RozhovoryZprávy

Jaroslav Krejčí: Cestovní ruch nezná administrativní hranice

Nová turistická oblast TOULAVA vznikla v loňském roce. Zahrnuje jižní část Středočeského a severní část Jihočeského kraje. Po prvních krůčcích dává letos o sobě více vědět. Na důvody vzniku Toulavy a její perspektivy jsme se zeptali ředitele o. p. s. Toulava pana Jaroslava Krejčího.

Jaroslav Krejčí Foto: Luděk Neužil
Jaroslav Krejčí Foto: Luděk Neužil

Co je sjednocujícím rysem regionu Toulava a jak myšlenka založit tento region vznikla?

Turisté si vlastně náš kraj našli sami, dokonce ho začali nazývat malou Šumavou. Největším bohatstvím poměrně chudého regionu je zachovalý venkovský charakter, rozmanitost přírody a bohatá historie, kterou vyjadřuje silný genius loci Toulavy. Je to země svobodných lidí, kteří nemají rádi žádné pány, ale mají vlastní vůli a vlastní rozum, i když někdy potom věci řeší poněkud svérázně. Vždyť tady vzniklo husitství a Tábor potom dlouho působil jako stát ve státě, tady žilo největší množství královských svobodníků, drobných šlechticů, kteří podléhali přímo králi a neměli vlastního pána.

Toulavská myšlenka je asi tři roky stará a u jejího zrodu byli osvícení podnikatelé, starostové a manažeři místních akčních skupin. Dali se dohromady a založili Obecně prospěšnou společnost Toulava.

Turistická oblast spadá pod dva kraje, což nebývá vždy nejlepším řešením. Jak tuto situaci vidíte Vy a jak se k tomu stavějí podnikatelé?

Cestovní ruch prostě nezná administrativní hranice a s tím by měly stát i samospráva počítat. U nás je to navíc ještě spojení dvou periferních, a tudíž trochu opomíjených oblastí. Řešit se to dá pomocí dlouho připraveného a stále odkládaného zákona o řízení a podpoře CR. Nedá se nic dělat, musíme si pomoci sami a snad se kraje i stát brzy dohodnou a uvědomí si, že turismus může v těchto chudších periferiích přinést pracovní místa a pomoci místní ekonomice. Asi nejtěžší je na začátku najít těch pár „bláznů“, kteří do toho dají kromě vlastního času a peněz také srdíčko. My jsme je našli a to mě naplňuje vírou a nadějí. Podnikatelé byli u narození Toulavy hned od počátku a to je ta jedinečnost. Vím to sám podle sebe, provozujeme s rodinou už 30 let areál Monínec a dlouho nebyl čas se podívat kolem sebe na ostatní kolegy, jak se s tím perou. Pak zjistíte, že například v Rakousku to jde, když se spolupracuje a nevidíme souseda jenom jako konkurenta. Nakonec je to i otázka ekonomického přežití. Ještě kdyby se ten náš stát přidal a šel s námi do party.

Nedávno jste pořádali press trip pro novináře a cestovní kanceláře. S jakými podněty?

Měl jsem příležitost provázet tu velikou skupinu odborníků a znalců po celé dva dny a byly to dost náročné, ale moc hezké dny. Nevěřil jsem tomu, že dokážeme za tak krátkou dobu ukázat to nejlepší z naší Toulavy. Byl to kalup, ale povedlo se. Čeho si však nejvíce cením, je úžasná atmosféra, která nás neopustila až do konce press tripu.

V tomto případě není až tak důležitý profesionální přístup aktérů, ale srdečná a lidsky teplá atmosféra setkání lidí, kteří vnímají naši krásnou přírodu a bohatou historii a chtějí nám s Toulavou pomoci. Při diskusích vzniklo hodně dobrých a praktických rad a nápadů, které nám určitě pomohou. Byli jsme také ujištěni, že Toulava je připravena ukázat se nejen domácím návštěvníkům. Může se prý směle ucházet i o zahraniční klientelu a to nás potěšilo.

Co bude pro region Toulava prioritou pro letošní rok?

Do konce letošního roku bude ještě dobíhat první propagační vlna, která je obecnější a uvádí Toulavu na domácí trh. Přes léto připravíme konkrétní a cílený marketing pro jednotlivé cílové skupiny. Máme zpracovanou strategii a jízdní řád je daný. Určitě chceme zkompletovat nabídku pro cyklisty, musíme pomoci vodácké turistice na Lužnici a připravujeme i novinku pro zimní běžecké lyžování. Skupina podnikatelů se také pustila do přípravy zážitkové karty Toulavy i společného rezervačního systému a to je docela náročná záležitost a práce. Držte nám a Toulavě palce, ať to vyjde.

Za rozhovor poděkovala

Marta Jedličková

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button