisté pomalu, ale jistě začínají zjišťovat, že Praha není jenom Pražský hrad, Staroměstské náměstí, Karlův most a Malá Strana. A přesně, jak se ptáte, také všechna tři města mají zálusk na movitou klientelu, která ze zámořských destinací do Evropy přijíždí ve větší míře už jen díky dlouhé cestě a nákladům na cestování.

 

Děkuji za rozhovor.

Naďa Rybárová

 

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button