Latinský Nový svět
Latinská Amerika čítá kolem půl miliardy lidí, kteří hovoří převážně jen dvěma jazyky. Zvláštnosti tohoto obrovského, avšak zároveň velmi kompaktního trhu objasňuje Petr Lutter, ředitel zahraničního zastoupení (ZZ) agentury CzechTourism v Mexiku s působností pro Brazílii, Argentinu, Kolumbii, Peru a Chile.
Zastoupení personálně vede ředitel Petr Lutter, dále tu působí dva lidé na poloviční úvazek a na hlavních trzích se využívá služeb PR agentury. Zajímavostí je řešení kancelářských prostor: adresa je spíše formální, pracuje se velmi efektivně z domu. Toto je mimochodem v Mexiko City trend – zvažuje se zde zavedení jednoho dne „home office“ plošně, aby se ulevilo velmi přetížené dopravě ve všední dny. Lidé (i firmy) ušetří spoustu času, který by jinak strávili dojížděním.
Zahraniční zastoupení se stará o celou Latinskou Ameriku, ovšem nejvýraznější aktivity vyvíjí v Brazílii, v Mexiku, Argentině, Kolumbii, Peru a v Chile. Incoming do ČR začíná v poslední době růst zejména z Peru a z Kolumbie, a to návazně na nedávné zrušení víz do schengenského prostoru. Jedinými zeměmi Latinské Ameriky, jejichž občané dnes potřebují víza k návštěvě Evropy, jsou Ekvádor, Bolívie, Dominikánská republika a Kuba.
Odhaduje se, že do Evropy si může dovolit cestovat 10–20% populace, to je kolem 100 milionů potenciálních turistů. Latinoameričanů jezdí do České republiky kolem 200 000 ročně, a to nejvíce od dubna do konce října, a stráví u nás v průměru zhruba 3,5 dne.
Cestovní zvyklosti
Celá Latinská Amerika má podobné cestovní zvyklosti, a navíc kromě Brazílie se tam mluví stejným jazykem. Zároveň se jedná o region, kde se ekonomická situace v jednotlivých zemích poměrně rychle mění. Což je nutné zohlednit i v cestovním ruchu – pokud pro nějakou nestabilitu přestanou cestovat lidé z jedné země, obvykle to vykompenzují turisté z jiných latinskoamerických zemí, na které se lze zaměřit.
Latinoameričané nejčastěji cestují do okolních zemí. Na čelních místech seznamu jsou však vždy Spojené státy, kam se kromě dovolené jezdí hlavně za nákupy. Hodně se na letní dovolenou létá do Karibiku – to platí pro země, které samy nemají dobré pláže, jako jsou Kolumbie nebo Peru. Čím dál tím více se ve všech zemí Latinské Ameriky začíná rozvíjet domácí cestovní ruch, většinou propojený s návštěvou příbuzných.
Evropa je tradiční destinace, kam ovšem cestuje pouze střední a vyšší vrstva, především z velkých měst. „Když lidé z Latinské Ameriky jedou do Evropy poprvé, tak určitě nezamíří k nám,“ popisuje situaci Petr Lutter. „První cesta čítá obvykle Španělsko, Portugalsko, Itálii a Francii. Praha – a neříkám teď záměrně Česká republika –, přichází až v druhé vlně. O Prahu si však lidé v cestovních kancelářích již výslovně říkají.“ Naše hlavní město se v průběhu posledních let stalo vstupní branou do střední a východní Evropy. Obvykle se kombinuje s jinými zeměmi a pobyt bývá zpravidla o jednu noc delší než v ostatních městech. Turisté stále častěji využívají nabídku jednodenních výletů z Prahy. Oblíbené jsou Karlovy Vary, Český Krumlov, Terezín a stále více také Kutná Hora a Plzeň. „Pro turisty z Latinské Ameriky je velmi zajímavá i doprava vlakem, protože doma železnici moc nemají. Také proto se v posledních dvou letech intenzivně věnujeme propagaci střední a jižní Moravy, především míst, jako jsou Olomouc, Bouzov, Brno, Lednice-Valtice a Mikulov,“ dodává Petr Lutter.
„Specifickým trhem je Argentina, odkud jezdí poměrně velké procento lidí individuálně. Evropa je pro ně tradiční destinací. Dá se říci, že se považují se Evropany žijící v Latinské Americe,“ poznamenává Petr Lutter.
.
Luxusní turistika je významným segmentem pro všechny země Latinské Ameriky, a to zpravidla i v období ekonomické nestability. Na MICE je poptávka především v Mexiku, Brazílii a Kolumbii, rozjíždí se v Peru. Zajímavý segment je cestování s rodinou. Nejedná se o nám známé klasické cestování s dětmi, ale spíše s dospělými členy. Rodina totiž může v tamních poměrech znamenat třeba dvacet a více lidí, tedy menší skupina.
B2B, B2C
Potenciální turisté do České republiky se získávají v zásadě třemi způsoby: přes B2B kanály, přes média a přes sociální sítě. Plošné B2C kampaně jsou poměrně drahé, proto pokud se najdou prostředky na jejich realizaci, je efektivnější směřovat je na konkrétní cílovou skupinu.
Komunikace B2B se v segmentu prázdninové turistiky zaměřuje na dvě linie. První je Praha s výlety do okolí, kde hlavní cíl je prodloužení pobytu a kontakt s mimopražskými regiony. Druhá je několikadenní okruh Českem s možností kombinace s některou ze sousedních zemí, jako jsou Rakousko (Vídeň) nebo Německo (Mnichov, Berlín). Tady je ideálním příkladem možné propojení Praha – Morava – Vídeň. „Jedním z příkladů podpory tohoto produktu je fam trip pro zástupce 80 zástupců cestovních kanceláří a 5 novinářů z B2B médií, který jsme v Brazílii připravili ve spolupráci s Lufthansou, touroperátorem Flot Viagens a regiony ČR letos. Programem byl mírně modifikovaný již existující okruh Českem. Na rok 2020 připravujeme podobný projekt pro Mexiko,“ vypočítává Petr Lutter B2B aktivity.
„Jedním ze stěžejních segmentů jsou již zmíněná luxusní turistika a MICE, neboť v nich tkví značný potenciál pro uplatnění českých partnerů (DMC, hotelů, pořadatelů eventů apod.),“ říká Petr Lutter. „V roce 2019 jsme zorganizovali čtyři MICE a dva luxury fam tripy, účastnili se spolu s českými partnery veletrhu IBTM Americas a World Meeting Forum. Na rok 2020 dokončujeme přílohu odborného časopisu Latinamerica Meetings „Meet-in Česká republika“, věnovaný představení Česka jako MICE destinace.“
Latinskoamerická média
Co se týče médií, v Latinské Americe jsou velmi silné sociální sítě. Dokládá to i naše fanouškovská základna – téměř 260 tisíc na Facebooku a 12 tisíc na Twitteru. Významným komunikačním kanálem je také náš blog destinochequia.com, který má španělskou a portugalskou jazykovou verzi. Jedná se v podstatě o multiblog, který kromě vlastních článků využívá také textů publikovaných v online médiích, portálech a blozích. Ty jsou často výsledkem press a blog tripů. „Co se printu týče, zaměřujeme se na hlavní deníky a life stylové časopisy (včetně jejich online verzí), máme také velmi kvalitní freelance novináře. Letos jsme realizovali 16 tripů pro 33 novinářů, bloggerů a influencerů.
Co je důležité vědět…
„Osobní kontakt, flexibilita (řada objednávek přichází na poslední chvíli) a hovořit alespoň částečně španělsky, v případě Brazílie portugalsky, je velké plus. Latinská Amerika funguje na osobních až přátelských vazbách a jejich vybudování trvá i několik let. E-mail sám o sobě je důležitý až když se s klientem znáte,“ prozrazuje Petr Lutter. Navzdory našemu sebeobrazu je zajímavé, že Latinoameričané nás vnímají jako milé lidi. Neporovnávají nás totiž s jistě mnohem extrovertnější Latinskou Amerikou, ale s našimi sousedy. A z tohoto srovnání vycházíme jako nejsympatičtější a nejpříjemnější!
ZAHRANIČNÍ ZASTOUPENÍ CZECHTOURISM
Mexiko s působností pro Brazílii, Argentinu, Kolumbii, Peru a Chile
Czech Tourist Authority – CzechTourism
Založeno: 2006
Ředitel: Petr Lutter
Oficina de Turismo de la República Checa – Czechtourism
Arquímedes 130, piso 5, oficina A, Plaza Cenit, 11560 Ciudad de México, México
Tel.: +52 55 4169 5611
E-mail: lutter_p@czechtourism.com
Petr Bílek