Zahraniční zastoupení CzechTourism: 1. díl, Rakousko

Zahraniční zastoupení agentury CzechTourism v Rakousku se obrací na tři hlavní skupiny subjektů: na média, na odbornou veřejnost (cestovní kanceláře a agentury) včetně svazů, sdružení a dalších organizací a pak také přímo na jednotlivce – potenciální návštěvníky České republiky.

První partner: média

Velmi důležitá je spolupráce s médii, která je třeba zásobovat relevantními informacemi. Cílem je Českou republiku dostat do povědomí Rakušanů, aby je při plánování delší či kratší cesty napadla ihned i naše země. Zatím jim automaticky naskočí spíš Berlín, Paříž, Benátky či jiná evropská města. Dalším krokem je, aby v obecném povědomí nefigurovala jen Praha, ale i Olomouc, Brno, České Budějovice, Plzeň či Ostrava a další města a kraje.

„Když jsem kancelář v roce 2015 otvírala, předpokládala jsem, že každý Rakušan zná Českou republiku. Tak tomu ale vůbec nebylo, s výjimkou znalosti Prahy. Lidé, kteří bydlí blízko u hranice, znají například turistickou nabídku jižní Moravy, ale Vysočina je již pro ně trochu otazník,“ ilustruje situaci Yvette Polasek, ředitelka ZZ pro Rakousko a Švýcarsko.

Yvette Polasek, ředitelka CzechTourism Rakousko s působností pro Švýcarsko

Třebaže Rakousko vzhledem k velikosti trhu do značné míry přebírá mediální obsah z Německa, vzhledem k jisté konzervativnosti Rakušanů jsou zde tištěná média pro marketing destinace velmi důležitá. Rakouské deníky (kupříkladu Kronen Zeitung) mají na počet obyvatel ještě pořád vysokou čtenost. Významná jsou média, která se nezabývají primárně cestováním, ale mají rubriky o cestování, gastronomii či kultuře. Na cestování se specializují rakouské časopisy Reise-Aktuell (vychází třikrát ročně) a Reisen Magazin (vychází šestkrát ročně). ZZ komunikuje i přes zájmová periodika, například časopisy zaměřené na golf (Extra Golf ), cyklistiku (Drahtesel) či aktivní dovolenou (Daily Sports). Pro umístění obsahu je třeba využít celé spektrum médií a soustavně pěstovat kontakty. Opomenout pochopitelně nelze ani online komunikační kanály. Média si velmi cení, když zahraniční zastoupení vnímá témata, která jejich čtenáře zajímají, a když jim tato témata co nejlépe zpracuje, a to včetně dodání fotografií. Sami novináři pak mohou poptat a doplnit detaily, jsou však rádi, že nemusejí informace sami rešeršovat.

Druhý partner: odborná veřejnost včetně sdružení

Druhou významnou skupinou pro komunikaci jsou různá sdružení a svazy, jako například golfové asociace. V rámci spolupráce s nimi ZZ rozesílá informace, například jednou ročně golfového průvodce po České republice. Asociace jsou cestou, jak oslovit jednotlivce v době, kdy vzhledem k GDPR je těžší oslovovat lidi přímo. Informace totiž rozesílá samo sdružení podle svých databází. Ve druhém kroku ZZ získává kontakty přímo na jednotlivce, například prostřednictvím prezentace v rámci golfového turnaje. Vedle golfu se podobná kooperace chystá i pro obor lázeňství.

Třetí partner: jednotlivci

Třetí velkou skupinou, na niž se ZZ Rakousko obrací, jsou individuální turisté, tedy kanál B2C. „Musíme  oslovovat též přímo lidi, kteří už jezdí do České republiky. Generovat vysoký počet návštěvníků můžeme jen tím, když představíme neznámé Česko,“ připomíná Yvette Polasek. V souvislosti s online trendy poznamenejme, že v Rakousku je stále velký zájem o tištěné informační materiály a důležitý je i osobní kontakt – spousta lidí si o informace volá telefonicky.

Kolo, víno, dědictví

Co zajímá nebo by mohlo zajímat Rakušany v České republice? Určitě cyklistika. Trasa Euro 13 podél železné opony je již velmi oblíbená. Mladé ZZ oslovuje například tématy single trails. Nosným tématem je i víno: již pár let ZZ pracuje na vinařské turistice a potenciál tohoto segmentu je možné dále rozvíjet. Rakušané, kromě Dolního Rakouska, dlouho ani nevěděli, že na Moravě jsou velké vinařské oblasti a kvalitní víno. Dnes to již vědí.

Zahraniční zastoupení agentury CzechTourism pro Rakousko (s působností i pro Švýcarsko) má dva zaměstnance a sídlí v jedné kanceláři v budově Velvyslanectví České republiky ve Vídni.

Silným lákadlem mohou být i společné dějiny – společné dědictví je součástí marketingového plánu ZZ Rakousko. Například území šlechtického rodu Lichtenštejnů leží nyní v obou zemích – zmiňme zámky Wilfersdorf v Rakousku a Lednice/Valtice u nás. Spousta rakouských osobností má spojitost s Čechy či Moravou: Sigmund Freud se narodil v Příboru, Gustav Mahler dirigoval v Olomouci a František Josef I. byl korunován na císaře tamtéž, Egon Schiele tvořil v Českém Krumlově a Adolf Loos v Plzni. Díky těmto společným vodítkům lidé zpozorní. „A když máme pozornost, už můžeme prezentovat. Nejdřív je třeba upoutat pozornost,“ podotýká Yvette Polasek. Turisty hranice nezajímají Při představování některého z regionů je důležité nebrat ostatní regiony či země jako konkurenci. „Chceme ukázat, co máme, ale můžeme si navzájem pomoci – když turista přijede na sever Moravy, tak neřekne „zde jsou hranice a dál už nejedu“. Ubytuje se a poznává území v určitém rádiu, bez ohledu na hranice krajů (Moravskoslezský) nebo států (Polsko). K propagaci turismu je třeba využít síly atraktivit v celém takovém okruhu. „Pořádali jsme press trip na sever Moravy společně s Polskem a všechny velké rakouské deníky se nadšeně přihlásily a měly radost, že poznávají celý region,“ dokládá Yvette Polasek.

Z Rakouska do Čech lyžovat?

Zní to možná trochu legračně, ale i Rakušany je možné přilákat do Čech na lyže, i když nikdy nepřijedou masy. Potenciál má zejména cílová skupina rodin s dětmi. Lyžování v Rakousku už nyní stát podporuje méně a rakouským dětem se již nehradí lyžařské kurzy tak hojně jako v minulosti. Navíc ceny v alpských střediscích citelně vzrostly. České hory, například areál Lipno, mohou díky tomu být velmi zajímavou cenovou alternativou pro výuku lyžování. Je třeba Rakušany naučit, aby se nebáli nižších nadmořských výšek, a ukázat jim, že zasněžování i v ČR funguje. Cílem není oslovit ani tak příhraniční oblasti, neboť lidé odtud nezůstanou v ČR přes noc, ale spíše hosty ze vzdálenějších oblastí včetně Vídně. ZZ Rakousko již na téma lyžování zorganizovalo několik press tripů.

Jak zaujmout rakouského turistu?

S jistým zjednodušením je možné říci, že rakouský turista je pohodář, který si užívá. Nevyhledává nutně velké pětihvězdičkové hotely, ale spíše kvalitní a příjemné menší hotely a penziony. Je totiž tak zvyklý z domova , kde značná část ubytování v Alpách stojí právě na menších rodinných penzionech.

Nesmírně důležitá je pro rakouského hosta „Gemütlichkeit “ – útulnost, příjemnost, čistota. Rakušané velmi oceňují osobní přístup a maličkosti, které hoteliéry často nic nestojí: úsměv, otázka „Dobrý den, vyspala jste se dobře?“ či kartička na pokoji s nápisem „Vítáme vás“ a vlastnoručním podpisem. I kdyby hotel byl nádherný, designový, se špičkovou kuchyní, tak bez úsměvu a osobního přístupu rakouský host cítí, že mu něco chybí. Co se týče ceny, i rakouský host porovnává cenu a výhody balíčků, cena však, pokud není úplně přemrštěná, je, co důležitosti, až daleko za osobním přístupem.

Petr Bílek

 

Autor Petr Bílek (Články)


Enter the text or HTML code here

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..