Rozhovory

Nora Dolanská: Jak zviditelnit kraj ve stínu Prahy

Nora Dolanská, dosavadní ředitelka Prague City Tourism, příspěvkové organizace hlavního města Prahy, povede nově založenou Centrálu cestovního ruchu Středočeského kraje. Hovořili jsme s ní o minulých úspěších i nových výzvách do budoucna.

Foto: Luděk Neužil

Mohla byste nějak zhodnotit své působení v Prague City ­Tourism, dříve známé jako Pražská informační služba?

Po čtyřech a půl letech ve vedení Prague City Tourism předávám organizaci ve výborném stavu, zkonsolidovanou, s jasnými cíli a úkoly do budoucnosti, včetně strategie do roku 2023. Praha je z hlediska propagace zajištěná velmi dobře. Čísla jsou neuvěřitelná – za duben 2017 přijelo do Prahy 600 872 hostů, z toho 529 456 cizinců, o 17,5 % více než ve stejném měsíci loni. Podle zemí původu návštěvníků Prahy to bylo o 29 % více Němců, o 78 % více Rusů, o 52 % více Korejců, o 56 % více Číňanů a o 55 % více Španělů.

Nejnavštěvovanějším turistickým cílem roku 2016 byl Pražský hrad, kam zavítalo celkem 2,1 milionu návštěvníků, tedy meziročně o 12 % více. Na druhé příčce se stejně jako loni umístila lanová dráha na Petřín. Ta za loňský rok svezla téměř 1,8 milionu návštěvníků, což bylo o 19 % více než v roce předchozím. Pražské zoo, která skončila na třetím místě, vzrostla meziročně návštěvnost o 10 % na celkových 1,4 milionu návštěvníků.

 

Co stojí za takto výrazným růstem?

Je to výsledek několikaleté systematické práce na sociálních sítích. Politická sféra však bohužel význam, potenciál a fungování sociálních sítí zatím zcela nedoceňuje. Tři roky jsme dennodenně postovali fotky z Prahy, přispívali do diskusí, vytvářeli kampaně na Twitteru, Facebooku i Instagramu. V tomto jsme začínali naprosto od nuly. Dnes má Praha na sociálních sítích vysokou sledovanost.


Na koho cílí kampaně na sociálních sítích?

Záleží na konkrétní síti. Na Facebooku už je dnes i střední a starší generace, a tu je žádoucí oslovovat, protože to jsou movitější klienti. Samozřejmě vše probíhalo v kombinaci s kampaněmi v klasických médiích. Za důvod značného nárůstu turistů v Praze považuji dobře sestavený mediální mix. Městská turistika roste v celé Evropě, ale v jednociferných číslech. Praha má dvouciferné nárůsty.

 

Zaměřili jste kampaň i na čínské turisty, u kterých se velký růst očekával?

Ano, na této vlně zájmu jsme se svezli. Praha má web ve 21 jazycích včetně čínštiny, korejštiny, ale také v jazycích, které se píší zprava doleva: hindštiny, hebrejštiny a arabštiny, což je technicky dost náročné.

 

Které další město má takto skvěle udělaný web?

Například Kodaň, Berlín nebo Madrid. Obecně, nejen ve webu, má skvělou propagaci Barcelona. Prague City Tourism ovšem hraje v Evropě první ligu.

 

Jaké zkušenosti z Prague City Tourism využijete v Centrále cestovního ruchu Středočeského kraje?

Úplně nová bude oblast propagace. Středočeský kraj je totiž úplně jiný než Praha. Má sice také spoustu památek, ale je velmi roztříštěný a jednotlivé subjekty spolu příliš nespolupracují. Ještě více než s destinačními organizacemi, kterých je ve Středočeském kraji několik, bude mým cílem spolupracovat s městy. Chci rozvinout spolupráci centrály s turistickými městy, ale také spolupráci mezi městy samotnými. Místa v kraji, jako jsou Kutná Hora nebo Karlštejn, mají potenciál přilákat hosty z blízkého i vzdáleného zahraničí. Budu se ovšem snažit víc podporovat hlavně domácí cestovní ruch. Městům a turistickým oblastem chci například v informačním centru v Praze nabízet prostor pro prezentaci jejich akcí. To znamená, že získají možnost nalákat turisty přímo v Praze.

 

Jaká jsou nejcennější aktiva Středočeského kraje, pokud jde o cestovní ruch?

Tento kraj má jednak výhodu blízkosti Prahy, ale má k tomu navíc i skvělé možnosti pro aktivní využití času – pro cykloturistiku, pěší turistiku, golf, koupání v řekách. Jsou tu aquaparky, zábavní střediska a další lákadla. Praha je v tomto trochu limitovaná.

 

Jak bude podpora domácího cestovního ruchu vypadat konkrétně? Máte již nějaké plány?

Jistě. Jednou z prvních věcí bude nabídka školám z celé země k pobytu ve Středočeském kraji. Zde mohou v rámci školního výletu pořádat cyklistické vyjížďky, provozovat sporty či si užívat hry v přírodě. A v rámci tohoto pohybu na den navštíví i Prahu. Ubytování mimo Prahu, ve Středočeském kraji, je přitom vyjde na polovinu. V zahraničí se tomu říká „summer camp“, tábor se zajímavým programem pro děti. A právě takové summer campy by Středočeský kraj mohl mít. Dobrodružný program na místě se dá skvěle skloubit s návštěvou a poznáváním Prahy. Součástí projektu bude pochopitelně i spolupráce s agenturami, které kvalitní program pro děti dokážou vytvořit.

 

Který kraj v České republice má podle vás nejlepší propagaci?

Některá místa v ČR jsou pro turistiku zrozená, jiná méně. V těch „lucky places“ se turistika částečně dělá sama. To je třeba příklad Jihomoravského kraje. A navíc tam to ještě dělají dobře. Za obrovského skokana roku považuji Moravskoslezský kraj, a Ostravu zvlášť: je obdivuhodné, jak to vzali do ruky s technickými památkami, jak tam pořádají prvotřídní kulturní a sportovní akce. Kraj, který je na první pohled chudý na atraktivní místa, se zviditelnil a v cestovním ruchu si svou cestu našel.

 

Na které zdrojové země se ve Středočeském kraji zaměříte?

Kolem 50 až 55 % cestovního ruchu v kraji tvoří domácí cestovní ruch. Pokud jde o zahraničí, zaměříme se určitě na okolní státy. Do Středočeského kraje budeme zvát Poláky, Němce, Rakušany, Slováky. Až se víc seznámím s podrobnostmi a příběhy kraje, budeme vybírat i další země. Například Vrchotovy Janovice a příběh Sidonie Nádherné jsou něco, co kraj zatím nevyužil. A přitom z toho lze udělat národní produkt, nikoli jen krajský. Cíl je to zajímavý pro Němce, Rakušany i Francouze, je spojený s Rodinem, Rilkem, Krausem…

Podobně to chce hledat třeba španělské nebo japonské paralely. Ti lidé přijedou samozřejmě nejspíš do Prahy, ale díky těmto tématům mohou den či dva prožít i ve Středočeském kraji. A to je můj úkol. Kraj se potřebuje zviditelnit, nyní je turisticky poněkud zapomenutý, schovaný pod deštníkem Prahy.

 

Kolik času potřebujete ke zviditelnění kraje?

Na to jsou třeba dva roky. První marketingový plán vytvořím do srpna. Ale třeba na veletrzích se musíte objevit aspoň třikrát, než si vás začnou všímat. Dobrý rok začne být až ten třetí.

 

Jaký bude váš rozpočet?

Patnáct milionů ročně. Letošní rok bude přitom zkušební.

 

Jaké další atraktivity má Středočeský kraj?

Třeba golf. Chtěla bych například udělat středočeský golfový pas, aby lidé mohli objíždět hřiště v kraji. A mimochodem, to je dobrý nástroj nejen pro golf. Ráda bych zavedla sezonní kartu, jakou mají v Dolním Rakousku. Tato země je tak trochu paralelou Středočeského kraje – kraj pod deštníkem Vídně. Na sezonní kartu se sbírají body, lidé získávají slevy na hotely či dopravu zdarma. To vše ale vyžaduje spolupráci subjektů. Nejdřív začneme subjekty přímo spravovanými krajem, jako jsou muzea či galerie.

 

Kdo je váš přímý nadřízený ve Středočeském kraji?

Náměstek pro cestovní ruch Vít Rakušan, což je velmi vstřícný a osvícený člověk. Bez možnosti spolupráce s politickou sférou to nejde dělat. Budu však muset najít způsob spolupráce i se soukromými subjekty, kterých je v kraji mnohonásobně víc než v Praze. Je možnost spolupracovat s velkými hráči kraje, jakými jsou například sklárna Kavalier Sázava či Škoda Auto.

 

Co je pro vás větší výzva: bývalé působení v Prague City Tourism, nebo Středočeský kraj?

Tento nový úkol. Centrála cestovního ruchu Středočeského kraje je něco úplně nového. Předtím jsem přišla do existující organizace, která měla svou čitelnou i nečitelnou část, ale ta organizace byla a nějak fungovala. Já jsem se ji snažila jen předělat. Tady však něco zakládám. Jsem celoživotní gründer, pořád něco zakládám. Když tato nabídka přišla, neváhala jsem ani minutu.

 

Amara Zemplinerová

 

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button