RozhovoryZprávy

František Šiling: Ke všem přistupuji stejně

Pan František Šiling je již 18 let spojován s KLM, od roku 2006 stojí i v čele místního zastoupení Air France a v roce 2010 doplnil pomyslný trojlístek o společnost Delta Air Lines. Rozhodně má tedy o čem povídat.

František Šiling Foto: Luděk Neužil
František Šiling Foto: Luděk Neužil

Náš poslední publikovaný rozhovor se odehrál před pěti lety. Co za tu dobu vnímáte jako největší změnu v leteckých společnostech, které zastupujete?

Výrazné změny jsou patrné v celé letecké dopravě a týkají se především technologického pokroku, který se dotýká všech našich leteckých společností. U KLM a Air France vnímám pozitivní posun oproti období před pěti lety hlavně ve sblížení obou společností. Fázi administrativních a technických překážek těsně po spojení do společné kanceláře máme již za sebou a v současnosti fungujeme pod jednou střechou jako dvě sesterské společnosti, každá s vlastním produktem.

Právě před pěti lety zařadila Air France do své flotily první Airbus A380. Jak se vyvíjí strojový park a vybavení na palubách jednotlivých společností?

Air France má ve své flotile již 9 letounů A380 létajících nyní do mnoha destinací po celém světě. Na linkách mezi Prahou a Paříží jsou to letadla typu Airbus 319, 320 a 321. KLM postupně nahradila letouny typu Fokker novými, velmi moderními a komfortními Embraery 190. Dálková flotila KLM je pak převážně složena z letadel Boeing 747 i 777 a z Airbusů A330.

První Dreamliner, tedy Boeing 787, očekává Air France KLM v roce 2015. Inovace a technologický pokrok zasahují i do vzhledu letounů. Důraz klademe na životní prostředí, a proto například u KLM používáme speciální nátěrové hmoty s ekologičtějším složením, které se mohou nanášet v tenčí a kluzčí vrstvě. To vede ke snížení celkové hmotnosti strojů, tedy ke snižování spotřeby pohonných hmot a menšímu znečištění ovzduší.

Pokrok je patrný i ve službách a technických inovacích. Můžete je představit?

KLM představila zcela novou business třídu loni a dnes se s ní mohou cestující setkat na dálkových linkách. Letos tento krok učinila i Air France. Nejprve připravila novou ekonomickou, později i business třídu. Ta cestujícím nabízí inovativně modelovaná sedadla s koženým čalouněním a polstrovanou podložkou hlavy, jež lze rychle změnit v pohodlné lůžko. Každé sedadlo má nově přímý vstup do uličky a díky speciálnímu zakřivení garantuje i zachování maximálního soukromí cestujících. Tato nová sedadla se objeví na linkách v červnu. Navíc nedávno Air France předvedla v Šanghaji zcela novou první třídu La Première. Od letošního podzimu postupně nainstaluje čtyři samostatná exkluzivní „apartmá“ do každého ze svých 19 letounů Boeing 777-300. Se třemi metry čtverečními plochy se řadí k největším kabinovým konceptům na světě.

Pozadu nezůstává ani Delta Air Lines. Již letos nabídne novou třídu Business Elite, kterou si na všech přímých linkách do New Yorku užijí i cestující z Prahy. Co se týče technických inovací, těch je rovněž pěkná řádka. Týkají se například internetového odbavení pasažérů či odbavení zavazadel pomocí samoodbavovacích přepážek na letišti Schiphol v Amsterdamu. Za zajímavost stojí i skenování oční rohovky, které výrazně urychlí pasovou kontrolu členům programu Privium.

KLM jako první letecká společnost na světě zavedla pro cestující možnost provádět platby prostřednictvím Facebooku a Twitteru. Air France se zase chlubí mobilní aplikací Air France Press pro tablety operačních systémů iOS, Android a Windows, jež zdarma poskytuje zákazníkům přístup k mnoha celosvětovým novinám a časopisům a funguje i během letu v off-line režimu.

Přes všechny technické vychytávky je v nabídce leteckých společností stále nejpodstatnější nabídka destinací. Jaké novinky nabízejí letové řády vašich společností?

U Air France i KLM se pro letošní letní sezonu zvyšuje v meziročním srovnání jak kapacita letů, tak počty destinací. Z nových linek je v nabídce Air France Jakarta a jako jediný přímý let z Evropy i jihoamerická Brasilie. V létě se zavádí nový noční let na tokijské letiště Haneda, který doplní denní let na letiště Narita. U KLM se nově objevují Bilbao, Záhřeb, Turín a Florencie, posiluje se i linka do Santiaga de Chile.

Image leteckých společností dotvářejí i jejich domovská letiště, pařížské letiště CDG navíc letos slaví 40 let existence. Jaké novinky nabízejí?

Domovské základny všech tří společností se v poslední době velmi změnily. Delta investovala velké finanční prostředky do terminálu 4 na newyorském letišti JFK, amsterodamský Schiphol sbírá ocenění jako nejpřívětivější evropské letiště a pařížské CDG vybudovalo zcela nový terminál. Vznikla tak nová zóna pro cestující s obchody věhlasných módních značek, mezi nimiž se například poprvé ve své historii na letišti prezentuje i módní dům YSL. Pro cestující v business třídě vznikl nový prostorný salonek s širokou možností relaxace včetně kosmetického ošetření a masáží. Pro cestující Air France z Prahy je dobrou zprávou, že transfer z terminálu 2F na dálkové lety je nyní příjemnější a rychlejší.

Když jsme se zastavili u Air France, mluví se i o její nové reklamní kampani. Čím je výjimečná?

Je atraktivní a nepřehlédnutelná. Pracuje s výraznými barvami a v grafice využívá i retro prvků. Ve sdělení jsou akcentovány nejdůležitější destinace v letové síti Air France, komfort či catering.

Na závěr mi dovolte osobní otázku. Jste dlouholetým zaměstnancem KLM, ale v portfoliu máte ještě další společnosti. Daří se Vám udržovat ke všem stejný přístup?

Jinak to ani nejde. Výhodou je, že každá z nich má výjimečnou nabídku v určitém segmentu, a tak není třeba upřednostňovat jednu před druhou. Ale po pravdě řečeno z již uvedených důvodů mám asi nejblíž ke KLM, s níž jsem spjat značnou část svého života.

Děkuji za rozhovor.

Lenka Neužilová

Související články

2 komentářů

  1. Určitě není jednoduché „kočírovat“ takto velké společnosti, které mají každá i jinou firemní kulturu. Držím palce!

Napsat komentář: Lída Plachá Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button