LidéZprávy

Anketa o letištích: Doporučení IATA prodejců

Zeptali jsem se IATA prodejců, která letiště nejraději doporučují svým klientům, a na další otázky týkající se letecké dopravy.

Foto: archiv letiště Mnichov
Foto: archiv letiště Mnichov

[box]

1. Která letiště nejraději doporučujete svým klientům v případě, že je čeká vícehodinové čekání na další let a cestují s dětmi?

2.  Jaké procento klientů si koupi letenky vybírá podle letecké společnosti, typu letadla, cateringu, palubního zábavního systému, přestupního letiště, ceny a v jakém pořadí?

[/box]

 

06-01Simona Fischerová

CK Fischer

tisková mluvčí

1. Velmi hezké zázemí pro rodiny s dětmi má terminál Lufthansy ve Frankfurtu. Pro přestupy jsou ideální letiště ve Vídni a v Curychu díky velmi přehledné orientaci. Pokud si chtějí turisté zkrátit čekání na další let nákupy, perfektní podmínky nabízejí letiště Dubaj nebo již zmiňovaný Curych.

2. Kritéria výběru při koupi letenek vždy závisí na cílové destinaci. Jiné požadavky má turista cestující po Evropě a jiné v případě exotických zájezdů. Hlavním společným kritériem při výběru je cena letenky. Dále se dotazují zejména na to, zda je daná letecká společnost bezpečná, jaké jsou služby spojené s přepravou zavazadel (například golfových bagů a sportovního vybavení) a na samotné služby na palubě.

Pro Čechy je důležitý v první řadě catering, následně palubní zábava. Speciální požadavky má většina klientů při nákupu exotických destinací, u kterých je delší doba letu. Oproti evropským letům se zajímají hlavně o to, jakým typem letadla poletí a zda bude během letu přítomen český mluvící palubní personál (ten garantují na každém letu z Prahy společnosti Emirates a Delta Airlines).

 

 

Věra Janičinová06-02

Student Agency

obchodní ředitelka

1. Každý typ letiště má své výhody a naopak. Na velkém letišti najdou cestující dětské koutky, více restaurací a možností ke strávení volného času, ale i zázemí. Menší letiště jsou méně rušná, člověk má děti lépe pod kontrolou. Při výběru letiště pro přestup hraje roli, ve které zemi se nachází, od toho se odvíjí např. to, jestli je nutné vyzvedávat a znovu odbavovat zavazadla, což v Evropě potřeba není, v USA naopak ano a s malými dětmi to může být pro některé cestující náročnější. Díváme se také na to, jakou vzdálenost je potřeba při přestupu absolvovat, zda je přestup v rámci jednoho terminálu, nebo je případně nutné cestovat na jiný terminál. Ale platí, že co je pro jednoho cestujícího rušivý faktor, je pro dalšího zábavou, takže je to opravdu individuální. Osobně preferuji středně velká letiště, např. typu Mnichov, nebo větší letiště.

2. Nejvíce našich zákazníků se orientuje podle ceny letenky, pak delší chvíli nic… a poté podle délky letu, délky přestupu, letecké společnosti, místa přestupu, typu letadla, cateringu, zábavního systému. Část cestujících si ráda připlatí za přímý let bez přestupu.

U ceny letenky je dobré se mít na pozoru a vědět, co všechno obsahuje (zda je v ceně obsaženo např. odbavené zavazadlo, catering, palubní zábava), kolik peněz nebo času budu potřebovat na cestu na odletové a/nebo cílové letiště. Důležité je také zjistit, jaké podmínky a služby poskytuje ten, u koho si letenky kupuji, např. jestli za změnu letenky neuhradím víc, než je běžné, u on-line prodejců a serverů, jestli jsou k dispozici 24 hodin a zda lze komunikovat v mateřském jazyce, pokud je to pro zákazníka důležité. Jinak platí, že i u letenek je tolik možností, od low cost variant až po luxusní první třídu, takže si vybere opravdu každý, ať už podle své peněženky, nebo svého gusta.

 

 

06-03Andrea Uhrová

CK Natour

ředitelka

1. Ke každému cestujícímu přistupujeme velmi individuálně. Korporáti chtějí klid na práci (salonky, sprcha, spánek), turisté shopping nebo city tour, třeba Istanbul je fajn a v ceně letenky, rodiny pak co nejkratší přesuny se zábavou pro děti s bezpečím (nejoblíbenější je Amsterdam).

2. Na prvním místě je cena – 80 % (nejčastější formulace poptávky je „cenově nejvýhodnější varianta letenky“, obvykle dokonce zvítězí nad komfortem přímých letů), 2. znalost transferového letiště/letecké společnosti (důležité pro frequent flyers, corporate) – 15 %, 3. catering/palubní zábavní systém/typ letadla – 5 %.

Za 25 let mého působení v Natouru se priority cestujících změnily s růstem technologií, bezpečnosti, vybavenosti letišť a především ochoty lidí se přizpůsobovat. Cena začala převažovat v rámci firem při krizi spíše z opatrnosti/hlídání nákladů. Nárůst zájmu je stále u mezitříd typu Premium Economy (placený upgrade nebo za míle z FF programů na dálkovém letu je již běžná a žádaná služba). Přibývá dotazů na zavazadla, on-line odbavení apod. Automaticky klientům dáváme do nabídek, aby si vše porovnali kompletně.

 

 

Jan Štilec06-04

Fly United

ředitel

1. Klientelu naší společnosti Fly United tvoří z více než 90 % obchodní cestující. Ti zpravidla necestují s dětmi a je pro ně podstatné především to, aby strávili na cestě co nejméně času, a přes jaké letiště letí, ani tak neřeší. Většina letišť v Evropě a ve světě má dnes velice dobrou úroveň. Takže spíše záleží na subjektivních pocitech. Co nemají naši klienti v oblibě, tak jsou obrovská letiště, na kterých přejít na odlet navazujícího letu je mnohdy otázkou desítek minut.

2. Pro naše klienty, obchodní cestující, je spíše rozhodující, se kterou leteckou aliancí (SkyTeam, Star Alliance, Oneworld) cestují nejčastěji a jaký jejich věrnostní program využívají. Mohou-li si vybrat z různých alternativ, pak volí právě tu leteckou společnost, jejíž kartičku věrnostního programu vlastní, a tak si mohou načítat další body – míle. Typ letadla je pro mnohé také důležitý. Pokud se mohou vyhnout letu s turbovrtulovými letadly, tak to učiní. Pro mnohé je velkou atrakcí a prestiží letět s Airbusem 380. Úroveň služeb sehrává při rozhodování také důležitou roli. Bohužel ale podrobné statistiky v tomto směru nevedeme.

 

 

06-05Miroslav Radaković

Time Travel

ředitel

1. Dubaj (velký výběr zdarma občerstvení u čekání nad čtyři hodiny), Ammán (velký výběr prohlídek a výletů u delšího čekání na přestup za přijatelné ceny), Singapur (zdarma prohlídka Singapuru).

2. 90 % klientů si vybírá v pořadí cena, letecká společnost, přestupní letiště, typ letadla, catering, palubní zábavní systém.

 

 

Eva Němečková06-06

FIRO-tour

tisková mluvčí

1. Výběr se odvíjí od možností, jaké letecké společnosti do dané destinace vůbec létají. Přesto však jen malé procento klientů vybírá podle letecké společnosti, hlavní kritérium je stále cena letenky. Nicméně např. při letech do Asie si lidé rádi připlatí za let s Emirates. Dalším hlediskem je návaznost letů a čekací doba při přestupech, velmi žádaný je i seating.

2. Pořadí kritérií při nákupu letenek je: cena, letecká společnost, přestupy, catering, typ letadla.

 

 

06-07Tomáš Brejcha

Čedok

marketingový ředitel

1. Výběr letiště je samozřejmě závislý především na cílové destinaci. Mezi osvědčená přestupní letiště s vysokým standardem služeb patří letiště v Mnichově, Frankfurtu, Curychu, Amsterdamu (Schiphol) a Paříži (Charles de Gaulle). Mezi špičková letiště mimo Evropu patří například Singapur (Changi), Soul (Incheon), Hongkong a Dubaj. Pokud mají klienti speciální požadavky, doporučujeme vždy řešit při zakoupení letenky či zájezdu. Setkáváme se někdy s požadavky na menší letiště, která mohou být jednodušší na případné přestupy na další let.

2. Záleží na délce letu. Pokud se jedná o krátké lety, řada klientů neřeší, s jakou společností poletí – rozhodující je cena. Dříve se zajímali o stravu na palubě, ale dnes často není rozdíl mezi nízkonákladovou a klasickou společností. U firemní klientely se setkáváme s požadavkem na business třídu a výběr letecké společnosti, se kterou často létají (věrnostní program).

U mimoevropských letů je častější požadavek na leteckou společnost a i preferenci letadla. Populární jsou Airbus A380 nebo Boeing 787 Dreamliner. Zábavní systém zpravidla klienty nezajímá. Vždy rozhoduje bezpečnost, optimální spojení („cena a výkon“) a požadavek na přestupní letiště, se kterým se často setkáváme (je spojeno i s leteckou společnosti).

 

Související články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button