LidéMěsta & regiony ČRRozhovory

Jana Janulíková: Brno je novým cestovatelským hitem

Mgr. Jana Janulíková, ředitelka Turistického informačního centra města Brna, nastoupila do funkce v dubnu 2015. Je odbornicí na marketing v kultuře, působila i v Národním divadle Brno. Na letošním brněnském veletrhu představila řadu plánů, které také naznačily, že slogan Brno – láska na celý život, jí není cizí. Sama z Brna nepochází, možná právě proto dokáže více vnímat atmosféru tohoto města i jeho dosud nevyužité možnosti v cestovním ruchu.

Foto: archiv J. Janulíkové
Foto: archiv J. Janulíkové

Brno má čtyři poklady, vily s neobyčejnou architekturou, ale zároveň sází na svou atmosféru, která je dána temperamentem Brňanů a jejich stylem života. Doprovází to i přesvědčení, že co je dobré pro Brňany, je dobré i pro turisty. Kde toho nejvíce využíváte?

Brno je město se specifickou DNA, o tom není pochyb. Atmosféra města v sobě mísí přátelskost, otevřenost a smysl pro recesi a humor, často i ze sebe sama. Když k tomu připočítáte pohodové tempo, kterým město plyne, možnost projít si ho bez davů turistů a dopravních prostředků, velmi bohatou kulturní nabídku a v neposlední řadě skvělou gastronomii, dostanete naprosto ne­odolatelný mix, na který se dá vsázet často. Brno nikdy nebude největší, nejstarší ani nejmodernější. Ale tím ani být nechce. Těží právě z výše zmíněných vlastností a z lidí, kteří se je uvědomili a umějí s nimi pracovat. Tím dokáže oslovit čím dál více turistů z republiky i ze zahraničí. A všímají si ho i zahraniční média, což samozřejmě propagaci destinace velmi pomáhá.

 

Brno bylo vždy svým způsobem specifické. Co dává dnes městu nejvíce punc brněnské atmosféry?

Město vytváří řada faktorů, z nichž mnohé jsou slovy nepopsatelné. Brno nemá jen vilu Tugendhat, hrad Špilberk, pověstného Krokodýla a další hodnoty prověřené časem. Není jen městem, ve kterém tvořili Leoš Janáček nebo Johann Gregor Mendel. Nachází se tu řada moderních symbolů, které přináší dnešek a které lákají, protože provokují. Myslíte si například, že jezdecké sochy jsou pasé? V Brně se na zbrusu novou sochu Jošta, markraběte moravského, která se tyčí na Moravském náměstí, stojí fronty. A máme další moderní objekty ve veřejném prostoru, které město s humorem proslavily. Třeba časostroj, na kterém nejlépe poznáte čas tak, že se podíváte na věž blízkého kostela.

Co ale hlavně tvoří město, jsou lidé, kteří v něm žijí. Brno je dnes městem studentů, kreativců, usazuje se tu stále více cizinců. Ti všichni utvářejí atmosféru města. A to, co nám v Brně roste neuvěřitelným tempem, je moderní gastronomie. Procházka současným brněnským centrem vám nabídne rozmanité požitky na překvapivě vysoké úrovni, ovšem stále za velmi příznivé ceny. A Brno je nadále důležitým místem na kulturní mapě.

 

Může se stát Brno s Janáčkem takovým druhým Salcburkem, spjatým s Mozartem? Vnímají dnes turisté dostatečně bohatou kulturní nabídku Brna a co je může nejvíce přitahovat?

Svéráz Leoše Janáčka je součástí brněnského naturelu. Jedná se o jedno z dominantních témat, které zajímá turisty. Janáčkovo dílo se dlouhodobě drží na programu prestižních operních domů a orchestrů na celém světě. A zažít živou produkci Janáčkova díla v Brně je to, co k nám pravidelně přiláká řadu zahraničních návštěvníků festivalu Janáček Brno, který patří k nejrozsáhlejším kulturním akcím města. Můžete si také projít janáčkovské stezky po městě, které nejsou zdaleka suchopárným výkladem, poznat místa, kde Janáček žil nebo pracoval, nahlédnout do jeho pracovny a do dalších míst. Ukážeme vám, kam třeba rád chodil na kávu nebo jaké cukroví rád mlsal.

A z výletu se nejezdí s prázdnou! Do naší nabídky suvenýrů jsme nově přidali kolekci designových předmětů s Liškou Bystrouškou. A chystáme také pochutiny podle originálních Janáčkových receptů. Brno ale zdaleka není jen městem Leoše Janáčka, je skutečným městem hudby. Poslední květnový víkend tu můžete prožít Maraton hudby Brno, nepřetržitý proud hudby všech možných žánrů. Živou hudbu uslyšíte nejen v opeře a filharmonii, ale také v kavárnách a na ulici!

 

Jste odbornicí na marketing v oblasti kultury. Jak oslovovat domácí turisty, aby jezdili u nás za kvalitní kulturou do různých měst, jako například jezdí do Vídně?

Síla je právě v jedinečnosti. Lidé mají dnes nepřeberné možnosti, jak mohou trávit volný čas. Pokud chcete uspět, musíte jim nabídnout něco výjimečného. Vedle kvalitní nabídky, která je dnes samozřejmostí, se marketing odehrává spíše v rovině přidané hodnoty. A to je právě důvod, proč se města snaží pracovat se svými slavnými osobnostmi a fenomény. Lidé touží po silných a autentických prožitcích. Důležité je cílit na konkrétní segmenty návštěvníků a nabídnout jim to, co je zajímá. Nemá smysl přesvědčovat příznivce jazzu, že Brno je městem Janáčka. Máme tu Jazzfest. Sílou Brna je, že kulturní nabídka města je úžasně široká a dokáže uspokojit opravdu každého.

 

Co považujete letos za nejsilnější nabídku Brna?

V Brně zažijete pohodu, relax, poznání i zábavu. Letošní sezona je nabitá akcemi, takže se tu nebudete nudit. A pokud nehledáte aktivní dovolenou, najdete v Brně řadu míst, kde se můžete jen tak poflakovat. Třeba v příjemné kavárně či baru. O jejich kvalitách se už dnes ví zdaleka nejen u nás. A pokud jste v Brně posledních pár let nebyli, budete překvapeni, jak se k lepšímu proměnilo centrum města. Brno je novým cestovatelským hitem. Není divu.

 

Za rozhovor poděkovala

Marta Jedličková

 

Časopis Travel Digest žije Brno! Čtěte ZDE.

 

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button