HotelyNovinky

Jak v hotelu ušetřit třicet procent

Pro největší evropský hostelový řetězec a&o je šetření energiemi dlouhodobá priorita, nejen reakce na prudký nárůst cen. Náročný úkol řeší technologicky, snižováním spotřeby, hledáním nových dodavatelů a změnou chování.

Oliver Winter, generální ředitel a&o. Foto: a&o Hostels

Situace je na počátku zimy jasná: plyn je o 139 % dražší než před rokem. Cena elektřiny sice nyní, i díky úsporným opatřením, z podzimních závratných výšin klesá, ale za elektřinu se platí zhruba 3,5krát víc než před rokem. Stejně jako všude, i v oboru pohostinství se musí šetřit, kde se dá. Jak na to jde s energiemi největší evropský hostelový řetězec a&o?

Energie hostelu

První metodou u a&o jsou poměrně vysoké investice do rekonstrukce energetických zařízení. „Přecházíme například na dálkové vytápění, dbáme na pečlivou údržbu a regulaci, vyměňujeme okna a střechy, provádíme tepelnou izolaci fasád i potrubí. Tam, kde je to možné, přecházíme na osvětlení LED,“ vysvětluje Oliver Winter, generální ředitel a&o.

Na celkovou spotřebu energie má v hotelu značný vliv vnitřní teplota. „V důsledku toho snižujeme teplotu, a to jak ve společných a veřejných prostorách, tak i v pokojích. Instalujeme řízené termostaty – ty jsou pevně nastavené na určitý rozsah teplot nebo přímo na určitou teplotu,“ pokračuje Oliver Winter.

Naopak u chladicích systémů a lednic na potraviny se v rámci možností teplota zvyšuje. V závislosti na místních podmínkách se budovy hostelů osazují fotovoltaickými systémy. Tato opatření dokážou uspořit kolem 30 procent energie na topení a svícení. Společnost a&o hostels chce uspořit dalších 15 procent energie například využitím fototermálních kolektorů, které mění energii slunečního záření na teplo, a tepelnou izolací budov.

„Podle našich výpočtů se LED žárovka oproti halogenové žárovce zaplatí za pouhý rok, uvažujeme-li, že svítí čtyři hodiny denně. Nový termostat stojí 14 eur a další tři 3 eura činí montážní náklady,“ bilancuje Oliver Winter náklady a výnosy a dochází k jasnému výsledku: „Například hostel a&o Berlin-Mitte se 479 pokoji vyžaduje investici ve výši 16 300 eur. Očekáváme, že tímto opatřením ušetříme kolem 5 procent nákladů. Využitím dálkového vytápění ušetříme kolem 10 centů na jednu kWh. Při spotřebě 115 000 kWh a současných cenách dálkového vytápění to znamená úsporu ve výši 11 500 eur ročně.“

Pro společnost a&o je úspora energie prioritou už dávno a do roku 2025 se a&o hodlá stát prvním evropským hostelovým řetězcem s nulovými emisemi.

Spolupráce a partnerství

Náklady na zboží a služby, které hostely a&o nakupují, rostou. Objevují se také různé potíže v dodavatelském řetězci. Pro tyto situace platí poučení z doby pandemie: velmi důležité jsou v byznysu partnerství a spolupráce. Dlouhodobé obchodní vztahy jsou úhelným kamenem spolehlivosti a základem pro férová jednání.

Ubytování má cenu

Ceny se v a&o tvoří dynamicky, na základě poptávky, dostupnosti a dalších faktorů. Stálých cen najdete u a&o jen málo. a&o také nepřijímá rezervace více než 365 dnů předem. Nové smlouvy zahrnují ustanovení o zvýšení cen, mimo jiné i z důvodu inflace – a tato ustanovení jsou transparentní, každý si může přečíst.

Vzhledem k tomu, že převažující cílovou skupinou a&o jsou rodiny, školní skupiny a hosté s průměrným věkem 27 let, a&o se pohybuje ve cenově velmi citlivém segmentu. „Uplynulé roky jsme úspěšně zvládli díky vysoké flexibilitě a nyní se musíme vyrovnat také s cenami energií,“ uvádí Oliver Winter a upozorňuje: “Ne každý hostel a&o je designově vybavený a nově zrekonstruované.“

a&o hodlá nadále nabízet hostům nejlepší poměr ceny a výkonu. Transparentnost a otevřenost vede k porozumění a vytváří důvěru. „Netajíme se s tím, co děláme a proč to děláme. Naši hosté na to reagují příznivě a motivují nás, abychom po této cestě šli dále,“ podotýká Oliver Winter a uzavírá: „Obracíme ve firmě všechno naruby, abychom našli další možnosti úspor. A k tomu může svými nápady přispívat i každý zaměstnanec a&o.“

Ukázat další

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button