LidéRozhovory

Monika Palatková: Loňský rok vydal za pět normálních

V lednu tomu byl rok, co v čele agentury CzechTourism stanula Monika ­Palatková. Zajímalo nás, nejen co se jí za tu dobu podařilo z jejích plánů realizovat, ale např. i jakým směrem se budou ubírat další ročníky filmového festivalu Tourfilm nebo jaká budoucnost čeká Český systém kvality služeb.

Foto: Luděk Neužil
Foto: Luděk Neužil

Při svém nástupu do funkce generální ředitelky jste uvedla, že chcete z CzechTourism vybudovat moderní a renomovanou marketingovou agenturu. Jak daleko jste se v tomto úsilí za rok působení ve funkci dostala, a nepřipravil vás střet s realitou o kousek původního elánu a nadšení?

Kdybych měla loňský rok charakterizovat, řekla bych, že vydal za pět normálních. Postupovali jsme velice rychle, agentura prošla organizačními i personálními změnami, končila spousta projektů, naštěstí se ale většinu lidí, co na nich pracovali, podařilo udržet, také se nám podařilo hodně projektů posunout z formální roviny do roviny praktické. Nově jsme zřídili Odbor regionálního partnerství a vztahů B2B, který zprostředkovává kontakt CzechTourism s regiony, znovu jsme otevřeli zastoupení ve Vídni, daří se nám držet pozice v Rusku, i když je země v těžké krizi, chceme trochu oživit Jekatěrinburg, odkud bychom rádi obsluhovali např. i Kazachstán a okolní státy, spousta práce nás čeká i v Japonsku. Loňský rok jsme zvládli dobře i finančně, skončili jsme s kladným výsledkem. A pokud jde o střet s realitou: když jsem sem šla, nečekala jsem, že tu budu mít na růžích ustláno, ale když je člověk obklopen dobrým týmem, dá se to zvládnout. Bez toho by to nešlo.

 

Na počátku tohoto roku jste od MMR převzali projekt Českého systému kvality služeb, mezinárodně uznávaná značka Q, kterou mají certifikované subjekty právo užívat, ale českým zákazníkům většinou nic neříká…

Vlastníkem zůstává ministerstvo, naším úkolem je řídit udržitelnost projektu po věcné stránce. A nás samozřejmě zajímá praktická využitelnost projektu. Jde o to, aby značka Q měla i u nás v ČR svoji hodnotu a to znamená dlouhodobou práci. Jde v podstatě o uvedení značky na trh, a to je otázka zdrojů, nejenom lidských, ale i finančních. Lidské zdroje máme, ty finanční jsou v jednání. Nikdo ale nemůže očekávat, že se dá zařídit uvedení značky na trh s nulovými náklady. Přitom může být ČSKS velmi užitečný systém, Česko bude vnímáno jako destinace, kde se klade důraz na kvalitu.

 

Pokud jde o témata určená k propagaci České republiky v zahraničí, konzultuje je CzechTourism s incomingovými cestovními kancelářemi a jsou cestovní kanceláře v tomto ohledu jakkoliv aktivní?

Zástupci asociací cestovních kanceláří se účastní schůzí k marketingovému plánu na příští rok, my naopak tato témata prezentujeme na jejich konferencích. Témata se projednávají i na znovuustavené Radě pro strategii, která se bude scházet čtyřikrát ročně a jejími členy jsou i odborníci z organizací působících v cestovním ruchu. To jsou platformy, které považuji za zcela dostatečné. Cílem Rady pro strategii je vtáhnout do hry ale i jiné subjekty, které jsou schopny přispět k hodnotě značky Česká republika, tedy i samosprávu, odborníky z oblasti kultury, sportu nebo dopravy.

 

Nejstarší mezinárodní festival s tematikou cestovního ruchu Tourfilm se loni poprvé konal výhradně v produkci CzechTourism. Zůstane to tak i nadále, nebo se vrátíte k původnímu modelu, kdy festival zajišťovala spolupracující agentura?

Modelu produkce v režii CzechTourism plus externí dodávky, který se na posledním ročníku osvědčil, se hodláme držet i nadále, ale externí dodávky budou mít menší rozsah. Musíme festival nejen zorganizovat, ale i zaplatit. Loni jsme ho dělali ve vlastní režii poprvé, nešlo sice vše úplně hladce, ale dopadlo to dobře, a dokonce se nám podařilo zredukovat jeho rozpočet na polovinu. Také je třeba si ujasnit, kdo jsou cílové skupiny, pro koho se vlastně dělá. Tourfilm je sice mezinárodní festival, ale pokud jde o diváky, je spíš regionální. A tak pro letošek chceme spolupracovat s Evropskou komisí cestovního ruchu, které jsme členem, s cílem zajistit, aby byl festival více mezinárodní i z hlediska publika.

 

Po delší době se nedávno opět objevilo ze strany poskytovatelů služeb v cestovním ruchu volání po tom, aby byly letní školní prázdniny rozloženy podle regionů do období od 1. 6. do 30. 9. Podporovala byste takový krok?

Na to nemám jednoznačný názor. Navíc jsem nikde neviděla žádnou seriózní analýzu možných dopadů takového kroku. Možná by ke zvýšení mimosezonní návštěvnosti, protože o to zřejmě jde, bylo vhodnější spíše využití konceptu sociálního cestovního ruchu.

Naďa Rybárová

 

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by vás zajímat
Close
Back to top button