Knihy a médiaMěsta & regiony ČRTOPTrendy

MMR chce do konce roku 2024 spustit dva velké digitalizační projekty pro turismus

Ministerstvo pro místní rozvoj ČR (MMR) a agentura CzechTourism, která pod resort spadá, chtějí do konce roku 2024 spustit dva velké digitalizační projekty pro cestovní ruch. Počítají s financemi z Národního plánu obnovy (NPO).
Foto: Amara Zemplinerová

 

K evidenci návštěvníků v tuzemsku by měl sloužit systém e-Turista, prostřednictvím systému GDS (Global Distribution System) je v plánu digitalizovat nabídku vstupů do památek a na další zážitková místa. Na tiskové konferenci to novinářům řekli náměstek sekce regionálního rozvoje a cestovního ruchu na MMR David Koppitz a ředitel CzechTourism Jan Herget.

Systém e-Turista má podnikatelům snížit administrativní zátěž, když umožní sdílení informací o ubytovaných hostech mezi orgány státní správy a samosprávy. V současné době provozovatelé ubytovacích zařízení musejí data vykazovat cizinecké policii, Českému statistickému úřadu a vykázat poplatky finanční správě. Navíc podle Koppitze neexistuje registr místních poplatků za pobyt, což komplikuje přehled o situaci na trhu. Navíc e-Turista poskytne údaje o pohybu turistů v reálném čase, které v ČR dosud chybějí.

Se spuštěním systému e-Turista souvisí snaha MMR zvýšit podíl obcí, které vybírají místní poplatky z pobytu. Momentálně jich podle Koppitze je 29 procent. Většina obcí přitom podle něj vybírá poplatek zhruba do 20 korun, menší část směřuje k současné maximální hranici, která činí 50 korun. MMR chce podle Koppitze vyvolat také debatu o reinvestici těchto peněz do cestovního ruchu. Právě výběr poplatků z pobytu totiž považuje za udržitelný zdroj financování v turismu.

Na místních poplatcích z pobytu se podle Koppitze mezi lety 2016 až 2020 vybralo 3,2 miliardy korun. Lze se podle něj ale v ideálním případě dostat k částce 3,6 miliardy korun za rok. Nepředpokládá, že by se podařilo o výběru přesvědčit všechny obce, za úspěch by pokládal zdvojnásobení současného počtu. Nastavení legislativy do role povinnosti si nedokáže představit, řekl.

Cílem projektu GDS je podle Hergeta vytvoření internetového tržiště zážitků a služeb pro potenciální návštěvníky. Přitom podle něj lze využít zavedený portál Kudyznudy.cz, který podle něj čítá kolem 70 000 partnerů. Díky tomuto systému se podle Hergeta usnadní cesta zákazníka k zážitku. Mohlo by se tak vyřešit úskalí turisticky přetížených lokalit, kam lidé vyrazí jen z důvodu, že nevědí, jaké jsou jiné možnosti. I malé instituce se podle Hergeta navíc takto dostanou k příležitosti exportovat, která se dosud dostávala jen „velkým hráčům“, jakými jsou Národní muzeum nebo Státní opera.

Na e-Turistu se v NPO, který je podkladem pro čerpání peněz z Nástroje pro oživení a odolnost Evropské unie, podle Koppitze počítá se 30 miliony korun. První prostředky by podle něj měly být vynaloženy už v příštím roce. Na GDS by mělo připadnout z NPO asi 20 milionů korun.

Newsroom TTG / ČTK

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button