Anketa: Prodloužené víkendy v našich městech

Trend krátkých pobytů vícekrát do roka nahrává i městské turistice a prodlouženým víkendům. Kdy jsou úspěšné v domácí turistice, na jaké problémy města narážejí a jaké jsou požadavky návštěvníků, to bylo cílem naší ankety, v níž jsme oslovili několik zástupců infocenter a městských úřadů.

Český Krumlov, Foto: Jiří Andres

Český Krumlov, Foto: Jiří Andres

 

Z odpovědí je zřejmé, že přibývá zájem o smysluplné využití všech možností, které dané město má, a to zejména ve spolupráci s více subjekty. Některá města jako Olomouc úspěšně spolupracují s hoteliéry, jiná jako Jindřichův Hradec našla inspiraci u kulturních institucí. Jindřichohradecké TOP týdny plné umění a kultury jsou zajímavým příkladem.

Potěšitelná je i rozšířená otevírací doba infocenter. Ovšem mnohdy v kontrastu se zavírací dobou obchodů a jiných zařízení. To pak přispívá k tomu, že večer jsou mnohá města liduprázdná a možnosti zábavy pro turisty nevelké. Je to jistě i otázka životního stylu, ale změna by byla vítaná. Co třeba vyhlásit místní StarDance i bez televizního přenosu? Populární osobnosti by se v městech jistě našly i pro jiné soutěže. Objevují se rovněž zkušenosti, že turisté chtějí mít připraveny ucelené zajímavé programy včetně služeb předložené jako na stříbrné míse. To, co umějí v Rakousku. Moderní technologie úspěšně pronikají, ale neznamená to přesto konec živých průvodců.

Jedno je jisté: úspěšný rozvoj turistiky ve městech vyžaduje spolupráci minimálně dvou subjektů. Nejen deklarovanou, ale vyzkoušenou na konkrétních projektech. A také vzájemnou informovanost.

 

Z vyjádření účastníků ankety jsme vybrali:

 

03-02Tomáš Urban

manažer cestovního ruchu, Kulturní centrum Pardubice

Ve východních Čechách, obdobně tedy i v Pardubicích, tráví 1–2 noci cca 25 % návštěvníků. Velmi typické ale je, že se návštěvníci vracejí i několik dní po sobě (ovšem s přespáním v Praze). Speciální pobytové balíčky sestavené na prodloužený víkend existují a v rámci Turistického informačního centra začínáme realizovat kroky, které pomohou hoteliérům s jejich propagací a prodejem. Největší potenciál spočívá v propojení víkendových pobytů s tradičními akcemi, jako jsou Velká pardubická, Zlatá přilba či Městské slavnosti ap. Případně ve vytvoření balíčků pro určitou cílovou skupinu. Pardubicko, ideální pro cyklovýlety, může přitáhnout i cykloturisty. Napomoci tomu má kemp, který bude otevřen v červnu. Požadavky turistů se víceméně nemění, mění se však požadavky na obsah produktů. Například expozice musejí jít ruku v ruce s moderními technologiemi, je nutné útočit na všechny smysly návštěvníků. S tím souvisí i nárůst zájmu o audioprůvodce. Pardubice mají dle mého názoru řadu témat vhodných pro zpracování, nedostatkem je však právě to, že jsou málo využity. Chybí nám také muzeum Velké Pardubické či muzeum perníku, nabízí se i využití bohaté historie filmů natočených v Pardubicích.

 

 

Martina Bucifal03-03

vedoucí informačního centra, Města Kutná Hora

Prodloužené víkendy hrají velkou roli v průběhu celé sezony. Pocítili jsme to letos, kdy teplá zima vylákala Čechy do měst místo do hor. Ubytovatelé často vytvářejí speciální víkendové balíčky spojené s návštěvou nějaké kulturní akce. Stále více se propojují víkendové pobyty se zážitkovou gastronomií. V našem IC se lidé nejvíce zajímají o koncerty, celodenní akce pro veřejnost, trhy a vyžití pro rodiny s dětmi. Nad sportem převládá zájem o kulturu, ale i pro sportovně založené turisty je zde nabídka cyklostezek a naučných stezek do okolí. Při prohlídkách návštěvníci upřednostňují prohlídky s průvodcem před audioprůvodci. Poptávají se však na aplikace pro mobilní telefony-průvodce městem. Kutná Hora může nabídnout již několik takových aplikací a další město připravuje. Co chybí? Lepší společenský život, více hudebních či tanečních večerů po celý týden.

 

 

03-04Karin Vykydalová

vedoucí oddělení cestovního ruchu, Magistrát města Olomouc

Město Olomouc od roku 2012 připravuje ve spolupráci s olomouckými hotely, členy krajské sekce Asociace hotelů a restaurací ČR, tematicky zaměřené balíčky pro jednotlivce, a to na 3 dny (dvě noci) za zajímavou cenu. Jsou to pobyty v době adventu, od roku 2013 Májová Olomouc a v letní sezoně tzv. Barokní Olomouc. V současné době patří tyto typy pobytů mezi velmi žádané. Jak tuzemskými klienty (z měst jako Praha, Plzeň, Ostrava), tak zahraničními (z Německa, Polska). Potvrzuje se, že kratší pobyty vedle dovolené u moře jsou vítané. Zásadní změnou oproti letům minulým je, že turista chce kromě prohlídky města také nějaký zážitek. Například u adventních pobytů je to návštěva adventních trhů s ochutnávkou punčů, v létě návštěva nevšední kulturní akce, jako jsou Olomoucké barokní slavnosti.

 

 

Zuzana Bedrnová03-05

vedoucí oddělení cestovního ruchu a marketingu, Informační středisko Jindřichův Hradec

Naší cílovou skupinou jsou především rodiny s dětmi, ale i skupiny 50+. Do programu prodloužených víkendů se snažíme zařadit všechny dostupné atraktivity, muzea, hrad a zámek, aqua show, akce i výlety do okolí, do přírodního parku Česká Kanada. V posledních 2 letech jsme zaznamenali zájem právě o takové pobyty. Výhodou je, že město má širokou nabídku nejrůznějších akcí. Oblibu si získaly tzv. TOP týdny, které vzešly z projektu SHS ČMS, kdy místní i návštěvníci města využívají týdne plného výstav, divadla, koncertů, fotografování v historických kostýmech a také pokořování rekordů. Vždy se jedná o týden na přelomu července a srpna. Pro letošní sezonu chystáme i novou mobilní aplikaci a průvodce městem – vše spojené se soutěžní hrou o ceny. Novinkou je i DiscGolfPark, který je vhodným osvěžením pro všechny věkové kategorie.

 

 

03-06Dana Dobiášová

odbor kultury a cestovního ruchu, Magistrátu města České Budějovice

Speciální nabídky pro prodloužené víkendy zatím nemáme, ale připravují se a chceme je zaměřit na město a jeho okolí. Je to i v souladu se zájmy návštěvníků, kteří pobývají ve městě déle než 1 den. Monitoring přenocování neprovádíme společně s hoteliéry, ale v hlavní turistické sezoně se realizují dotazníková šetření v centru města, jež se následně zpracují do studie – letos ve spolupráci s Jihočeskou univerzitou. Dále vycházíme ze statistik ČSÚ. Spolupráce s hoteliéry se neosvědčila. Počet návštěvníků a jejich složení zůstávají v posledních letech v podstatě na stejné úrovni. Jejich škála je široká, ale zaměřujeme se zejména na rodiny s dětmi a seniory, kteří patří k nejčastějším návštěvníkům. Nejžádanější je spojení sportu a kultury, nejlépe  s nějakým adrenalinovým zážitkem. Turisté by rozhodně uvítali, hlavně v mimosezoně, větší příležitosti k zábavě. Mezi mladšími návštěvníky je zájem především o mobilní aplikace, starší dávají přednost prohlídce s průvodcem.

 

Marta Jedličková

 

Enter the text or HTML code here

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..