CestovkyLidéNovinkyRozhovory

Lidé chtějí cestovat!

Stanislav Zeman, generální ředitel cestovní kanceláře Čedok, s námi mluvil o vývoji poptávky po zájezdech, o značném zájmu o dovolenou v Česku, a prozradil nám, co umí aplikace Můj Čedok.

Jak to jde s prodeji zájezdů?

Po traumatickém období, kdy byly uzavřené hranice, jsme nastoupili do nové etapy. Zaměřili jsme se výrazněji na český trh. Otevíráme dětské kluby i v České republice, což je úplná novinka. K našim zhruba 170 hotelům v Česku, které jsme měli v prodeji, jsme uzavřeli smlouvy s dalšími osmdesáti. Máme též rozpracované segmenty genius loci, wellness, butikové hotely, chalupy, senioři, děti, cykloturistika, a další. Prodávat jsme začali okamžitě po zveřejnění zpráv o otevření hotelů. Každý den si zájezdy do Česka koupí 200–300 lidí.

Domácí turistika jde tedy opravdu hodně nahoru?

V České republice máme letos nárůst čtyřnásobný.

Kam u nás lidi chtějí hlavně

Nejvíce žádané jsou české hory. Krkonoše, Beskydy, Šumava a Jeseníky. Lidé si nekupují pouze „obyčejné pobyty“, tj. ubytování se snídaní, nýbrž 60–70 % klientů dává přednost balíčkům. Evidujeme výrazné množství objednávek luxusnějších, dražších hotelů. Díky dětskému klubu se mimochodem skvěle prodává Český Krumlov. Máme tam dětský klub v konceptu Transylvánie, v rámci licence od Sony Pictures.

Chcete si domácí turistiku v takto zvýšeném rozsahu udržet?

Určitě.

Jaká je situace se zájezdy do zahraničí?

Jako první se rozjely prodeje zájezdů s vlastní dopravou, hlavně do Rakouska, na Slovensko a do Maďarska. Chorvatsko prodáváme v podobném objemu jako loni. Díky zavedení tzv.semaforu máme nyní denní nárůsty prodejů Bulharska, Řecka a dalších zemí. Projevuje se už i zájem exotické destinace v zimě, tedy například o Kubu či Dominikánskou republiku. Máme prodané poznávací zájezdy do New Yorku. A rovněž zájezdy do Vietnamu, Thajska a Indonésii. Na zimu si začínají lidé kupovat i Egypt a Kanárské ostrovy. Pohybujeme se nyní na 30–40 % loňských obratů, což je po dvou měsících mrtvolného klidu skvělé.

Jak jste podpořili vzkříšení cestovního ruchu?

Například pomocí projektu „Nebuďte doma“. Od počátku jsme chtěli šířit pozitivní zprávy, byť situace tehdy byla neveselá. Na webu upozorňujeme na země, kam lze nově opět cestovat. Vydali jsme úplně odlišnou cestou než některá konkurence – komunikujeme pozitivně.

Jak je to s animačními programy – nejsou omezené z hygienických důvodů?

Záleží to na konkrétním hotelu. V Bulharsku nebo v Řecku máme hotely, o kterých víme, že tam animační klub bude moci být – dětské kluby u moře mají své programy sestavené hlavně v zahradách, u bazénů nebo na plážích. Zábava dětí se odehrává venku.

Uvažovali jste někdy, že byste léto vypustili, jako některé jiné cestovky?

Ne. Koordinujeme to pochopitelně v rámci skupiny Ithaka. Od začátku krize jsme postupovali „salámovou metodou“, postupným rušením. Nezavrhovali jsme žádnou možnost a věřili jsme, že letní sezona bude, aspoň někde. Věřili jsme v postupné obnovení cestování do jednotlivých destinací. V delším časovém horizontu jsme již před měsícem zrušili zájezdy na Kanárské ostrovy a to  do 20. července a dále na celé léto zájezdy do Andalusie a do Katalánska. Ovšem tam, kde můžeme garantovat služby, zájezdy nerušíme.

Chcete ještě dále rozšiřovat nabídku zahraničních zájezdů?

Chceme i nadále expandovat. Hodláme zvýšit podíl v exotice a v lyžování, kde jsme postavili kompletně nový produkt v Rakousku. Získali jsme část klientů po CK Neckermann a máme připraveno 60 ubytovacích zařízení. Dále jsme zařadili do nabídky lyžování ve Slovinsku včetně skipasů. A také Slovensko i Francii.

Jak se osvědčila vaše loňská zimní novinka – Turecko?

Než přišel virus, během pár týdnů jsme měli prodané desítky zájezdů.

Jaké procento vašich zákazníků tvoří rodiny s dětmi?

To záleží na sezoně. V létě je to téměř 70 %, v zimě mnohem méně. Ale je to složité srovnávat, protože my nabízíme opravdu všechny typy zájezdů. Letos jsme sestavili nejširší nabídku poznávacích zájezdů na celém trhu, jsou to stovky zájezdů. A z 95 % na poznávací zájezdy jezdí páry. Do Maďarska jezdí sedm až osm autobusů týdně a většinou se jedná o páry.

Co se týče charterů, stavíte letní sezonu hlavně s Travel Servicem?

Teď už jenom s Travel Servicem. Zrušili jsme řadu charterových letů se zahraničními dopravci.

Měli jste vlastní program pro vouchery?

Ano. Hned druhý týden krize jsme začali vydávat vlastní vouchery. Máme větší počet klientů s našimi vouchery než se státem určených poukazech dle „lex voucher“. Nabízíme totiž výhodnější podmínky, například delší dobu platnosti voucherů.

Jak to vypadá s korporátní klientelou?

Ti začali odpadávat jako první, už v únoru. S prvními zprávami o nákaze v Číně velké korporace v rámci svých cestovních pravidel řekli svými lidem: necestujte. A zajímavé je, že se jako první vracejí zpátky. Ze zahraničních incentivních destinací jsou nyní velmi žádané SAE nebo Jamajka.

Jaké technologické změny Čedok připravil?

Máme klientelu ze všech věkových skupin. Naši klienti se rychle přeorientovali na online komunikaci, přes webové stránky či e-mail. Během krize jsme spustili aplikaci Můj Čedok. Přihlásíte se na účet a máte tam přehledně všechny své zájezdy a rezervace. V aplikaci lze objednat doplňkové služby, platit kartou nebo převodem. Máte tam všechny cestovní smlouvy a pojištění a také letový řád. Před odjezdem si provedete online odbavení. Aplikace vás navíc upozorní na čas odletu.

Budete zavírat pobočky, když si lidi zvykli na online?

Ne. Naopak, stále rozšiřujeme pobočkovou síť, stěhujeme stávající pobočky na atraktivnější místa a nyní připravujeme otevření dalších poboček v nových městech. Věříme pobočkové síti.

A prozradíte další novinky?

V nejbližší době spustíme dynamic packaging. Jedná se o spojování nabídky leteckých společností s rezervacemi hotelů, a to jak z vlastních rezervačních systémů, tak i z jiných.

Takže klient si vlastně může poskládat vlastní zájezd?

Ano. Zadáte místo, čas a další kritéria a vytvoříte si zájezd sami.

Amara Zemplinerová, Petr Bílek

Ukázat další

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button