Věrnostní programy – nejsou již přežitkem?

Ilustrační foto Autpr: Lucie Poštolková

Ilustrační foto Autor: Lucie Poštolková

Odpovídají rozdíly v palubních službách rozdílům v cenách? O této problematice se v zahraničním tisku v poslední době dosti diskutuje. Ekonomická situace nutí poskytovatele služeb sice hledat úspory, na druhé straně klient hledá také úspory tam, kde opravdu existují.

Nediskutuje se jen o věrnostních programech leteckých společností, ale i o těch v oblasti hotelových služeb, půjčoven automobilů ap. Svoje poslání v době svého vrcholu určitě splnily a přinesly zisk jak klientům, tak zadavatelům, dnes už se klienti o ně tolik nezajímají. Proč?

Podle portálu tourmag.com anketa realizovaná společností Travelzoo odhalila, že 40 % cestujících v sektoru letecké dopravy věrnostních programů nevyužilo a polovina těch, kteří se k nim přihlásili, je vůbec nevyčerpala. Na jejich adresu padají také výtky, že jsou často zmatečné, těžko se v nich vyznat, jsou zahlceny terminologií, které cestující plně nerozumějí, a obsahují řadu překážek, které berou to nejdražší, čas. V letecké dopravě ti, kteří necestují často, musejí čekat příliš dlouho, aby získali kýženou odměnu letět zdarma. Cestující na dlouhých tratích málokdy využívají jednu leteckou společnost, a tak míle kumulují také těžko.

Mnohdy je odměna, výhodný let či let zdarma, nahrazována lepšími a rychlejšími službami při odbavování. Některé letecké společnosti počítají s únavou či ležérností klientů, že nevyužijí všechny míle. Přitom na dlouhých tratích věrnostní programy umožní třeba prodat letenky o několik procent dráže než konkurence. Ve Francii a jistě i jinde se věrnostní programy stávají spíše jen nástrojem pro udržení kontaktů s velkými podniky.

Diskuse o cenách v letecké dopravě se v poslední době ve světě týkaly i palubních služeb. Letecké společnosti totiž mnohdy odůvodňují rozdíl mezi tarify v ekonomické, obchodní a premiové třídě právě kvalitou služeb. Je tomu vždy tak? Rozdíly v cateringu, odbavení, v přístupu k salonkům nejsou mnohdy tak velké, aby rozdíl cen klient plně pochopil. Navíc například při dálkových zaoceánských letech do USA většina cestujících rozdíl nezpozorovala. V cenové politice to nemají lehké ani letecké společnosti, když zavádějí například tzv. promoční ceny.

Klient je bere jako základ ceny a vše, co platí navíc, chápe jako přídavek, za který požaduje kvalitu služeb. Ale není tomu tak vždy. V hotelovém sektoru ve Francii jen 22 % klientely má věrnostní karty a jen jeden klient ze dvou ji aktivně využívá, což představuje cca 11 %. Věrnostní programy přejímají často onlineové společnosti a agentury, které mají svoje vlastní věrnostní programy. Nelze přitom využit věrnostní slevy dvakrát za stejný ubytovací objekt. Věrnostní bitvy nejsou nikdy bitvy zcela vyhrané, dodávají Francouzi.

Hra s cenami je občas ruleta, kde chvíli vyhrává jeden a pak druhý.

  maj


Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *