Jak se za čtvrtstoletí změnila turistická infocentra

Asociace turistických informačních center České republiky si letos v říjnu připomíná 25 let své existence. Při této příležitosti jsme se obrátili na některá turistická centra, abychom zjistili, jak vidí současnost a budoucnost své práce.

Foto: Infocentrum Město Tábor

Anketní otázky

  1. V čem se za uplynulé čtvrtstoletí nejvíce změnila práce a nabídka turistických informačních center a jaké služby jsou dnes turisty v TIC nejvyhledávanější?
  2. Jak vidíte v éře sociálních médií, internetu a nejrůznějších aplikací budoucnost turistických informačních center?

 

Jiří Šimon

ředitel informačních center a destinačního managementu

Ostrava

  1. V roce 1995, kdy v Ostravě vzniklo první turistické informační centrum, asi málo kdo věřil, že se z města stane vyhledávaná turistická destinace a Dolní Vítkovice, v nichž se v té době ještě tavilo železo, každoročně přilákají takřka 1,5 milionu návštěvníků. Během posledních 25 let Ostrava zažila až neuvěřitelný turistický boom, na nějž musela reagovat také infocentra. Dnes mohou návštěvníci i občané města využít služeb 6 turistických informačních center OSTRAVAINFO!!!. Kromě informací a bezplatných propagačních materiálů zde lze zakoupit vstupenky z bezmála 20 předprodejních systémů, směnit valuty nebo pořídit jízdenky na spoje Leo Express. Oblíbené jsou také pravidelné komentované procházky, které OSTRAVAINFO!!! pořádá již několik let.
  2. Myslím, že hlavní devízou infocenter v době sociálních médií a internetu v každém mobilu je právě lidský kontakt a důraz na osobní zkušenost. Proto je zásadní, aby v infocentrech pracovali lidé, pro něž je služba hostům a občanům posláním. Samozřejmě bude nutné se také více zaměřit na pořádání komentovaných prohlídek měst a tam, kde je to možné, také drobných akcí (přednášky, besedy, hudební vystoupení) přímo v prostorách infocenter. Zkrátka vyjít víc mezi lidi a nečekat až do infocentra zabloudí náhodný návštěvník. Důležité je také prostředí. Infocentra musejí být atraktivní nejen pro klienty, ale také pro zaměstnance. Proto jsme v Ostravě přistoupili k jejich postupné rekonstrukci a jsme rádi, že počet hostů i občanů města, kteří využívají našich služeb, zatím stále roste.

ZuzanaVojtová 

ředitelka

Středočeská centrála cestovního ruchu

  1. Role TIC v cestovním ruchu hraje velmi významnou roli. Pracovník TIC je často ta první osoba, se kterou se návštěvník v místě setká, a tak jeho způsob vystupování a odborné vybavení často ovlivní pocit turistů přijíždějících do destinace i délku jejich pobytu. Ačkoliv TIC často nabízejí i jiné služby, informace o destinaci je stále nejvíce vyhledávanou službou.
  2. Ne všechny cílové skupiny hledají informace online. Online prezentace nikdy nevytvoří takovou atmosféru, jakou může nastavit příjemné lidské vystupování.

Dalibor Linda

vedoucí Turistického informačního centra

Plzeň – TURISMUS

  1. Je třeba říci, že za tu dobu se způsob, jakým lidé cestují, změnil, když ne o 360º, tak alespoň o 180º. V Česku se výrazně proměnila nabídka. Jenom v Plzni za posledních 10 let přibylo několik turistických cílů. Vzniklo tu Muzeum loutek či Techmania. Podařilo se zrekonstruovat historické centrum i zpřístupnit Loosovy interiéry. Enormně vzrostl počet turistů ze zahraničí. Co se určitě změnilo, je poptávka. Zvyšuje se počet klientů, kteří si nevystačí s běžnou návštěvou, ale vyhledávají netradiční, autentičtější zážitky. Objevují se zážitkové programy, například škola čepování piva v Plzeňském Prazdroji či tematické komentované prohlídky. Turisté jsou čím dál náročnější, větší důraz samozřejmě kladou i na kvalitu služeb. V tomto ohledu se výrazně změnili i domácí turisté, kteří začali více cestovat a často vyžadují úroveň služeb, na kterou jsou zvyklí v zahraničí. Co ovšem zůstává, jsou sběratelé a sběratelské edice, pořád prodáváme turistické známky, štítky na hole i pohledy. Na výsluní jsou turistické deníky. Co naopak ubylo, jsou vánoční pozdravy, kterých každoročně prodáváme méně a méně. Za posledních několik let ubyly v řádech tisíců. Za to samozřejmě může nejen proměna mezilidské komunikace, ale i to, jak drahé jsou v dnešní době známky.
  2. Já bych se budoucnosti infocenter nebál. Je sice pravda, že internet přinesl neuvěřitelné možnosti a že efektivita prezentace například na veletrzích cestovního ruchu se rapidně snižuje. Nicméně při samotné návštěvě destinace je osobní kontakt velice důležitý. Už jenom aktuální znalost místního prostředí a možnost získat relevantní a přesnou informaci během minuty místo pročítaní desítek recenzí na TripAdvisoru či Googlereviews prostě šetří čas. Další věc je ta, že turisté si sice doma zjistí celou řadu informací, nicméně často jsou to informace nepřesné nebo zastaralé. Lidé neřeší primární zdroj a najdou si informaci, která se ve vyhledávači objeví jako první. Ta je ovšem velice často neaktuální. Když to shrnu, i v digitální éře k nám chodí turisté různých generací s chytrým mobilem v ruce a větou: „Díky, já mám stejně radši tu papírovou mapu.“

Radek Volf
ředitel

Infocentrum Města Karlovy Vary, o. p. s.

  1. Za posledních 25 let se práce v TIC v mnoha ohledech změnila. Požadované a poskytované informace jsou výrazně vázány na informační technologie, které na počátku období téměř neexistovaly a v současné době jsou neodmyslitelnou součástí našich životů. Takže největší změnou je primárně způsob a možnosti využívání těchto technologií pro poskytování informací.
  2. Budoucnost vidím jako příležitost. Možnost rychlejší a efektivní komunikace bez nutnosti návštěvy kamenného TIC. Možnost poskytnutí komplexního servisu ještě před samotnou návštěvou. Tyto možnosti byly před lety nemyslitelné. Současnost a budoucnost vidím jako výzvu k prohloubení vztahu mezi TIC a návštěvníkem.

 

Michaela Kalousková

vedoucí oddělení cestovního ruchu

Infocentrum Město Tábor

  1. První sezonní turistické informační centrum bylo v Táboře otevřeno v roce 1993 v budově Divadla Oskara Nedbala. Jeho cílem bylo napomoci rozvoji cestovního ruchu nedlouho po otevření hranic, kdy se mnohonásobně zvýšila návštěvnost města. Návštěvníky v té době byli však převážně cizinci. Češi tehdy popravdě moc nevěděli, co jim TIC mohou nabídnout a k čemu slouží. Učili se to však i první pracovníci TIC. Turistická informační centra získávala postupně svůj prostor na lukrativnějších a exponovanějších místech, vzešla do povědomí i českých turistů. Od doby jednoho propagačního materiálu o městě a okolí, zpracovaného především na základě telefonického dotazování a vytištěného na černobílé jehličkové tiskárně, se mnoho změnilo. Zvyšuje se odbornost i kvalifikace personálu, informace jsou díky moderním technologiím snáz dostupné, propagační materiály se zpracovávají profesionálně a poutavě, vybavení se modernizuje a celkově roste nabídka i kvalita služeb. Přestože primární a hlavní činností turistického informačního centra by mělo být bezplatné poskytování informací veřejnosti např. o historii města, památkách, zajímavostech v okolí, možnostech aktivního odpočinku a trávení volného času, kulturním vyžití ve městě i v regionu, ubytovacích a stravovacích službách aj., na což jsou již turisté navyklí a toto s jistou samozřejmostí očekávají, převažující a turisty stále hojně vyhledávaná je služba doplňková, a to prodej suvenýrů a propagačních předmětů.
  2. Ačkoliv snáz dostupné informace získané z internetu i prostřednictvím sociálních sítí či mobilních aplikací jsou v dnešní době již nejen pro turistu neopomenutelným pomocníkem, osobní kontakt s pracovníkem TIC, jenž turistovi podává informace s doporučením, místní znalostí, zkušeností i s jistou invencí, je však nepostradatelný. Turista nepotřebuje znát mnoho informací, které mu veškeré moderní technologie jednoduše a mnohdy i nevyžádaně nabízejí, ale potřebuje ty správné informace ve správný čas a na správném místě, a to mu „správný“ zaměstnanec TIC vždy poskytne. Synergie člověka a moderních technologií je v dnešní době i do budoucna nezbytná, avšak měla by být udržitelná a v určité rovnováze, v tom vidíme budoucnost i pro turistická informační centra.

Připravila Lenka Neužilová

 

 

Enter the text or HTML code here

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..