LidéRozhovory

David Karčmář: Rozhodnout o oblíbenosti destinace mohou také poskytovatelé služeb

Hovoříme s Mgr. Davidem Karčmářem, ředitelem Moravian-Silesian Tourism, s. r. o.

Foto: archiv

Moravian-Silesian Tourism působí jako incomingová organizace už tři roky. Jaké byly její dosavadní hlavní aktivity?

Naše aktivity byly prozatím spíše doplňkem činností krajské destinační společnosti, kdy se soustřeďujeme hlavně na tvorbu celokrajského produktu. Právě proto bychom se rádi dobře připravili na rok 2018 – téma 100 let výročí republiky, kdy si myslíme, že náš kraj může po „období“ Karla IV. a baroka návštěvníkům opravdu hodně nabídnout. Jsou to zejména příběhy značek a průmyslu – snad každý slyšel o kopřivnické Tatře a úspěších jejích vozů, o slavné cestě pana Zikmunda a Hanzelky s tatrovkou, jejichž reportáže obletěly snad celý svět. K tomu můžeme přidat světového producenta klobouků v novojičínském Tonaku a celé Ostravsko, kde „tepalo ocelové srdce republiky“, a zdejší surovou krásu. Můžeme nabídnout pevnosti budované před druhou světovou válkou dokládající „šikovné ruce“ stavitelů, ale také příběhy hrdinství, odhodlání i zrady. A nezapomínáme ani na krásu Jurkovičových staveb, talent Leoše Janáčka i znovuožívající slávu prvorepublikových kaváren.

 

Zaznamenali jste nějaké úspěchy, které vás povzbuzují dál?

Objemy návštěvnosti ze zahraničí se pohybují ve stovkách návštěvníků a oproti roku 2015 jsme v roce 2016 dosáhli téměř 100 % nárůstu s minimem investic. Byli bychom rádi, kdyby tento trend trval i nadále. S tímto cílem také pochopitelně stále naše package obměňujeme a přizpůsobujeme potřebám CK a klientům.

 

Jak oslovujete zahraniční zájemce?

Vše je věc individuálních jednání, kdy pro první kontakt využíváme aktivit agentury CzechTourism, a to ať už formou účasti na zahraničních veletrzích, aktivit sousedních zahraničních zastoupení CzT, či formou setkání nákupčích na eventu Travel Trade Day. Vždy jde o to klienta nabídkou zaujmout a pak následuje dlouhá cesta vyjednávání a ladění. Proto věříme, že by účast na některých aktivitách v minulém a letošním roce mohla přinést ovoce.

 

Spolupracujete především s cestovními kancelářemi?

Ano, výhradně s cestovními kancelářemi, se kterými řešíme jak individuální, tak skupinovou klientelu, která je realizována vždy na základě konkrétního požadavku a speciální nabídky. Zatím se nám povedlo navázat spolupráci se třemi cestovními kancelářemi – jednou z tuzemska a 2 zahraničními. Cestovní kanceláře nemají dnes kapacity na to, aby si package v lokalitě, kterou dobře neznají, skládaly samy (ekonomicky nerentabilní a rizikové), proto potřebují prostředníka znalého místních poměrů, který dokáže vše připravit na klíč a služby v lokalitě pod vzájemnou smlouvou zabezpečit. Takto se snažíme „pomáhat“ i s MICE segmentem. Zatím je největší zájem o industriální balíček zahrnující návštěvu Dolních Vítkovic a dalších technických atraktivit v Ostravě.

 

Na které trhy se nejvíce obracíte a s jakou nabídkou, pro jaké skupiny především?

Soustřeďujeme se zejména na „evropské trhy“ s nějakou vazbou na náš region, jako například Polsko, Slovensko, Rakousko s Německem, ale také Velkou Británii, kde si myslíme, že nabídka severní Moravy a Slezska může být pro ně oproti jiným regionům přitažlivější a atraktivnější a hlavně je také větší šance, že se u nás návštěvníci zdrží déle a utratí více peněz. Samozřejmě vedeme komunikaci i se vzdálenějšími trhy, ale prozatím nebylo nic zorganizováno. Z hlediska organizovaného CR se nám daří oslovovat převážně aktivní seniory, a to jak tuzemské, tak zahraniční, kteří rádi poznávají právě industriální atraktivity v kombinaci se specifickou historií tohoto regionu, významnými osobnostmi a přírodou.

 

Změnil se podle vás současný trh a v čem především?

I díky komunikaci s partnerskými CK zjišťujeme, že klienti již nehledí na utracenou korunu a rádi si za služby připlatí, ale o to více vyžadují preciznější servis a něco netradičního. Pochopitelně je velmi důležitá neustálá inovace a obměna služeb. Také se soustřeďujeme na výběr spolupracujících subjektů, kdy bohužel ne všichni si uvědomují a umějí připustit, že je opravdu stěžejní svou „službu“ neustále vylepšovat, zdokonalovat a snažit se o její „netradičnost“ a autenticitu.

 

Co je pro oslovení trhů nejdůležitější?

Řekl bych, že nejdůležitější je právě mít netradiční, unikátní a něčím specifickou nabídku, což je mnohdy opravdu velmi obtížné s poskytovateli služeb nalézt. Nabídky pak přizpůsobujete individuálním přáním klienta – cestovní kanceláře, tak aby samotný produkt/package byl pro ně zajímavý a prodejný.

 

Co si přejete pro současnou hlavní sezonu?

Aby se návštěvnost našeho kraje vyvíjela minimálně tak pozitivně jako doposud a aby poskytovatelé služeb stále více spolupracovali a zdokonalovali své služby.

 

Děkuji za rozhovor.

Marta Jedličková

 

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button