HotelyLidéMěsta & regiony ČRPrahaRozhovoryTOP

Botanique je moderní city hotel inspirovaný přírodou

Tak zní charakteristika Botanique Hotelu Prague na Florenci v Sokolovské ulici, který už sedmým rokem vede Tomáš Nesvorný. Muž se zkušenostmi s vedením hotelů nejen ve Spojených státech. Do postcovidové doby se vydal úspěšně s vlastním konceptem By Green by Botanique.

Foto: Botanique Hotel Prague

Jak zní filozofie vašeho programu udržitelného provozu?

Chceme, aby host u nás uprostřed velkoměsta nalezl zelený koncept, který se snaží být alespoň trošku v souladu s přírodou a myslí na udržitelnost. Nejen designem a výběrem materiálů v interiérech pokojů, které postupně rekonstruujeme podle návrhů věhlasných designérů ze studia Olgoj Chorchoj, což je asi vidět nejvíce.

Jak vypadá koncept v praxi?

Necháváme na klientech, zda si dopřejí luxus každodenní výměny povlečení a ručníků, nicméně to není nic nového. Všechny pokoje jsou vybaveny systémem úspory energie a LED osvětlením, stejně jako chodby i ostatní místnosti. Nepoužíváme plastové klíče od pokojů ani například papírové nerušenky nebo různé druhy nerecyklovatelných válejících se věcí po pokojích. Už žádné tuny papírových brožur a guest directory v pokoji, kdo z vás to stejně čte, že ano? Vše, co potřebujete vědět, najdete nyní v naší online hostovské aplikaci. Organickou kosmetiku doplňujeme do dávkovačů, toaletní potřeby nabízíme z ekologických materiálů. Máme velkokapacitní koše a třídíme odpad a motivujeme k tomu i naše hosty, recyklujeme i kapsle z Nespresso kávovarů. Zrušili jsme minibary v pokojích a máme Botanique Market v lobby, otevřený 24 hodin denně. Menu jsou k dispozici online přímo u vašeho stolu přes QR kód stejně jako room service menu, aby se snížilo množství odpadu.

Foto: Botanique Hotel Prague

V součtu je to nákladnější rozjet provoz tímto způsobem, anebo výhodnější hned od počátku?

Řekl bych, že je to ve finále levnější. I když si spočítáte náklady investice, šetříte prostě díky recyklaci, a to počítáme i s nějakou životností. Stále dokola už tak nekupujeme spoustu věcí. Pokud vyrobíte třeba nerušenku z kvalitního materiálu, vydrží. Jsou čisté, udržovatelné a moje nejoblíbenější slovo, které jsem se naučil u W Hotels – on brand. Musíte mít ale čas a chuť ty věci vymyslet a zpočátku do nich investovat.

Vnímáte trend udržitelnosti v hotelnictví, nebo spíše jde o jednorázové snahy?

Spíše to vezmu z druhé strany: Víc zákazníků bude tento trend vyžadovat a nezáleží, na jakém místě na světě budete. Prostě to host bude chtít, a proto se také skoro každá firma tímto trendem nyní ubírá.

Foto: Botanique Hotel Prague

Přímo u vás ho ocení více zahraniční nebo domácí klientela?

To se nedá přesně říct. My máme přibližně osmdesát procent hostů ze zahraničí, a když si čtu každý den hodnocení spokojenosti, každý z nich si za ten poslední rok, kdy se o tyto věci snažíme, něco pozitivního pro sebe našel. Ať už nabíječky na elektroauta v garáži, nebo jen omyvatelná bambusová brčka či gluten free koutek na snídaních. Jako vášnivý sportovec jsem pak zvláště hrdý na naše nově zrekonstruované fitness.

Za tímto konceptem pak jezdí hosté opakovaně, že?

Řekl bych to jinak, orientujeme se na kvalitu a náš zelený koncept je její součástí. Nabízíme hostovi víc než jen pokoj a postel. A vidíme, že to funguje. Věříme, že tato cesta určitou část lidí osloví. Měla by to být naše konkurenční výhoda. A to, že jsme se díky nejen renovacím posunuli na bookingu na hodnocení 9.0, je toho jen důkazem.

Vzpomněl byste si na prvek, který se nechytil, nezafungoval?

Nenapadá mě nic takového. Jsem moc rád, že to můžu říct.

Foto: Botanique Hotel Prague

A nějaký mechanismus se prosazoval obtížně, ať už logisticky, nebo i třeba administrativně?

Je to neustálý tvůrčí proces. Pokud nejste velký zahraniční řetězec, který zajišťuje servis a vybavení pro stovky hotelů stejného brandu na celém světě, a tyhle věci se vám objeví na paletě v hotelu, musíte často hledat menší dodavatele trošku s důvtipem. Při hledání jedné věci pro jeden hotel narážíte samozřejmě na problém ceny. Viděl jsem třeba jednu hezkou koženkovou podložku pod drinky v hotelu v Dubaji, který je ale pořizuje pro desetitisíce pokojů. Říkal jsem si, tohle mi tu přece musí vyrobit každý, a to jsem se hodně spletl. Nakonec jsme ale našli dodavatele, který nám vyrobil celý set našeho neplastového programu. A jako dítě devadesátek jsem si pak drze upravil slogan ze skladby Barbie Girl od kapely Aqua a to na: Life in Plastic is not Fantastic.

Jak reagují na změnu pravidel a myšlení zaměstnanci?

Je to otázka zvyku, většina lidí bere už tento způsob provozu nebo vlastně života automaticky. Je to spíše definice produktu. Otázka ale zní: Kam to posouvat dál? Dá se to neustále posouvat dál? Naše další výzva je nyní digitalizace procesů jako check in nebo komunikace se zákazníkem od rezervace po odjezd. Čerstvě jsme třeba rozjeli komunikaci přes WhatsApp, nebo s hostem komunikujeme na všech platformách od Facebooku po Instagram až po chatbot na vlastních stránkách. Většina hostů to chválí a využívá. Je to zase další kousek mozaiky, jak zlepšujeme servis. Věřím tomu, že až přijde na lámání chleba, další recese, naši zákazníci ocení přidanou hodnotu a ze hry vypadnou jiní. A osobně čekám, že ta recese přijde dříve, než si myslíme.

Stavíte udržitelnost do prvního headlinu hotelu?

Říkáme, že jsme moderní hotel inspirovaný přírodou a myslíme na udržitelnost. Chceme být jednoduše kvalitní city hotel a nabízet něco navíc právě v zeleném konceptu. Naše budova není nová, a má tak spoustu technických limitů, a tak třeba nemůžeme recyklovat vodu, ale vlastně se nám povedlo spojit spoustu malých věcí do jednoho konceptu. Není to raketová věda, vědci prominou. Rozhodně můžeme říct, že díky renovaci pokojů a celého konceptu přechází řada klientů od konkurence k nám.

Foto: Botanique Hotel Prague

Co plánujete dál?

Budoucnosti se nebojíme! V době, kdy začal covid, jsme rozbourali tři patra a zahájili renovaci pokojů, to byla docela odvaha. Letos v zimě jsme pak dokončili další patra a máme tak již více než 60 % kapacity v novém. V zimě 2023 budeme pokračovat a dotáhneme to do konce. Teď se hlavně soustředíme na rozjezd přístavby, na které spolupracujeme s AA Lábus a studiem Olgoj Chorchoj. Máme už stavební povolení a stavbu začneme po novém roce. Hotel se rozšíří z 214 na 262 pokojů, lobby projde kompletní renovací, přibude foyer a větší moderní konferenční centrum s denním světlem pro 200 lidí, tedy změní se ještě víc složení hostů. Celý finální koncept přinese radikální změnu designu a my věříme, že nám zajistí další růst. Produkt se musí vyvíjet a my máme štěstí, že to náš majitel, indonéské konsorcium, chápe. S majiteli bychom chtěli dále růst a hledáme nové příležitosti pro náš koncept nejen u nás. Vypadá to, že náš koncept budeme implementovat třeba na Bali.

Tomáš Nohejl

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Back to top button