Jiří Marek: Vstup Korean Air do ČSA považujeme za úspěch

Vláda ČR 13. března odsouhlasila prodej 460 725 akcií Českých aerolinií společnosti Korean Air za 2,64 milionu eur. Co bude následovat, se ptáme pana Jiřího Marka, viceprezidenta ČSA pro obchod a marketing.

Jiří Marek Zdroj: České aerolinie

Jiří Marek Zdroj: České aerolinie

Začněme tím, jak hodnotíte vstup korejského dopravce do ČSA?

Když se podíváte, jak se vyvíjí letecký byznys v Evropě a zasadíte jej do širších souvislostí, uvidíte, že je tu řada leteckých společností, které by rády uvítaly silného strategického partnera. Ale u žádné z nich v současnosti nestojí zástupy zájemců. Když se v rámci výběrového řízení na prodej minoritního podílu v ČSA přihlásili dva zájemci, dvě renomované letecké společnosti, považovali jsme to za výborné. Z pohledu ČSA je zájem Korean Air určitě úspěchem, který potvrzuje správnost tříleté restrukturalizace. Ve srovnání s pokusem o privatizaci z roku 2009 je to nyní rozhodně pozitivní výsledek.

Strategický investor 44procentního podílu v ČSA byl vybrán, podpis smlouvy je na spadnutí. Kdy přesně k němu dojde a kdy Korean Air definitivně vstoupí do ČSA?

Celou transakci řídí majoritní akcionář, Český aeroholding. Podpis smlouvy je plánován na 10. dubna, následně by mělo dojít k vypořádání a převodu akcií. Očekáváme, že celý proces by se měl završit v červnu či začátkem července. Po podpisu smlouvy totiž poběží paralelní proces notifikace v Evropské komisi, jejíž souhlas je podmínkou k dokončení transakce.

Může ještě něco ohrozit vstup Korean Air do ČSA?

Pevně věříme, že celý proces bude úspěšně dokončen.

Předpokládá se do budoucna odkup dalších akcií ČSA ze strany Korean Air?

Korean Air budou mít opci na odkup dalších akcií ČSA ve vlastnictví Českého aeroholdingu, ale jen v objemu do naplnění plné výše minoritního podílu. Nezapomínejme, že pro letecké společnosti se sídlem v EU stále platí podmínka, která stanovuje, že pokud by strategický investor ze země mimo EU odkoupil většinu akcií dopravce z EU, tato aerolinka by ztratila status národního dopravce a s tím i některá přepravní práva.

Evropské zákony stanovují zatím maximální podíl do výše 50 procent. Dá se očekávat změna tohoto pravidla?

To v tuto chvíli nikdo neví. Ale vzhledem k tomu, že letecká doprava v Evropě prochází krizí a evropských kupců je minimum, je možné, že diskuse na téma uvolnění těchto pravidel bude otevřena.

Znamená to, že pokud EU umožní mimoevropským zájemcům vlastnit nadpoloviční podíl v evropských leteckých společnostech, může dojít k odkupu zbývajících akcií ČSA společností Korean Air?

Jsme ve sféře spekulací, nicméně za předpokladu změny zmiňovaných podmínek ze strany EU a trvalého zájmu Korean Air to možné je.

Plánované změny po vstupu Korean Air do ČSA

Jaký je do budoucna ekonomický výhled spolupráce Korean Air a ČSA?

Velmi důležité je uvědomit si, že vstup Korean Air do ČSA neznamená, že korejští partneři budou ČSA dotovat. My musíme i nadále pokračovat v práci, snižovat náklady a obchodně rozvíjet vlastní linii. To znamená, že se budeme i nadále zaměřovat zejména na lokální trh, tj. point to point cestující, a na přirozené propojení destinací z východu, zejména z Ruska a okolních zemí, na západ. K tomuto základu přibude další logický transferový model z Jižní Koreje a Dálného východu do Prahy a dále do Evropy. Nicméně vstup silného strategického partnera bude mít pozitivní vliv na nákladovou strukturu společnosti, budeme společně nakupovat služby, techniku a materiál. Na straně druhé získáme dodatečné výnosy ze sekundárního hubu, který Korean Air zamýšlí v Praze vybudovat. Věříme, že tyto kroky posílí směřování ČSA do černých čísel.

Co přesně si lze představit pod Prahou jako sekundárním hubem Korean Air?

Korean Air létá v současné době do několika bodů v Evropě, většinou s omezeným počtem frekvencí 3–4krát týdně, a využívá hubů v Paříži, Frankfurtu či Amsterdamu. Ty jsou však náročné při přestupu na návazné spoje, zejména s ohledem na čas a pohodlí cestujících. Navíc jsou v Evropě místa, kam nikdy nepovede přímá linka z Asie. Zde se otevírá prostor pro Prahu, tedy pro menší a příjemnější letiště s lepšími přestupovými časy. Svou roli hraje i nově chystané značení v korejštině a ruštině, které od června zpříjemní orientaci turistům z těchto zemí. A samozřejmě je to prostor pro ČSA a naši síť destinací. Korean Air si tak ve spolupráci s námi vytvoří v Praze jakousi menší křižovatku, ze které budou cestující přilétající ze Soulu nebo Dálného východu pokračovat s ČSA do bodů, které máme na mapě destinací a kam se nevyplatí vypravovat přímé dálkové lety.

Optimalizace sítě linek

Bude se ČSA dále držet směrování svých linek na východ?

Současnou síť linek ČSA považuji za stabilní, ale ovlivňovat ji do budoucna bude vývoj na trhu. Může dojít k tomu, že budou přibývat body, kde má smysl linky dále rozvíjet, na druhou stranu se může stát, že některé destinace budeme muset opustit. Z 95 procent je ale síť optimalizovaná, se zaměřením na dopravu po Evropě, do míst v Ruské federaci a okolních zemích a dále do Asie a na Dálný východ.

Plánujete návrat na transatlantické linky?

Lety přes Atlantik neplánujeme.

Jak budou operovány linky mezi Prahou a Soulem?

Bilaterální letecká dohoda mezi ČR a Korejskou republikou z roku 1990 stanovila, že toto spojení může provozovat na každé straně jeden národní dopravce. Stanoveny byly i týdenní frekvence, které připouštějí maximálně čtyři spoje z Koreje a čtyři v opačném směru. Z české strany se dopravcem, který požádal o přepravní práva, staly po lednovém schválení ČSA. Nyní létají Korean Air mezi Prahou a Soulem čtyřikrát, ČSA budou létat dvakrát týdně. Co se týče možnosti navýšení, ČSA mají do budoucna k dispozici ještě dvě frekvence. Celková kapacita se dá z každé strany zvětšit i nasazením větších letadel.

Kdy se vstup Korean Air promítne do letových řádů ČSA?

K úpravám letových řádů dojde již v létě, resp. od 1. června. K optimalizacím odletových časů došlo jak na návazných linkách z Prahy do naší sítě v Evropě, například do řady destinací v Německu, tak ze Soulu do Japonska, které je v tomto směru pro nás klíčové. Zajímavé nabídky se objeví i do Vietnamu, Indonésie a Malajsie. Nicméně je třeba připomenout, že 80 procent cestujících na lince mezi Prahou a Soulem směřuje z Koreje do Evropy. Loni přijelo do ČR asi 200 000 korejských turistů, takže linka má obrovský potenciál. A vzhledem k tomu, že zimní olympiáda 2018 bude v jihokorejském Pchjongčchangu, můžeme předpokládat další zvýšení zájmu i z evropské strany.

Spolupráce s cestovními kancelářemi

Budou se po vstupu Korean Air měnit podmínky pro cestovní kanceláře a agentury?

Podmínky se měnit nebudou, naopak spolupráce se bude rozvíjet, a to zejména díky širší nabídce destinací, frekvencí a produktu. Vedle nabídky s Etihad Airways přes Abú Dhabí do jihovýchodní Asie rozšiřujeme možnosti spojení i do zbytku Asie právě s Korean Air.

Jak vidíte do budoucna spolupráci s prodejci letenek, kteří se netají výhradami proti ČSA?

ČSA většinou neurčují pravidla hry ani nejsou iniciátorem změn, jen následují některé jiné velké hráče. Zatím jsme je nenásledovali v oblasti poplatků za použití kreditní karty či za zavazadla, ale neznamená to, že k tomu někdy v budoucnu nedojde. Jiným problémem, který vyvolává bouřlivé reakce, je on-line prodej letenek. Na to se názory různí, ale naše strategie je jednoznačná – maximalizovat prodej přes vlastní webové stránky v segmentu cestujících. Věříme, že náš rezervační proces a zejména „branded fares“ nabízí větší možnost volby pro koncové zákazníky než ostatní on-line portály, které se zaměřují pouze na nejlevnější letenku na úkor transparentního zobrazení všech možností a podmínek. V segmentu korporátních cestujících, kde do hry vstupují návazné služby, ale máme zájem intenzivně spolupracovat. Alfou a omegou tohoto problému je, že dnes některé cestovní kanceláře nežijí ani z provizí, ani ze servisních poplatků, ale z incentiv distribučních společností. Budoucnost vidím v tom, že cestovní kanceláře, které se zaměřují na on-line prodej letenek, se připojí napřímo do systémů leteckých společností a eliminují drahé služby rezervačních systémů.

Poslední otázka se týká bonusových programů ČSA a Korean Air. Dojde k jejich propojení?

Tato otázka je ještě předčasná. Zatím probíhají analýzy, jak programy postupně sblížit. Oba dopravci jsou členy SkyTeamu, takže panuje v této otázce oboustranný zájem, který se naplní pravděpodobně ve střednědobém horizontu.

  Lenka Neužilová

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *