DopravaLidéRozhovoryZprávy

Jiří Marek: LOT zamíří v roce 2016 do Japonska

Polská letecká společnost LOT brzy rozšíří svou nabídku o další zajímavou destinaci. O expanzi na asijský trh jsme si povídali s Jiřím Markem, výkonným ředitelem obchodu a distribuce LOT.

Jiří Marek Foto: Luděk Neužil
Jiří Marek Foto: Luděk Neužil

 

V září loňského roku jsme v rozhovoru s Vámi uveřejnili informaci o tom, že LOT plánuje další destinace v Asii. Už přišla chvíle na jejich zveřejnění?

Načasování je výborné, ale prozradit mohu zatím jen jednu z nich. Dne 19. června totiž spolu s generálním ředitelem společnosti LOT na tiskové konferenci v Japonsku oficiálně oznámíme otevření přímé linky mezi Varšavou a Tokiem, jejíž první let se uskuteční 13. ledna 2016 na palubě letounu Dreamliner, který bude na tomto spojení nasazen.

Má toto načasování nějaký konkrétní důvod?

Ano, dříve to totiž není možné, protože až v prosinci 2015 bude ukončen restrukturalizační plán naší společnosti. V jeho průběhu není povoleno otvírat nové linky, a proto sice na přípravách intenzivně pracujeme, ale lety zahájíme až v roce 2016, stejně jako dalších zhruba 10–15 letů po Evropě a další asijské spojení. S těmito linkami seznámíme veřejnost nejpozději do konce června 2015.

Studoval jste v Japonsku a aktivně se věnujete japonskému bojovému umění aikidó. Jak se na toto spojení osobně těšíte?

Těším se moc, protože přímé spojení do Japonska střední Evropě chybí. Když zavzpomínám na studijní časy na univerzitě v Ósace, už tehdy jsem o tom snil, ale nevěřil jsem, že budu u toho.

Pokud se nepletu, jste u toho již podruhé. Není tajemstvím, že podobný plán existoval před časem i v ČSA.

Je pravda, že podobný projekt v ČSA existoval. Vždyť do České republiky přilétá ročně zhruba 100 000 Japonců, takže potenciál jak pro komerční, tak turistickou klientelu tu je. V Polsku byl hlavním důvodem stále se zvyšující počet japonských firem, které v zemi investují. Přímé spojení vzájemným ekonomickým stykům jenom napomůže.

Již loni v létě jste se zmiňoval, že LOT se chlubí zajímavými hospodářskými výsledky. Můžete být konkrétnější?

Srpen roku 2014 byl zlomový. Za posledních několik let jsme poprvé dosáhli v kumulovaném provozním výsledku provozního zisku, který se v průběhu září a října loňského roku navýšil. Rok 2014 jsme uzavřeli s provozním ziskem 26 milionů dolarů.

Nejen v tom byl rok 2014 pro LOT úspěšný. Jak se daří nově zavedené produktové třídě Premium Economy?

Jak dokládají prodeje, byla to sázka na správnou kartu. Prodej této třídy dosáhl v minulém roce několik desítek tisíc.

A jak si stojí Praha?

Myslím, že velmi dobře. V zimním letovém řádu jsme chtěli létat 19 letů týdně do Varšavy, ale díky slibnému vývoji jsme ponechali všech 24 letů týdně jako v letním letovém řádu. Navíc v současné době jsme zavedli třikrát týdně pátou denní frekvenci.

Tak ať se daří i nadále a děkuji za rozhovor.

Lenka Neužilová

 

 

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button