CestovkyLidéTOPZahraničí

Anketa TTG: Cestovní kanceláře hodnotí, jaký byl rok 2022

Závěr roku vybízí k bilancování, a proto jsme se obrátili na zástupce cestovních kanceláří, aby se ohlédli za uplynulou sezonou a zároveň nastínili možný vývoj s ohledem na současnou situaci ve světě.

Ilustrační foto: iStock

1. Rok 2022 se nepochybně zařadí do série náročných let, jež zažívá nejen cestovní ruch. Najdete přesto něco pozitivního v jeho průběhu?

2. Obáváte se poklesu zájmu českých turistů o destinace, na které se vzhledem k současné situaci zaměřila pozornost ruských turistů?

Stanislav Zeman, generální ředitel, CK Čedok

  1. V roce 2022 najdeme jednoznačně řadu pozitivních milníků jak pro Čedok, tak pro celý cestovní ruch. Češi se po pandemii vrátili ve velkém k cestování a chtěli si uplynulé dva roky vynahradit. U nás se dařilo jak pobytovým dovoleným, tak i poznávacím zájezdům, padal dokonce jeden rekord za druhým. V letošním roce jsme dokonce překonali prodeje z roku 2019 a vypadá to, že se tak rok 2022 u Čedoku zapíše jako nejúspěšnější od revoluce. Podařilo se nám také investovat do digitalizace i nových poboček, představit řadu novinek, zejména nových destinací a hotelů. Začali jsme jako první létat do egyptského letoviska Marsa Matrouh u Středozemního moře, přímo na Madagaskar a od 25. prosince 2022 spouštíme také Thajsko. Vrátili jsme se do Taby u Rudého moře, spustili charterové lety z Karlových Varů nebo z Prahy do ománského Muscatu, ale máme i novinky u jiných typů dopravy. Daří se také prodejům na léto 2023, je vidět, že zájem o cestování pokračuje. Navíc příští rok budeme průkopníky u prvních odletů z Českých Budějovic v historii a chystáme také expanzi v Brně nebo na Slovensku. Podařilo se toho tedy hodně, a i přes to, že uplynulý rok přinesl ve světě řadu výzev, které se i do našeho byznysu pochopitelně propsaly, končíme tento rok jednoznačně pozitivně a plní optimismu do dalších sezon.
  2. Zájem o destinace, do kterých mohou i nadále cestovat ruští turisté, nijak neklesá. Ať už se jedná o Turecko, Egypt nebo třeba Spojené arabské emiráty. Turecko bylo navíc pro letošní rok nejoblíbenější letní destinací a podobný trend vidíme i v předprodejích na příští sezonu. Egypt je destinací, kam Češi létají celoročně a velmi rádi. V letošním roce jsme navíc přidali další dvě destinace a nabízíme už celkem čtyři oblasti, kam na dovolenou vyrazit. Prodloužené víkendy v Dubaji nebo pobyty na pravidelných linkách do Spojených arabských emirátů jsou stále oblíbenější. Změny u výběru destinací tak u našich klientů nepozorujeme.

Petr Novotný, ředitel, CK Adventura

  1. Myslím si, že rok 2022 byl pro cestovní ruch po předchozích dvou letech obrovského zmaru kýženou úlevou. Přes počáteční jen stěží odhadnutelný průběh se postupně proměnil v zasloužený cestovatelský svátek. Je pravdou, že návrat nebyl možný do všech předcovidových destinací a mnohé byly alespoň v první polovině roku dostupné pouze se štosem dokumentů, formulářů a potvrzení. Obrovskou ranou, alespoň pro naši CK, byl rovněž začátek války na Ukrajině, který pro naše klienty zcela necovidově uzavřel několik dříve nesmírně populárních destinací. A v neposlední řadě nemohu nezmínit bezprecedentní přístup leteckých společností a letišť vůbec.Přesto, přes všechny uvedené problémy považuji uplynulý rok 2022 za úspěšnou sezonu. Především proto, že představoval pozvolný návrat k normálu, ke zjištění, že naši partneři v zahraničí zvládli ustát složité období a podobně jako my pokračují i nadále v náročné, ale krásné práci v cestovním ruchu. Že se naši klienti stále těší na společné cesty a že si je dokážou užít s o to větší radostí i potřebným nadhledem.
  2. Naše nabídka, respektive naší nabídce se z její podstaty podobné dopady obvykle vyhýbají. Částečně negativní dopad vnímáme spíše v destinacích sousedících přímo s Ruskou federací, byť se do současného konfliktu nikterak nezapojují či jej přímo odmítají.

Petr Šatný, marketingový ředitel, CK Alexandria

  1. Pozitivní je určitě to, že se potvrdilo, že Češi cestování milují a nenechají si ho vzít. Počet zákazníků, které jsme letos odvezli na dovolenou, nás určitě potěšil. Po dvou covidových letech tu byla odležená poptávka a lidé se na dovolenou opravdu těšili a chtěli si ji užít. Setkali jsme se i s mnoha zákazníky, kteří vyrazili dvakrát i vícekrát během léta. Letošní rok byl sice opět náročný, ale díky všem našim kolegům jsme ho zvládli výborně. Zákazníci se vraceli z dovolené spokojení, a to je to nejdůležitější a nejpozitivnější.
  2. Neobávám.

Ondřej Rušikvas, provozní ředitel, CK Blue Style

  1. Pozitiv je mnoho, a to především proto, že se po skutečně náročném období cestování vrátilo v plné síle, respektive v mnohem větší síle, než tomu bylo před covidem. Přestože jsme rok 2019 vnímali jako rekordní, rok 2022 přinesl čísla jednou taková. Naše společnost je tak i nadále finančně stabilní a díky diverzifikovanému produktu, který jsme i v době covidové rozšiřovali a pracovali na něm, jsme celkově opět vyrostli. Skutečně nás velmi těší velký zájem klientů, který ukazuje, že kvalitní služby, vstřícný přístup a férové ceny jsou základem úspěchu a stability.
  2. Je pravdou, že pár dotazů na toto téma jsme zaznamenali. Vliv na preference to ale nemá, respektive to neukazují prodeje na zimní období ani na sezonu 2023. Přestože jsou některé destinace mezi ruskými klienty oblíbenější, jako například Turecko, neočekáváme tam extrémní nárůst. Obecně platí, že hotely rozdělují své kapacity rovnoměrně mezi jednotlivé země. Tedy ne, poklesu zájmu se neobáváme.

Petr Krč, obchodní a produkční ředitel, CK ATIS

  1. Vzhledem k současnému odlivu ruských turistů z našich západočeských lázní máme pro naše české zákazníky „násobně“ větší nabídku pobytů v této lokalitě. Za další pozitivitu považuji fakt, že se nám přes covidové období podařilo udržet všechny naše klíčové zaměstnance a většinu dlouholetých obchodních partnerů z řad hotelů a penzionů. Letošní komplikovanou situaci „překnihovaného Chorvatska“ úspěšně řešíme novou, Čechům málo známou destinací – sousedním Polskem. Nabízíme tam široké spektrum pobytů s množstvím atraktivních turistických cílů včetně luxusních wellness hotelů, akvaparků, lyžařských areálů, zábavních parků a samozřejmě jezer a populární Balt nevyjímaje.
  2. Neobávám, protože naše CK ATIS se už 33 let zaměřuje dominantně na domácí cestovní ruch a na incoming. Pokud se jedná o výjezdový cestovní ruch, tak ten realizujeme jen s vlastní dopravou (autoturistika) do okolních zemí EU, které nyní nespadají do atraktivních destinací pro ruské turisty.

 Pavlína Zbořilová, obchodní ředitelka, CK Deluxea

  1. 1. Pro nás byl rok 2022 velmi úspěšným rokem po 2 letech covidu. My máme v portofoliu víceméně jen exotické destinace a o ty byl letos obrovský zájem. Navíc se během léta přidala i vysoká poptávka po řeckých ostrovech. Myslím, že tento rok můžeme uzavřít s úsměvem na tváři.
  2. Myslím, že ne. Dlouhodobě prodáváme destinace, kde je trvalý dlouhodobý zájem ruských turistů, jako jsou Emiráty a Maledivy, a nevidíme pokles poptávek na tyto destinace. Je zde patrný odklon od Malediv, ale to spíše z důvodu uvolnění restrikcí u jiných destinací po covidu. Klienti prostě chtějí zkusit i něco jiného, kde nebyli několikrát za poslední 2 roky.

Miroslav Radaković, ředitel, CK Time Travel

  1. Každý den byste měli v životě nacházet pozitivní energii. Rozhlédněte se kolem sebe, myslete na to, že jste zdraví, a budete šťastní. Rok byl takový, jaký si ho člověk udělal, a bohužel ti, kteří nás vedou, se neotáčejí, aby našli pozitivní energii. Najdeme to, protože cestovní ruch je ze své podstaty optimistický.

Newsroom TTG

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Back to top button