JAROMÍR POLÁŠEK: Jako sloučit Kostelecké uzeniny s Čapím hnízdem a Lovochemií

…přesně tak mi přijde plánované sloučení agentur CzechTrade, CzechInvest a CzechTourism. Důvodem mají být úspory ve výši 120–160 milionů Kč a podobná činnost, tedy export různých produktů. To je ale hodně zjednodušená optika a nebude to fungovat. Stejně jako Andrej Babiš v Agrofertu neslučoval jednotlivé firmy do sebe, ale držel je vedle sebe pod jedním holdingem, tak i agentury s různou cílovou skupinou, jiným produktem a mnohdy protichůdnými zájmy nebudou společně fungovat. Výhodou spolupracujících, avšak samostatných subjektů je jednoduchá kontrola, měření efektivity činnosti a zejména transparentnost činnosti.

Co se stane sloučením těchto tří agentur? Nejsilnější z nich posílí a nejslabší prakticky zanikne. A tím nejslabším, přiznejme si to, je aktuálně CzechTourism. Dokonce je jednoduché odhadnout, jak k tomu dojde. Klíčem je společný marketing nové společné „Czech-super-agentury“. Pochybuji, že se dá efektivně sloučit lákání investic do průmyslu a zároveň lákání turistů na průmyslem nezasaženou zemi s kvalitním životním prostředím a památkami. Zároveň tím, kdo bude mít hlavní slovo v případě protichůdných zájmů, bude průmysl, protože (zatím) generuje do státního rozpočtu více.

Cestovní ruch je v Česku dlouhodobě nesystémově řešenou problematikou, která je navíc velmi dobrým otloukánkem. Restauratéři i hoteliéři přijali EET a jako odměnu teď přijdou o zastoupení v zahraničí, tedy pokud nebudou součástí „The Country for the Future“. Ročně však cestovní ruch přináší do veřejných rozpočtů 120 miliard Kč. A mohl by generovat mnohem více, kdyby byl podporován, a ne jen škrcen.

Na závěr možná k dovysvětlení – nejsem proti kompetenčnímu přesunu cestovního ruchu pod Ministerstvo průmyslu a obchodu, ale měl by se dostat i do jeho názvu, tedy nově Ministerstvo průmyslu, obchodu a cestovního ruchu. Těch 120–160 ušetřených milionů jde ušetřit i bez sloučení agentur. Některé služby včetně nájmů opravdu mohou být společné, ale obávám se, že je to zástupný důvod. Tam, kde Andrej Babiš v rámci holdingu Agrofert slučoval firmy, to znamenalo jediné – eliminaci slabších článků. A sedí mi to i na aktuální situaci. Bohužel pro CzechTourism. Bohužel pro cestovní ruch.

Jaromír Polášek

autor je ředitel Jihočeské centrály cestovního ruchu

Další komentář na téma sloučení exportních agentur si přečtěte ZDE.

Jaromír PolášekAutor Jaromír Polášek (Články)


Enter the text or HTML code here

Jeden komentář

  1. Pingback: KAREL ZELENÝ: Alchymista připravující slivovici | TTG - vše o cestovním ruchu

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.