Železnice v českých zemích po sto letech

V roce 1921 připadalo na každého obyvatele Československa 13 cest podniknutých vlakem a každý na železnici ujel v průměru 475 kilometrů. Železnice ale tehdy neměla konkurenci: auta a autobusy byly vzácností a letecké linky ještě neexistovaly. Jak se cestovalo vlaky před téměř 100 lety?

Motorový vůz řady M 290 („Slovenská strela“) z roku 1936. Výrobce Tatra Kopřivnice. Jízdní doba Slovenské strely mezi Prahou a Bratislavou v roce 1938 byla (včetně tříminutové zastávky v Brně) 4 hodiny 18 minut! Foto: www.letka13.sk

Přibližně před sto lety, v roce 1921, již byla situace v mladém Československu stabilizována. Železnice tehdy představovala jediný moderní dostupný dopravní prostředek. Síť autobusů neexistovala a v provozu bylo jen několik málo začínajících spojů. Vlastní automobil byl nedostižný luxus i pro řadu zámožných osob. V této době jezdilo v Československu přibližně tři a půl tisíce osobních vozů, dnes je jich registrováno přes 5,5 milionu! Ve stejné době zde jezdilo jen něco přes 2000 nákladních automobilů, přibližně 200 speciálních motorových vozidel a kolem 2000 motocyklů a tříkolek. První československá letecká linka byla zavedena až na podzim roku 1923. Železnice tak nesla tíhu prakticky veškerých meziměstských přeprav.

V roce 1921 tak využilo služeb železnice 174 milionu lidí, kteří ujeli skoro 6,5 miliardy kilometrů. To představuje přibližně 13 cest a 475 ujetých kilometrů na každého občana mladého státu. Při srovnání se současností je však třeba vzít v úvahu, že železnice neměla žádnou konkurenci, vzdálenosti napříč Československem byly mnohem větší a cestování i v „dřevěné“ 3. třídě při běžných platech představovalo drahý luxus. Při průměrné mzdě kolem 200 až 300 korun měsíčně (úředník si vydělal 300 až 500 korun měsíčně), stála jízdenka rychlíkem z Prahy do Brna 75 korun. Za průměrnou mzdu tak bylo možné pořídit přibližně jen 3 až 4 cesty, úředník si mohl dovolit 4 až 6,5 cest mezi oběma městy. Při současné průměrné čisté mzdě 22 až 23 tisíc korun si může občan České republiky pořídit až 100 jízd mezi oběma metropolemi.

V současnosti přepraví železnice jen na území České republiky 183 milionů osob, které ujedou skoro 9,5 miliardy kilometrů. To je i navzdory rekordní motorizaci našich domácností přibližně 18 cest na obyvatele a téměř 950 kilometrů na obyvatele, které ve vlaku ujede. Přitom vzdálenosti v rámci České republiky jsou mnohem menší, než tomu bývalo v Československu. Pokud bychom započetli i údaje za Slovensko, byl by počet cestujících přibližně 250 milionů a ti by ujeli vlaky skoro 13 miliard kilometrů.

Z Prahy a Bohumína v roce 1921 jely tři spoje denně a cesta trvala kolem 8,5 hodiny. Prahu a Olomouc za den spojovaly jen 3 páry rychlíků a cesta trvala skoro 6 hodin, mezi Prahou a Brnem jezdily dokonce 4 rychlíky. Cesta mezi oběma městy jim trvala 5 až 5,5 hodiny. Dnes cesta vlakem z Prahy do Olomouce trvá přibližně 2 hodiny (a denně jezdí 33 vlaků), do Ostravy pod 3 hodiny (17 vlaků) a do Brna 2,5 hodiny (32 spojů Českých drah).

Newsroom TTG, ČTK

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.