Vyměňte porady za koučování

Pojem koučování slyšel už asi každý, ale jak opravdu taková věc prakticky může fungovat ve firmách a jaký má efekt? Odborníci dokonce tvrdí, že má lepší efekt než rozvleklé porady, mítinky, školení a workshopy. Zaměstnanci se díky koučování naučí převzít odpovědnost a spojí si vlastní cíle s prioritami firmy.

Foto: Dreamstime

Foto: Dreamstime

„Jedním z nešvarů českých firem jsou právě rozvleklé porady, na kterých lidé tráví spousty času a nikdo neví, proč tam vlastně je. Zaměstnancům chybí nasazení a osobní zodpovědnost. Právě u koučinku, ať již u individuálního, tak týmového, je to jiné. Účastníci si sami zadají úkoly, co a dokdy chtějí splnit. A při dalším sezení si sdělují, co jim to dalo a kam je to přivedlo. Je to velmi proaktivní způsob vedení týmu,“ vysvětlovala výhody koučování Barbora Stejskalová, majitelka firmy Human Garden, která se dlouhodobě věnuje problematice lidských zdrojů ve velkých i malých firmách.

Základ koučování je jednoduchý princip, kdy se kouč ptá pomocí otázek a dostává se tak k jádru problému. „Koučovaný si sadou otázek, čím jednodušších a čistších, představuje, co by mohl dělat, zkušení koučové využívají i řadu dalších technik. Zkrátka si koučovaný na řešení situace přijde sám,“ dodala Stejskalová.

Pomocí těchto metod lze vytvořit souhru mezi sloučenými nesourodými kolektivy různých firem, probudit jejich motivaci. „Lidé jsou pak kreativnější, loajálnější vůči firmě, více převezmou zodpovědnost, protože si na to přišli sami. Když přijdou z porady, dostanou úkol a termín, který stále odsouvají. Ale je rozdíl, když si na něco sami přijdete, vymyslíte, pak to sami chcete udělat,“ řekla Stejskalová.

Koučování pracuje s hodnotami vlastními i firemními, systémy přesvědčení, ukazuje cíle firmy, a jak to vidí zaměstnanci. Koučované hovory pomáhají tyto rozdíly sjednotit.

S čím přicházejí malé i velké firmy na koučování?

Pokud se podíváme na české firmy, malé i velké, nejčastěji řeší pomocí koučování komunikační problémy. V menších společnostech odbývají komunikaci, protože se zaměřují především na obchod. Majitelé se většinou starají o všechno, od vedení, schůzky až po úklid. Pomalu rostoucí střední firmy by měly investovat do další kapacity, aby se majitelům uvolnily ruce. Se 40 lidmi je potřeba lidi už motivovat a hodnotit je. Což je časově náročné pro jednu osobu, která zároveň řídí chod celé firmy.

Střední a větší firmy přicházejí s požadavky na efektivní HR i nadstavbou firemní kultury a rituály, s problematikou vedení týmů. „Často kolabuje střední management, který nemá tolik zkušeností, aby správně delegoval práci. Popřípadě pokulhává plánování času, které lze srovnat právě koučováním. Neříkám, že nejsou některé semináře kvalitní, ale ne každému vyhovuje „nalejvárna“ direktivního typu. Z dlouhodobého hlediska je mnohem efektivnější vytvořit si vlastní rozvrh na míru sám,“ popsala situaci Barbora Stejskalová.

Pokud budete vybírat kouče, zjistěte si, jestli má dostatečné vzdělání a praxi.

lp

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *