Partnerská sekceZprávy

ESD: Střet letadla s ptactvem nepředstavuje mimořádnou okolnost

Partnerský článek

Generální advokát Evropského soudního dvora (ESD), Yves Bot, vydal své stanovisko dne 28. července 2016 k případu C315/15, ve kterém nepovažuje střet letadla s ptactvem za „mimořádnou okolnost“, jež by umožnila vyvinit leteckou společnost z její povinnosti náhrady škody podle nařízení č. 261/2004, vzniklé zpožděním právě z důvodu střetu.

Foto: Shutterstock.com
Foto: Shutterstock.com

Generální advokát tak reagoval na žádost o rozhodnutí v předběžné otázce, zaslané Obvodním soudem pro Prahu 6 Evropskému soudnímu dvoru, z důvodu nedostatečného výkladu nařízení č. 261/2004. V této kauze se cestující, kteří uskutečnili v srpnu 2013 let z Burgasu do Ostravy provozovaný společností Travel Service, a. s., domáhají po aeroli­niích náhrady škody ve výši 250 eur na osobu v souladu s článkem 7 zmíněného nařízení, za zpožděný let v délce 5:20 hodin. Žalovaná letecká společnost se však odkazuje na čl. 5 tohoto nařízení, podle kterého není provozující letecký dopravce povinen platit náhradu v souladu s článkem 7, jestliže může prokázat, že zrušení (dlouhé zpoždění) je způsobeno mimořádnými okolnostmi, kterým by nebylo možné zabránit, i kdyby byla přijata všechna přiměřená opatření.

Generální advokát, který vydává nezávazný návrh rozhodnutí ESD, uvádí několik argumentů, proč nelze střet letadla s ptactvem považovat za mimořádnou okolnost. Určitou událost je možné kvalifikovat jako „mimořádnou“, pokud „není vlastní běžnému výkonu činnosti dotčeného leteckého dopravce a z důvodu své povahy či původu se vymyká jeho účinné kontrole“. Takový střet se podle Yvese Bota vymyká účinné kontrole letecké společnosti, ovšem považuje jej za součást běžné činnosti aerolinií.

Ve svém komentáři k předběžným otázkám advokát mj. uvádí: „Střety letounu s jedním či více ptáky jsou běžným jevem, který je různým hospodářským aktérům působícím v letecké dopravě znám. Podle jedné americké studie z roku 2011 o rizicích způsobovaných volně žijícími živočichy bylo od zřízení databáze Federal Aviation Administration (FAA) v roce 1990 nahlášeno 99 411 střetů letadla se zvířetem. V drtivé většině případů – konkrétně v 97,4 % případů – se jednalo o srážku s ptákem. Ve Francii je každoročně zaznamenáno přibližně 700 srážek letadla s ptáky.“ Srážky s ptactvem jsou dokonce zohledňovány v rámci technického vývoje letadla a testování pro získání osvědčení letové způsobilosti.

Podle advokáta není cílem letecké společnosti popírat riziko střetu letounu s ptactvem, které je známé a reálné, ale přenést důsledky tohoto nebezpečí na cestujícího. Soudní dvůr EU by měl vydat své konečné rozhodnutí na podzim letošního roku.

Ing. Kateřina Petříčková

výkonná ředitelka AČCKA

 

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by vás zajímat
Close
Back to top button