DopravaMěsta & regiony ČRNovinkyPrahaZahraničí

Česká letiště odbavují cestující bez větších potíží, v zahraničí ale může přijít rozčarování

Napříč Evropou se cestující potýkají s komplikacemi na letištích. Na vině je nedostatek provozního personálu nebo stávky, které vyústily po době covidu. Důsledkem je chaos i větší množství nedoručených nebo ztracených zavazadel. Letiště v souvislosti s nedostatkem personálu doporučují cestujícím dostavit se před odletem na místo s dostatečným předstihem. Průměrně jde o 3 hodiny. Na českých letištích se odbavuje ale i za dobu kratší a komplikace na cestující zde nečekají.

Foto: Letiště Praha

Český letový řád dosáhl letos zhruba 80 procent hustoty spojů ve srovnání s rokem 2019. A zájem o létání je větší, než se předpokládalo. Například Letiště Praha průměrně odbaví téměř 44 tisíc cestujících denně. Léto je tak silnější, než letiště před letní sezonou predikovalo, i tak tam ale cestující nezaznamenávají problémy s odbavením. Naprosto plynule jsou také odbaveni lidé na regionálních letištích v Pardubicích, Ostravě nebo Karlových Varech.

Potíže cestujících nastávají až na letištích v zahraničí. Čím frekventovanější letiště, tím větší pravděpodobnost zmatků. „Předně oceňuji česká letiště, zejména pak Letiště Praha, že nápor cestujících zvládají velmi dobře. Oproti tomu letiště v západní Evropě, jako je londýnské Heathrow, Frankfurt, Amsterdam, Brusel nebo pařížské letiště Charlese de Gaulla mají obrovské problémy a situaci nezvládají. Zpoždění, rušení letů, omezování prodejů letenek, stávky i častěji nedoručená nebo ztracená zavazadla jsou důsledkem nezvládnuté situace managementy těchto podniků. Ty byly zřejmě uspány státní podporou v době covidu, na návrat cestujících se ale dostatečně nepřipravily,“ řekl Josef Trejbal, ředitel portálu Letuška.cz. Doplnil, že jde o nejčastější cílové nebo přestupní destinace, kam Češi letecky míří.

Špičky letiště zažívají napříč týdnem

Letiště Praha doporučuje cestujícím krátkých letů se dostavit na místo 2,5 hodiny a cestujícím dálkových letů 3 hodiny před odletem. Na menší letiště, jako je ostravské, pardubické či karlovarské, se stačí dostavit před odletem dvě hodiny. A zásadní problémy na cestující nečekají ani ve špičkách, které letiště zaznamenávají většinu dní v týdnu.

„Z pohledu počtu cestujících jsou nejfrekventovanější pátek, neděle a pondělí. Co se týká denní doby, vždy je nejsilnější dopoledne,“ řekla Klára Divíšková, tisková mluvčí Letiště Praha.

Na Letišti Leoše Janáčka v Ostravě, které odbaví letos denně průměrně 2300 cestujících, je podle mluvčí Kateřiny Pustějovské nejrušněji v úterky, středy, čtvrtky a soboty od 10 do 14 hodin.

Podle Márie Ministrové tiskové mluvčí Letiště Pardubice loni odbavilo přes 80 tisíc cestujících, letos ale došlo k nárůstu, denně odbaví řádově tisícovky cestujících. Největší frekvenci v Pardubicích zaznamenávají v pondělky odpoledne až večer, v jiných dnech je to zejména v odpoledních hodinách. Nejmenší české mezinárodní letiště v Karlových Varech odbavuje letos jediný charterový spoj, a to každý týden ve středu. Podle Petra Hlouška, vedoucího Úseku přepravního provozu letiště, by bylo kapacitně možné zvládnout i trojnásobný provoz. V roce 2019 toto letiště odbavilo průměrně až 100 až 200 cestujících denně, letos to jsou pouze desítky. Počet cestujících byl totiž významně negativně ovlivněn zrušením pravidelných linek do Moskvy a z důvodu covid-19 v roce 2020.

Letiště Praha shání nové zaměstnance, ostatní letiště mají lidi dostatek

Oproti zahraničním letištím česká letiště zásadní nedostatky zaměstnanců nemají. Počet kmenových zaměstnanců i zájemců o brigády mají všechna regionální letiště dostatek. Trochu jiná situace je v Praze. „Stále nám chybějí desítky zaměstnanců. Zajištění provozu a výpadky u neobsazených pozic řešíme přesčasy našich zaměstnanců a formou brigád, u kterých je situace na trhu práce příznivější. Co se týká naší dceřiné společnosti Czech Airlines Handling, nábory za odbavení cestujících se zdařily,“ řekla Klára Divíšková. Podle ní důležitou roli ve zvládání aktuální situace hraje řada provozních opatření a dobrá spolupráce mezi týmy zaměstnanců. Služby tohoto letiště oceňují i cestující. Letiště Václava Havla Praha se totiž dostalo mezi TOP 10 nejlepších podle hodnocení uživatelů Googlu.

Odbavení online zkrátí čas na letišti, o samoodbavení zavazadel je ale menší zájem

S nedostatky personálu na letištích mají pomoci technologické vychytávky. Na Letišti Praha funguje „Self Check-in“ online odbavení a od letošního června také nově „Self-Service Bag Drop“, samoobslužné odbavení zavazadel. „Online odbavení využívá dnes již přes 60 procent zákazníků, kteří si u nás letenku koupí. A předpokládám, že i samoodbavení zavazadel bude v budoucnu hojně využívané, někteří cestující službu znají z jiných mezinárodních letišť. Nicméně v Česku jde o novinku, takže si na ni lidé teprve zvykají,“ zhodnotil Josef Trejbal z Letuška.cz. To potvrdila i Klára Divíšková z Letiště Praha: „Tuto službu bohužel cestující nevyužívají v takové míře, jak bychom si přáli. Důvodem je ale také to, že stále nejsou aktivní všichni dopravci. Rádi bychom ji nabízeli také na Terminálu 1, bohužel zájem o ni je mezi dopravci operujícími z tohoto terminálu výrazně menší než mezi dopravci létajícími z Terminálu 2. Nicméně i tak se této myšlenky nevzdáváme.“

Aktuální TOP destinace podle údajů portálu Letuška.cz: Londýn, Vídeň, Brusel, Stockholm, Frankfurt, Split, Mnichov, Paříž, Sofia, Istanbul, Curych, Hurghada, Heraklion, Amsterdam. U evropských destinací je doba mezi nákupem a odletem v průměru 2 týdny

Dálkové lety: Bangkok, New York, Los Angeles, Dubaj, San Francisco, Saigon, Male. U dálkových destinací je průměrná doba mezi nákupem a odletem 5 týdnů. Jedná se tedy už o odlety v září a později.

Newsroom TTG / Letuška.cz

 

Ukázat další

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button