CestovkyZprávy

Jak rok s covidem ovlivnil nákupy dovolených a zvyklosti cestovatelů

Rok s pandemií covid-19 výrazně zasáhl a změnil sektor cestovního ruchu. Nicméně po počátečním šoku a takřka celkovém zastavení loni v březnu a dubnu se Češi naučili i v dobách omezení cestovat.

Foto: Shutterstock

Jak byl na jaře 2020 trend hromadných návratů ze světa domů do České republiky; nyní naopak Češi hledají cesty, jak vycestovat – buď nyní, nebo ihned, jakmile se díky očkování pandemická situace zlepší. Platí to o dovolených, nákupu letenek, ale například i o pracovních pobytech v zahraničí.

Plánování dovolených – First Minute dovolené jsou stále velmi populární a na vlak do Chorvatska již více než 12 tisíc rezervací

Češi prokázali, že milují cestování. Navzdory všem překážkám cestovat chtějí a ukazují, že věří i v brzké zlepšení celé situace. Letos si zájezd na first minute zakoupilo 33 % všech zákazníků, což je pouze 11% pokles proti stejnému období v roce 2019, tedy dlouho před covidem. Podobně vysoký zájem ukazuje prodej jízdenek na letní vlakové spoje RegioJet do Chorvatska – již nyní je prodáno více než 12 tisíc jízdenek a některé spoje na začátku prázdnin jsou již z velké části vyprodané.

Nákupy letenek – maximálně týden dopředu

Doba covidová výrazně ovlivnila nákupní zvyky cestujících při nákupu letenek. V roce 2019 před pandemií si cestující kupovali letenky průměru 3 měsíce před odletem, dnes je to pár dní před odletem, nanejvýš jeden týden. Důvodem je nejistota, za jakých podmínek bude možné vycestovat do dané destinace a vrátit se do ČR.

Jazykové pobyty – za uzavřenou Velkou Británii si klienti našli náhradu na Maltě

Klienti vyčkávali do poslední chvíle, zdali bude jejich pobyt zrušen či bude překážka k vycestování (zavřené hranice). Své pobyty z vlastní vůle (obavy z vycestování) rušilo minimum klientů. Zejména pobyty pro děti klienti rušit nechtěli, protože počítali s umístěním dětí po dobu prázdnin. Ve chvíli, kdy jsme zrušili skupinové pobyty pro děti do Velké Británie, se pobyty ve velké míře přesunuly na otevřenou destinaci – Maltu. Dalších 10 % klientů využilo naši alternativu – jazykové kempy v ČR.

U pracovních pobytů – klienti cesty o rok posunuli

20 % klientů své pracovní pobyty v zahraničí rušilo „preventivně”, aniž by čekali, zda pobyt bude či nebude umožněn. Klientům, kterým byl pobyt zrušen (zejména se jednalo o pobyty v rámci programu Work & Travel), byly vráceny veškeré poplatky, případně byly na jejich žádost objednávky pobytů přesunuty na sezonu 2021, což teď drtivá většina využívá a chce na program letos vycestovat.

Allianz reagoval rychle pojištěním storna z důvodu covidu i karantény

Na situaci spojenou s pandemií reagovaly také pojišťovny. Například pojišťovna Allianz zareagovala jako jedna z prvních a již v létě cestovní agentury a kanceláře mohly nabídnout pojištění storna, které pokrývalo jak důvody spojené s pandemií covid-19, tak i možnou karanténu. Na druhou stranu některé pojišťovny důvody způsobené karanténou stále nekryjí.

Co časem zmizí a co zůstane

S nástupem proočkování populace a zavedením dokladů prokazujících očkování zmizí zmatky v různých nařízeních karantén a zákazech cestování. Svět se bude pomalu stabilizovat – i když je dnes jasné, že se svět změnil a mnoho zavedených opatření zůstane platných po dlouhou dobu – např. nošení roušek či respirátorů apod.

Dá se také předpokládat, že delší dobu bude přetrvávat trend v last minute rezervacích oproti minulosti, kdy bylo běžné pobyty a cesty řešit i několik měsíců dopředu.

Velkou výhodou budou mít firmy, které jsou schopné plnohodnotně prodávat v online prostředí a budou poskytovat nadstandardní storno podmínky (odložené úhrady, změny zdarma, přesun financí na jiné produkty v rámci firmy).

Newsroom TTG / Student Agency

 

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button