Aktivní dovolená je čím dál tím žádanější

O úspěších a dalších plánech nejstarší české cestovní kanceláře, ale i o tom, jak se za posledních pár let změnily preference českých turistů, jsme hovořili s generálním ředitelem a předsedou představenstva cestovní kanceláře Čedok Stanislavem Zemanem.

Do čela Čedoku jste se postavil v květnu letošního roku, splnilo prvních sedm měsíců ve funkci vaše očekávání?

Můj nástup do Čedoku byl vlastně návratem, vrátil jsem se do cestovní kanceláře, která mi v roce 1992 dala moji první práci. Za svých studentských let jsem s Čedokem jezdil jako externí průvodce, skončil jsem s tím až v roce 2000. Řadu lidí tu znám, jsem tu spokojený, práce mě baví a přirozeně nás čeká řada změn.

Před třemi lety se stala majoritním akcio­nářem Čedoku polská Itaka. Jaké výhody to vaší cestovní kanceláři přineslo?

Čedok i po koupi Itakou zůstal samostatnou cestovní kanceláří, má vlastní organizační strukturu a silnou prodejní síť, ale některé činnosti sdílíme, např. nákup hotelových kapacit. Je třeba si uvědomit, že Itaka je dnes největší cestovní kanceláří ve střední a východní Evropě a jako taková má na tomto poli lepší vyjednávací pozici. Toho využívá celá skupina včetně pobočky v Litvě. Celá skupina sdílí rovněž informační technologie, především rezervační systém Resabee, ten se liší pouze jazykovou mutací, je k dispozici v polštině, češtině i litevštině. Ten systém je vynikající, díky němu jsme schopni nabídnout produkt, který je v Česku unikátní, totiž to, že umíme klientovi zarezervovat online v rámci zájezdu jakýkoliv hotel podle jeho finančních možností. To je pro klienta veliká výhoda zejména v případě kombinovaných zájezdů. Poznávací část zájezdu stráví účastníci společně a tu odpočinkovou část každý v hotelu podle svého výběru a možností.

Je o kombinované zájezdy zájem?

Ano, zájem o tento typ zájezdů stoupá. Pouhé lenošení u moře již nestačí. A kombinovaný zájezd je výborná příležitost k tomu, aby člověk týden něco nového poznával a pak týden relaxoval na pláži. S kombinovanými zájezdy 7 + 7 jsme začali letos. Celkově je vidět zvýšený zájem o aktivní dovolenou. Klienti si dokonce často kupují zájezdy s vlastní dopravou, třeba do Bulharska jedou vlastním vozem, projedou si Slovensko, Maďarsko a Rumunsko, a pak teprve si začnou užívat u moře. To je jedna z velkých změn na českém trhu.

Čedoku bude příští rok 100 let. Má za sebou řadu tučných let i pár let hubených. V čem dnes vidíte jeho největší potenciál?

Myslím, že jsme velmi silní v oblasti poznávacích zájezdů, v těch máme na českém trhu nejširší nabídku a portfolio doplňujeme i o produkty Itaky, např. nyní nově rozšiřujeme nabídku o Gruzii a Arménii za ceny, které budou velmi zajímavé. Dobře se prodávají i zájezdy do Izraele a Jordánska, které začínají a končí v egyptské Tabě, kam vozíme klienty po celé léto charterem. Vracíme se i k zimním lyžařským zájezdům na hory. Již nyní připravujeme nabídku na lyžařskou sezonu 2020/21 a mohu slíbit, že tam bude pro naše klienty pár překvapení. Máme rovněž nabídku exotiky na zimní sezonu a od 6. prosince dokonce máme na webu už nabídku na zimní sezonu 2020/21, to jako první cestovní kancelář na českém trhu s významně rozšířenou nabídkou oproti předchozím letům. Tištěný katalog vyjde v lednu a bude v novém atraktivním a chce se mi dodat „lifestylovém designu“. Zásadně jsme změnili grafickou úpravu, myslím, že zaujme nejenom obsahem, ale i formou.

Jak si stojíte ve srovnání s ostatními cestovními kancelářemi na českém trhu?

Letošní čísla samozřejmě ještě nemáme uzavřena, navíc záleží na tom, jestli mluvíme o počtu klientů, nebo o obratu. Nabízíme i zájezdy po České republice, zájezdy vlastní dopravou do okolních destinací, ty stojí samozřejmě méně než zájezdy do ciziny, zejména do té vzdálené. Pokud však jde o počty klientů, zaznamenali jsme letos přibližně pětadvacetiprocentní nárůst a zdá se, že celkový počet za rok 2019 dosáhne čtyř set tisíc ve všech produktových řadách, a to včetně incomingu.

Trendem posledních let je stále se zvyšující podíl nákupu zájezdů přes internet, jak je tomu u vás?

My tomuto trendu vycházíme vstříc, myslím, že náš systém je velmi jednoduchý a rychlý jak pro klienty, tak pro prodejce. Ale v České republice je to tak, že lidé si sice zájezd najdou na internetu, ale drtivá většina z nich, nějakých 85 procent, si pak stejně zajde na pobočku, aby si nechali potvrdit, že si vybrali dobře. Čedok díky jeho tradici vyhledávají všechny typy klientů, od rodin s dětmi, páry až po seniory, a u všech z nich výše uvedené platí. Na západ od nás to funguje jinak. My máme celkem 36 poboček plus 40 tzv. Čedok partners, u kterých klientům garantujeme stejné služby, jakých by se jim dostalo v našich vlastních pobočkách. Tito partneři působí v místech, kde vlastní pobočku nemáme. Zájezdy prodáváme samozřejmě i prostřednictvím provizních prodejců, těch máme řádově stovky.

Už tři čtvrtě roku jsou mimo provoz letadla Boeing 737 MAX. Způsobilo vám uzemnění těchto letadel nějaké výraznější potíže?

Letní sezona je za námi a mohu říci, že jsme výpadek těchto letadel zásadně nezaznamenali. Nevíme, jaký bude příští rok, ale Smartwings, ti létají nejen pro nás, ale jsou také partnerem celé skupiny Itaka, to ustály se ctí. Problémy jsme nezaznamenali ani u jiných dopravců, skoro se mi zdá, že uzemnění Boeingů MAX řeší především novináři.

Děkuji za rozhovor.

Enter the text or HTML code here

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..