Partnerská sekceZprávy

EET: čeká nás zásadní proměna stávajícího modelu prodeje zájezdů?

Partnerský článek

Překvapivě zásadní zjištění přinesl beznadějně zaplněný odborný seminář, který AČCKA uspořádala koncem října pro své členské subjekty s ohledem na blížící se zahájení třetí fáze elektronické evidence tržeb (EET). Proti původním očekáváním vcelku nenáročného přechodu byly závěry prezentované prostřednictvím zástupců Generálního finančního ředitelství v mnoha ohledech zcela opačné a poukázaly na potenciální významné dopady na podobu smluvních vztahů mezi pořadateli a prodejci zájezdů.

Foto: Shutterstock

Jedním z hlavních problémů se při zavádění EET zdá být systém komisního prodeje zájezdů realizovaný prostřednictvím početné sítě partnerů, kteří navíc často spravují řadu svých vlastních franchisových poboček. Je to právě tento řetězovitý charakter prodeje zájezdů, který elektronická evidence tržeb jen velmi obtížně a neobratně reflektuje a není schopná jej účinně postihnout. Pro volbu vhodného budoucího nastavení režimu EET je pak důležitá zejména skutečnost, že evidence tržeb je v konečném důsledku odpovědností cestovní kanceláře, která v tomto ohledu zodpovídá za každého svého prodejce.

Pro spolupráci cestovních kanceláří a agentur se nabízí několik možných scénářů. První možností je režim tzv. přímého zastoupení, ve kterém prodejci vystupují pod certifikátem a DIČ cestovní kanceláře, jejímž jménem a na jejíž účet platbu přijímají. Další možností je režim tzv. pověření k evidování tržeb. V této situaci prodejce eviduje tržbu svým vlastním certifikátem a na účtence je uvedeno jak DIČ prodejce (pověřeného), tak DIČ pořadatele (pověřujícího). Cestovní agentura pracuje pouze s jedním certifikátem a odpovědnost za evidenci tržby je v tomto případě společná. Ještě daleko složitější řešení vyžaduje evidence tržeb při prodeji zájezdů přes kaskádu franchisových poboček spolupracujících s jednou centrální cestovní agenturou.

Obecně lze tvrdit, že princip finální odpovědnosti cestovní kanceláře za evidenci tržeb může mít zásadní vliv na budoucí podobu prodejního modelu. Kromě úvah nad vhodným režimem EET a případné revize smluvních vztahů pořadatelů s prodejci může být nově přehodnocován samotný rozsah prodejních sítí společně s požadavky na způsob přijímaných plateb. S ohledem na konečnou odpovědnost cestovní kanceláře a složitost výše popsaných modelů se totiž jako nejjednodušší možné řešení nabízí myšlenka zrušení hotovostních plateb přijímaných prodejci a realizace veškerých transakcí převodem nebo vkladem na účet pořadatele. Bude tento model přijatelný pro obě strany?

AČCKA se danou problematikou aktivně zabývá a svým členům doporučí možná řešení.

Tereza Picková
výkonná ředitelka AČCKA

 

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button