Vladimír Krajíček: Od Evropské se neodstřihávám

„Třetinu života jsem věnoval studiu a diplomacii, další třetinu pojišťovnictví a tu následující se chci věnovat sobě, své rodině a přátelům,“ říká Vladimír Krajíček, generální ředitel a předseda představenstva ERV Evropské pojišťovny, kterou po 26 letech opouští.

Foto: ERV Evropská pojišťovna

Víc než čtvrtstoletí práce na jednom místě si žádá alespoň malé ohlédnutí. Jak jste se jako doktor práv dostal k pojišťovnictví?

Mým oborem bylo mezinárodní právo veřejné a s tím spojené mezinárodní smlouvy, od nich to k pojistným smlouvám zas tak daleko není. Po studiích jsem zakotvil v diplomacii, ale v roce 1990 jsem se už podílel na založení auditorské společnosti PwC, odkud mě vytáhla přes headhuntery přední dánská specializovaná pojišťovna Europaeiske Rejseforsikring. Český trh si vybrala jako místo své další expanze a v roce 1992 založila Evropskou cestovní pojišťovnu.

Bylo obtížné budovat obor, na jehož prvorepublikovou historii si již nikdo nepamatoval?

Začátek 90. let byla doba nadšení a touhy vyrovnat se západním zemím. Byli jsme ochotni se učit, měli jsme spoustu energie a odhodlání, jen jsme netušili, jaké komplikace nás čekají.

Tou první asi bylo rozdělení Československa v roce 1993…

A především uvolnění pojišťovacího monopolu. Do té doby u nás nemohly působit zahraniční subjekty, Evropská byla první specializovanou pojišťovnou vzniklou po roce 1989 v Československu, respektive v České republice. Na slovenský trh jsme se pak vrátili až o pár let později. Evropská byla záhy přijata jako první z bývalého východního bloku do prestižní Mezinárodní asociace evropských cestovních pojišťoven ETIG a spoluzakládala také Českou asociaci pojišťoven, kde jsem byl řadu let členem prezidia.

S jakým cílem jste začali pojišťovnu budovat?

Spolu s nejbližšími a letitými kolegy, především s Ondrou Rušikvasem a Hanou Axmannovou, jsme si byli jisti, že i u nás můžeme být féroví, srozumitelní, spolehliví, tedy přinést jakousi skandinávskou kvalitu služeb do pojištění. Od začátku jsme chtěli zajistit lidem pocit bezpečí a důstojnosti na jejich zahraničních cestách, tak aby měli stejné podmínky jako západní turisté. Novinkou bylo i pojmenování produktu, který dnes všichni znáte jako cestovní pojištění, a vlastně celé pojišťovny. Ačkoli se to dnes nezdá, i za takto na pohled jednoduchou záležitostí byly hodiny diskusí. Nechtěli jsme používat tehdy jediný pojem „sdružené pojištění pro cesty a pobyt“.

Toto ale nebylo jediné prvenství, které jste v oboru zavedli…

Ano, jako první jsme také spustili aktivní asistenční službu a v roce 2000 jsme v Praze založili vlastní asistenční centrálu. Dnes odtud více než stovka pracovníků různých národností poskytuje pod jménem Euro-Center asistenční služby nejen českým, ale i německým, polským, ruským a dalším evropským klientům.

Asistenční služba je alfa a omega vaší práce. Jak jste zvládli její zajištění při povodních v roce 2002, kdy byla zaplavena i vaše centrála v pražské Kozí ulici?

Bylo to o prázdninách a já jsem byl v té době na dovolené v Řecku. Museli jsme zorganizovat velmi rychlý přesun a evakuovat se. Pár nejkritičtějších dní jsme přečkali v mém bytě na Kavčích horách a službu zajišťovali odtud. Až později jsme našli provizorní kanceláře pro asistenční službu ve Vysočanech.

Současná adresa pojišťovny je v pražském Karlíně, který má s povodněmi také velké zkušenosti. Jak obtížné bylo rozhodnutí přestěhovat se právě sem a jak tuto krizovou situaci zvládl tým?

Je pravda, že do Karlína jsme se stěhovali ve chvíli, kdy nikdo nevěřil, že se po povodních zvedne. Dnes je to kvetoucí část Prahy s velkým potenciálem. Měli jsme dobrou intuici, která se vyplatila. Podobně je to i s týmem lidí, který je velmi stmelený a oddaný našemu úzkému oboru. Povodně ho paradoxně ještě více sblížily a dodnes se na prožité zážitky vzpomíná.

Zdá se, že je u vás vše jenom růžové…

Ne, nikdy jsme nebyli dokonalí, to bych ani nechtěl, ale určitě jsme úspěšní. Jen za posledních deset let jsme třikrát zvětšili obrat, od založení jsme ziskoví. Protože jsme neutrální a profesionální, spolupracujeme s 8 z 10 největších cestovek v Česku a pojišťujeme třeba všechny české diplomaty v zahraničí. Už 10 let z Prahy navíc řídíme činnost naší mezinárodní skupiny ve východní Evropě. Ve firmě dnes pracuje zhruba 50 lidí, mnozí z nich s firmou vyrůstali a jsou s ní spojeni. I to je jeden důvodů, proč jsem vydržel tak dlouho. Když jsem začínal, byl jsem nejmladším z ředitelů evropských cestovních pojišťoven, dnes patřím mezi ty nejstarší.

Je to onen důvod k odchodu?

Ne, úplně tak to není. S nejbližšími kolegy jsem o tom diskutoval a rozhodl jsem se, že nechci tzv. dosluhovat do důchodu. Mám dnes příležitost předávat firmu zcela funkční, a navíc lidem, které jsem snad i dost ovlivnil a kteří jsou nepochybně schopni dodat jí vlastní energii a nové nápady. Nechci ani skrývat, že řízení společnosti v době narůstajících regulací, průběžných auditů a bující byrokracie mi přináší stále méně radosti. Nezbývá čas se soustředit na věci, které jdou přímo vstříc klientům, což je pro mě jako tvořivého člověka ubíjející.

Jak váš odchod vnímají kolegové?

Myslím, že mé rozhodnutí respektují. Navíc já se od firmy a kolegů neodstřihávám, budu dál na některých projektech spolupracovat. Chci se však trochu zklidnit a věnovat se i jiným věcem a zálibám, konečně více tomu, co mám rád.

Co vás tedy od letošního dubna čeká?

Kromě rodiny a přátel bych svůj čas rád věnoval cestování a kurzům čínštiny.

Proč právě čínštině?

Jako diplomatický elév jsem několik let působil na velvyslanectví v Číně a teď bych si rád oprášil znalosti z mládí a třeba si zase přečetl nějaké čínské knihy.

Plánujete i cestu do Číny, nebo máte jiné cestovatelské plány?

Procestoval jsem celý svět, ale rád bych v tom pokračoval a samozřejmě mám své sny. Rád bych strávil delší čas na západě USA a v Kanadě, v hledáčku mám i Nový Zéland. Mým celoživotním snem jsou ostrovy a život jejich obyvatel, takže třeba Tristan da Cunha by mě lákal…

Přeji, ať se vám sen splní, a děkuji za rozhovor.

Lenka Neužilová

 

 

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.