Výsledek ankety TTG: „Rating kvality za 150 milionů? Nesmysl!“

Stovky „tajných kontrolorů“ mají v budoucnu hodnotit kvalitu českých hotelů a penzionů a dát základ novému ratingu kvality. Odborníci z cestovního ruchu ovšem v anketě TTG dávají najevo značné pochyby.

Ilustrační foto Zdroj: CzechTourism

Ilustrační foto Zdroj: CzechTourism

Majitele 4300 hotelů a penzionů v ČR v budoucnu čekají nenápadné, ale přísné kontroly. 300 speciálně vycvičených kontrolorů ve dvou vlnách podle plánu Ministerstva pro místní rozvoj ČR navštíví hotely i penziony a vynesou svůj verdikt o kvalitě.

„Každý provozovatel si může hotel či penzion označit podle vlastního uvážení. Záměrem je, aby v našich ubytovacích zařízeních fungovalo to, co jako své služby inzerují,“ vysvětlil v rozhovoru pro TTG ministr Kamil Jankovský podstatu projektu za 150 milionů Kč (85 % z nich tvoří evropská dotace). „Mystery shopping je standardní metoda nezávislého hodnocení,“ brání se kritice, která se na plán z různých stran snesla, a dodává, že „v médiích byl rating mylně interpretován“.

Redakce TTG se formou anketních otázek zeptala představitelů hotelů, penzionů a cestovních kanceláří na jejich názor. Z jejich odpovědí vyplývá, že jejich sektor hledí na plány se značnou nedůvěrou. Většina dotazovaných dávala najevo, že plán předpokládá vznik něčeho, co nemusí fungovat a co nepřinese zákazníkům kýžený efekt. „Rating kvality se může zdát vítanou informací – obávám se však, že se může stát drahou dezinformací,“ říká Viliam Sivek, generální ředitel Sivek Hotels. A doplňuje, že systém otevírá široký prostor pro korupci. „Z praxe vím, jak může taková kontrola tajného hosta dopadnout,“ dodává.

Ministr Kamil Jankovský ovšem pochyby odmítá a říká, že kritéria budou velmi přísná a se všemi zúčastněnými probíraná. „Projekt nespustíme, dokud nebudou jasné podmínky a metodika prodiskutovaná se všemi. Všichni se musejí shodnout na objektivních kritériích,“ uvedl v rozhovoru pro TTG.

jr

1

Myslíte si, že čeští turisté potřebují ke svému rozhodování výsledky podobného šetření?

2

Do jaké oblasti cestovního ruchu byste 150 milionů korun investovali vy?

 

Filip Kuhnel

Filip Kühnel

generální ředitel

OREA Hotels

1

Z mého pohledu je tento projekt pro spotřebitele zbytečný, pokud nebude doplněn o spotřebitelské hodnocení, které bude i po ukončení projektu sledovat kvalitu služeb. A na rovinu si řekněme, že pohled profesionálního kontrolora se ve svém důsledku může od pohledu klienta lišit, ale my poskytujeme služby klientům a těm musíme naslouchat. Trh by měl mít schopnost neúspěšné a nekvalitní služby vytlačit. Celosvětově funguje Trip­Advisor, u nás pak podobný server CzechAdvisor, který pokud by se do něj investovala jen polovina peněz na propagaci, tak bude na každý hotel několikanásobně více recenzí od opravdových zákazníků.

2

Zbytek peněz by se mělo použít na propagaci CR v zahraničí u tzv. Evolving markets, kde je velký potenciál růstu.

Roman_Sikuta

Bc. Roman Šikuta

ředitel a jednatel společnosti CK Régio

1

Tuto otázku bych formuloval jinak, ptal bych se zda turisté potřebují státem řízené šetření za 150 mil. Kč. Na takovou otázku musím jednoznačně odpovědět NE. Jedná se o naprosto nesmyslně vynaložené finance, navíc nelze zajistit, aby takové šetření bylo vyhovující potřebám turistů. Za zcela dostatečné je možno považovat běžné tržní mechanismy, které určují, zda se klient do ubytovací kapacity vrací nebo ne a jak referuje ve svém okolí. Klientům, kteří využívají k rozhodování referencí a recenzí, zcela postačuje běžný recenzní systém na českých nebo mezinárodních portálech. Tyto a další recenze jsou autentickými reakcemi klientů a čeští turisté jsou zvyklí je využívat.

2

Jednoznačně do podpory domácího cestovního ruchu a do podpory marketingu v regionech.

Luprichova Mirka

Ing. Mirka Luprichová

spolumajitelka Pensionu Lucie

1

Velká část hostů rezervuje své ubytování pomocí internetových vyhledávačů, kde si pomocí recenzních stránek přečte názory předchozích hostů a dokáže ubytovací zařízení, které chce navštívit, poznat téměř dokonale předem. Já osobně si myslím, že výsledky šetření mohou být nápomocné, ale rozhodně ne určující.

2

Zmíněných 150 milionů bych investovala na podporu těm ubytovacím zařízením, která dlouhodobě plní své povinnosti, odvádějí daně a poplatky atd. My například náš rodinný penzion provozujeme 23 let, po celou dobu platíme DPH, poplatky autorským svazům, platíme daně, odvádíme poplatky magistrátu apod. a zároveň pozorujeme, jak „hotel“ vedle nás, vedený cizinci, nedělá nic z toho, „vesele podniká“ a nic se mu neděje.

svaricekDSC_9547m

Jiří Švaříček

ředitel Hotel Imperial Spa & Health Club

1

Projekt má ambici zkontrolovat 4300 ubytovacích zařízení, dvakrát ve dvou letech. A to je málo. Posuzování tzv. měkkých kvalit je totiž velmi subjektivní. A to i u vyškolených kontrolorů. Na rozdíl od certifikace AHR, která má platnost 3 roky a sleduje pevná kritéria, v krátkém období neměnná, má hodnocení měkkých kvalit smysl, pouze pokud probíhá permanentně.

2

Já bych nejspíše alokoval 150 mil. do propagace ČR nebo do zlepšení turistické infrastruktury.

Viliam Sivek

Viliam Sivek

generální ředitel Sivek Hotels

1

Rating kvality se může zdát vítanou informací, obávám se však, že se může stát drahou dezinformací. Daleko větší váha by měla být dána profesní asociaci hotelů a restaurací a dalším profesním sdružením pracujícím v oblasti cestovního ruchu. Uvědomuji si, že rating otevírá široký prostor pro korupci, z praxe vím, jak může taková kontrola tajného hosta dopadnout.

2

Jednoznačně do infrastruktury a do posílení pracovních míst konzulátů tak, aby cestovní kanceláře neztrácely zájemce o cestu do ČR jen proto, že potenciální klient nedostane včas a operativně vízum.

DSC_0175_02

Lukáš Klak

Ředitel Imperial Hotel

1

Jsem stejně každý den kontrolován hosty, co tu opravdu bydlí dnes a denně a tedy,  nevidím absolutně účelnost další kontroly. Když nedodáváte kvalitu, rychle se to projeví na tržbách / spokojenosti hostů.

2

Investoval bych do propagace destinace / pobídek na přilákání kongresů, či do pořádného kongresového centra.

 Jak hodnotí projekt Rating kvality za 150milionů čtenáři stránek www.ttg.cz se dočtete zde.

Jeden komentář

  1. Pingback: DISKUZE: Projekt za 150 milionů Kč má ohodnotit kvalitu služeb v ubytovacích zařízeních | TTG - vše o cestovním ruchu

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *