JAROMÍR POLÁŠEK: Jako sloučit Kostelecké uzeniny s Čapím hnízdem a Lovochemií
…přesně tak mi přijde plánované sloučení agentur CzechTrade, CzechInvest a CzechTourism. Důvodem mají být úspory ve výši 120–160 milionů Kč a podobná činnost, tedy export různých produktů. To je ale hodně zjednodušená optika a nebude to fungovat. Stejně jako Andrej Babiš v Agrofertu neslučoval jednotlivé firmy do sebe, ale držel je vedle sebe pod jedním holdingem, tak i agentury s různou cílovou skupinou, jiným produktem a mnohdy protichůdnými zájmy nebudou společně fungovat. Výhodou spolupracujících, avšak samostatných subjektů je jednoduchá kontrola, měření efektivity činnosti a zejména transparentnost činnosti.
Co se stane sloučením těchto tří agentur? Nejsilnější z nich posílí a nejslabší prakticky zanikne. A tím nejslabším, přiznejme si to, je aktuálně CzechTourism. Dokonce je jednoduché odhadnout, jak k tomu dojde. Klíčem je společný marketing nové společné „Czech-super-agentury“. Pochybuji, že se dá efektivně sloučit lákání investic do průmyslu a zároveň lákání turistů na průmyslem nezasaženou zemi s kvalitním životním prostředím a památkami. Zároveň tím, kdo bude mít hlavní slovo v případě protichůdných zájmů, bude průmysl, protože (zatím) generuje do státního rozpočtu více.
Cestovní ruch je v Česku dlouhodobě nesystémově řešenou problematikou, která je navíc velmi dobrým otloukánkem. Restauratéři i hoteliéři přijali EET a jako odměnu teď přijdou o zastoupení v zahraničí, tedy pokud nebudou součástí „The Country for the Future“. Ročně však cestovní ruch přináší do veřejných rozpočtů 120 miliard Kč. A mohl by generovat mnohem více, kdyby byl podporován, a ne jen škrcen.
Na závěr možná k dovysvětlení – nejsem proti kompetenčnímu přesunu cestovního ruchu pod Ministerstvo průmyslu a obchodu, ale měl by se dostat i do jeho názvu, tedy nově Ministerstvo průmyslu, obchodu a cestovního ruchu. Těch 120–160 ušetřených milionů jde ušetřit i bez sloučení agentur. Některé služby včetně nájmů opravdu mohou být společné, ale obávám se, že je to zástupný důvod. Tam, kde Andrej Babiš v rámci holdingu Agrofert slučoval firmy, to znamenalo jediné – eliminaci slabších článků. A sedí mi to i na aktuální situaci. Bohužel pro CzechTourism. Bohužel pro cestovní ruch.
Jaromír Polášek
autor je ředitel Jihočeské centrály cestovního ruchu
Další komentář na téma sloučení exportních agentur si přečtěte ZDE.
2 komentářů