Cílím, cílíš, cílíme v internetové reklamě

„Ulovte“ si svého zákazníka přesným zacílením, radí Matěj Macháček.

Foto: Flickr.com - Hans Splinter

Foto: Flickr.com – Hans Splinter

Správné umění lovce, ale i podnikatele je být vždy ve správný čas na správném místě a nabídnout správný produkt. S příchodem internetu se však objevila nová kolonka, kterou je – tomu správnému zákazníkovi. Svět na síti totiž dnes nabízí prakticky neomezené množství informací, a tak je důležité, aby si vaše sdělení přečetl člověk, který opravdu vaši nabídku hledá. Jak na to, jsme se zeptali Matěje Macháčka, account manažera ve společnosti Seznam.cz.

Ať už jste živnostník nebo řídíte středně velkou firmu, tak většinou jedním z vašich cílů, které řešíte, je hledání nových zákazníků, rozšiřování pole působnosti a s ním i následné zisky. Marketingové prostředky, které vám k tomu mohou pomoci, jsou různé. Představte si, že jste například telefonní operátor komunikující výraznou slevu svých tarifů a potřebujete během krátké doby oslovit velkou část populace za použití veškerých dostupných médií s maximálním zásahem. Ideálně proto zvolíte mediální mix TV, internetu, rádia a venkovní plochy. Takovéto masivní reklamní kampaně si dozajista všimneme všichni, ať už se nás reklamní sdělení týká, či nikoli.

Na druhou stranu, pokud jste malá cestovní kancelář, která nabízí tematické sportovní zájezdy týkající se například ježdění na kole, tak váš zákazník musí splňovat určitá kritéria. Například mít zájem o sport, vyznat se v kolech a asi i spadat do vyšší příjmové kategorie. Hledat a oslovovat takovéto potenciální zákazníky billboardem u dálnice kdesi za Brnem asi nebude ta nejideálnější cesta. I přes zdánlivé obtíže je však možné postavit kvalitní reklamní kampaň na nalezení a následné přivedení i u takto specifické cílové skupiny.

Jaký mediatyp však zvolit?

Každý mediatyp nabízí několik možností, jak oslovit konkrétní cílovou skupinu. Některý lépe, jiný zase hůře, vždy přímo úměrně k daným možnostem a zásahu média. Například televizní kampaně jsou vždy hlavně o velikosti populace, kterou zasáhnete. Cílení je zde však složité. Můžete se rozhodnout například podle typologie diváků (například televize Óčko, která cílí na mladé) či na základě afinity (poměr vhodnosti média k dané cílové skupině). Ta se v TV řeší například uvedením reklamy v zájmově orientovaném pořadu. Výrobce propagující nové nádobí uvede svoji reklamu v pořadu o vaření, kde bude dle afinity nejvíce potenciálních zájemců o jeho produkty, kteří navíc budou naladěni na správné tematické vlně. S cílením na afinitní poměr se setkáme taktéž v rádiu, tisku a on-line médiích.

Příchod internetu však dává pojmu cílení úplně nový rozměr. Díky stopě, kterou uživatelé na síti po sobě nechávají, je lze velice dobře kategorizovat, a můžete tak cílit přesně na tu skupinu lidí, která vás zajímá. Nebo naopak vytvořit image kampaň, která bude sloužit velice podobně jako televizní spot a bude vidět všude na internetu. Používají vaši zákazníci hlavně telefony – dejte reklamu na mobilní webové stránky. Prakticky neexistují hranice. Navíc jsou některé systémy nastaveny tak, že platíte pouze za člověka, který na reklamu klikne. A už jste někdy zkoušeli kliknout na billboard? Jak tedy přesně cílit reklamu? O tom zase v příštím díle.

red

Příště se budeme věnovat detailněji jednotlivým formám cílené on-line reklamy.

Enter the text or HTML code here

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..