Jak bude vypadat Letiště Praha v roce 2035?

O rozšíření pražského letiště diskutovali 21. října u kulatého stolu Hospodářské komory ČR prezident komory Vladimír Dlouhý, ministr dopravy Vladimír Kremlík, předseda představenstva Letiště Praha Václav Řehoř, ředitel agentury CzechTourism Jan Herget, tiskový mluvčí ACK ČR Jan Papež a další odborníci, zástupci letiště, státu, firem i odborů.

Foto: Amara Zemplinerová

„Letiště Praha by mělo do roku 2035 zvýšit kapacitu až na 23 milionů odbavených cestujících ročně. Letos odbaví 17,7 milionu lidí, což je meziroční nárůst o 5,8 procenta,“ uvedl Václav Řehoř. S kapacitními problémy se letiště potýká již nyní. Podle Řehoře muselo například letos v létě odmítnout deset procent příletů na terminál 1. Růst počtu cestujících přitom roste nepřetržitě od roku 2013.

Jako podmínky navýšení kapacity letiště odborníci během diskuse uvedli výstavbu paralelní dráhy, centralizaci bezpečnostní kontroly a vybudování nových nástupních prstů D a E. Prst D by měl vzniknout u terminálu 2 do roku 2029 a zajistit devět kontaktních stání a pět stání pro dálkové linky, prst E bude vybudovaný do roku 2036. Spolu s dobudováním paralelní dráhy bude nutné odstavit stávající vedlejší dráhu. Po uvedení nové dráhy do provozu se zhruba za osm let očekává zrušení nočního provozu na letišti. Dráha bude sloužit pouze pro vzlety a po jejím zprovoznění vzroste kapacita pohybů na letišti na 250 000 za rok.

Jan Herget, ředitel agentury CzechTourism, poznamenal: „Infrastruktura je naprosto klíčová pro rozvoj udržitelného cestovního ruchu, tedy i pro to, aby se nám podařilo dostat více turistů do regionů. Návštěvnost regionů v prvním pololetí roku 2019 stoupla o 5,1 %, zatímco návštěvnost Prahy o 1,3 %. Cestovní ruch je má 2,9% podíl na HDP, zaměstnává 239 000 lidí, a přináší do ekonomiky téměř 300 miliard korun.“

Podle Jana Hergeta má letiště klíčový význam také pro využití potenciálu vzdálenějších zdrojových trhů, jako je Thajsko, Jižní Korea a Spojené státy. Přímá letecká spojení prokazatelně zvyšují množství turistů, kteří České republiky z dané oblasti přiletí.

Mezi silné stránky České republiky jako turistického cíle je bezpečnost, hygiena, turistická infrastruktura, cena a dopravní infrastruktura, ovšem kromě letiště. Samotné letiště funguje přitom výborně a získalo mnohá ocenění. Problémem je ovšem kapacita letiště a jeho napojení na další infrastrukturu, zejména železnici. Toto napojení by v mnohém usnadnilo přepravu turistů přímo do regionů. „Zásadní je napojit letiště na železnici tak, aby cestující z Thajska či Británie mohli sednou na letišti na vlak a za hodinu být v Plzni nebo za dvě hodiny v Olomouci. Nepotřebujeme, aby byla turistů plná Praha, ale potřebujeme, aby jich byla plná Česká republika,“ řekl Jan Herget.

Důležitá fakta, ke který je třeba při úvahách o rozvoji letiště přihlédnou, předestřel Jan Papež, místopředseda Asociace cestovních kanceláří:

  • Až 600 tisíc českých turistů odlétá z jiných evropských letišť než je Letiště Praha. Hlavní důvod je špatná dostupnost i nepříznivé podmínky pro parkování na pražském letišti.
  • Čeští turisté mají rádi kvalitu, a proto je třeba dbát na lepší vyváženost low-cost a high-cost leteckých společnosti, které do Prahy létají.
  • Navázat spolupráci s více leteckými společnostmi z Latinské Ameriky by bylo pro Letiště Praha přínosem.
  • Je třeba zlepšit infrastrukturu a služby Letiště Praha pro cestující, kteří odlétají v pozdních či velmi ranních hodinách – tito lidé platí za letenku stejně, ale v pozdě v noci či brzy ráno je většina provozoven na letišti zavřená.

Ministr dopravy Vladimír Kremlík doplnil, že do roku 2028 by měla na letiště a dále na Kladno vést elektrifikovaná dvoukolejná železniční trať. Plánuje se vybudování několika mimoúrovňových křižovatek na pražském okruhu a komunikací směřujících na letiště.

Cesta z centra Prahy na Letiště Václava Havla v Ruzyni by měla po připravované železniční trati trvat podle uvedeného předpokladu 25 minut. Z železnice za téměř 40 miliard korun, která povede i do Kladna, je nyní rozpracována pouze část na Negrelliho viaduktu. Úprava jednokolejné a neelektrizované trati do Kladna s odbočkou na pražské letiště se připravuje už mnoho let. Nové spojení by mělo umožnit desetiminutový interval vlaků jedoucích na letiště i do Kladna.

Celý záznam z kulatého stolu si můžete prohlédnout a poslechnout ZDE.

Newsroom TTG

Enter the text or HTML code here

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..