Partnerská sekceRozhovoryZprávy

Radek Šafařík: Na franšízu sází stále více českých podnikatelů

Partnerský článek

Osvědčeným značkám věří podle odborníků stále více podnikatelů. Během posledních 4 let se v České republice zvýšil počet franšízových konceptů o 69 projektů. Vyplývá to z dokumentu Franchising Report 2013, který zpracovala poradenská společnost Profit system.

Foto: archiv Radka Šafaříka
Foto: archiv Radka Šafaříka

Společnosti nabízející podnikatelské licence uvádějí jako hlavní výhody již vybudovaný systém práce, marketingovou podporu či výrazně nižší riziko ne­úspěchu. Franchising Report 2013 uvádí, že za minulý rok vzrostl zájem o franšízing oproti roku 2012 o 10 % a dokládá, že zatímco v roce 2010 působilo na českém trhu 150 konceptů, v roce 2013 jich bylo už 219. Zajímavým výstupem dokumentu bylo také zjištění, že na českém trhu porážejí tuzemští franšízoři ty zahraniční. Loni bylo totiž 132 konceptů tuzemského původu a zbylých 87 zahraničních.

 

Do konce roku se očekává další nárůst

Odborníci dle dění na trhu odhadují, že se i na konci letošního roku dočkáme v České republice dalšího zvýšení počtu franšízových konceptů. „Franšízing získává na oblibě jednak díky průběžné podpoře podnikatele ze strany majitele podnikatelské licence čili franšízora, ale také díky neustále se rozšiřující nabídce ověřených nápadů,“ říká Jan Gonda, prezident České asociace franchisingu. „Dnes si již na principu franšízy můžeme otevřít například cestovní kancelář, poradnu zdravé výživy, prodejnu obuvi či poskytovat finanční služby,“ dodává Gonda s tím, že letos odhaduje růst franšízových konceptů na počet kolem 235 projektů.

 

Nejrozšířenější franšízu v cestovním ruchu u nás má Invia

Statistiky ukazují, že franšízové partnerství je až šestkrát méně rizikové než činnost u podnikatelů, kteří podnikají samostatně. Tento fakt je důsledkem využití silné značky, která je již v povědomí zákazníků. Do karet franšízanta ale hraje nejen vybudovaná značka a systém práce, podnikatel přebírá také propracované marketingové postupy, které se franšízoři snaží neustále zdokonalovat. „Naše franšízy získávají zejména lepší podmínky pro prodej zájezdů, moderní prodejní systém a nejširší nabídku pobytů a dodatkových služeb. Navíc jim vyplácíme provize hned po prodeji a motivujeme je,“ uvedl Radek Šafařík, obchodní ředitel společnosti Invia, která na českém trhu provozuje nejrozšířenější franšízový systém v oblasti cestovního ruchu. „Naše společnost má zase díky franšízingu již přes 100 poboček. Přitom je ale naším cílem mít ve městech pouze jednu franšízu, abychom pro franšízanty nevytvářeli konkurenční prostředí,“ doplnil Šafařík.

 

Pět otázek pro Radka Šafaříka

Jak vlastně své partnery pro franšízu vybíráte?

Na počátku projektu jsme měli úplně jinou představu o minimální velikosti města, kde chceme mít zastoupení. Teď jsme mile zaskočeni a zároveň překvapeni, že náš franšízing sklízí slušné výsledky i v městech daleko menších. Otevírá se nám tedy po úspěšných letech provozu projektu nový prostor. Výsledky lákají další zájemce a inspirují k zamyšlení k podnikání. Ke spolupráci si však partnery vybíráme. Chceme fajn lidi, co mají dobrý předpoklad k podnikání, vyznají se v provizním prodeji, mají obchodního ducha a jsou přesvědčeni o tom, že spojení se silným partnerem Invia je pro ně dobrý krok do budoucna. Proto jsou místa, kde zastoupení ještě není. Brzdila nás velikost města nebo absence vyhovujícího partnera.

 

Kdo je tedy pro Vás ideálním partnerem?

Ideálním zájemcem o spolupráci je samozřejmě zavedená firma s klientelou a historií, kancelář na dobrém místě a podnikatel se zkušeností nejen v oboru. Avšak výborné výsledky nesou i nově otevřené pobočky. Většinou si je otevírají zkušení prodejci, kteří dříve vlastnili nebo pracovali v jiné agentuře či CK, výjimkou nejsou ani naši bývalí zaměstnanci.

 

Jaké povinnosti má franšízant vůči „mateřské“ firmě?

Požadavky na nové franšízy a povinnosti franšízantů jdou ruku v ruce s rozsahem spolupráce. Podnikatelé a majitelé agentur či CK nepotřebují k zahájení žádné finanční prostředky. Požadujeme pouze zanedbatelný měsíční poplatek a disciplínu v dodržování smlouvy. Povinnosti přitom nijak neomezují standardní podnikání a zvyklosti v cestovním ruchu a v provizním prodeji, naopak. V některých elementech přinášíme přímo evoluci. Nikdo jiný tak výhodnou spolupráci nenabízí.

 

A naopak, co franšízant touto formou spolupráce získá?

Franšízant spoluprací získá zejména nárůst klientely. Dlouhodobě naše franšízy ročně rostou v průměru okolo 30–40 procent. Ti, co od začátku nesou 100% brand Invia, mají nárůsty ještě vyšší. Je to vzhledem k současnému trendu v provizním prodeji výkon unikátní. Nabízíme tedy lepší podmínky, širokou nabídku produktu, skvělý brand podpořený silnou reklamou a jméno… a hlavně jistotu a budoucnost.

 

Jak vidíte budoucí vývoj franšízy v Invii?

Do budoucna, i když je počet našich franšíz ohromný, tak věřím, že jsme stále v první polovině. V dnešní době velmi rychle zaplňujeme střední města. Stále je tu dost prostoru, kam růst. A to nemluvím o Slovensku, kde nás čeká během příštích let masivní expanze. Stejně jako tomu bylo postupně u nás. V současné době zažíváme doslova pranici o poslední větší a střední města. Zájemci najdou informace na www.franchising.invia.cz.                    

red

 

 

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button