Veletrhy Regiontour a GO Brno 2014 – nejen aktivní turistika

Veletrhy GO a Regiontour se nelišily ve svých záměrech od řady předchozích. Hlavní téma aktivní turistiky a zážitků spjatých s cestováním bylo naplněno. Přes veškerou snahu byl celkový dojem méně výrazný.

Pohled do pavilonu P, dějiště Regiontouru Foto: Marta Jedličková

Na zahájení veletrhů přijeli i letos vzácní hosté z Česka, Rakouska, Polska i Slovenska.

Jiří Rusnok, v době veletrhů stávající předseda vlády, při zahájení ocenil i přítomnost vystavovatelů sousedních zemí a vzájemnou spolupráci. Ke slovům o významu veletrhu se přidali nejen generální ředitel agentury CzechTourism Rostislav Vondruška, ale i další jako kardinál Dominik Duka či primátor města Brna Roman Onderka. Veletrhy neoficiálně navštívila i Věra Jourová, nominována do nové vlády jako ministryně pro místní rozvoj.

Duch aktivní turistiky

Hlavní téma vládlo v různých podobách téměř všem expozicím. Pro Jižní Čechy, jejichž stánek vyrostl do výše i díky dřevěné konstrukci připomínající vyhlídkovou věž lipenské stezky v korunách stromů, je to celoroční téma, které přišla podpořit i Kateřina Neumannová, Královéhradecký kraj se zaměřil zejména na cyklistiku a lyžování, ale například i na pěší turistiku v Podkrkonoší. Olomoucký kraj chtěl aktivitami naplnit i svůj stánek, kde dal prostor pro hry dětí i zábavu dospělých v duchu svého tématu rodinná dovolená. Vysočina prezentovala velké sportovní akce, Karlovarský kraj představil mimo jiné aktualizovanou cyklomapu. Téma pořadatelů doplnila expozice Cyklistika nejen v regionu a Vodní sporty.

Jižní Čechy aktivní vyrostly aktivně do výšky

Jižní Čechy aktivní vyrostly aktivně do výšky Foto: Marta Jedličková

Duch spolupráce

Začal podpisem pracovního programu Dohody spolupráce na roky 2014 až 2017 mezi spolkovou zemí Dolní Rakousko a kraji Jihomoravským, Jihočeským a krajem Vysočina. Podepisovala se i smlouva Trenčianského kraje s Jihomoravským. Duch spolupráce dokumentovaly všechny čtyři moravské kraje, když prezentovaly další společnou publikaci, tentokrát věnovanou lázeňství. Tato pozvánka do 16 lázní je i v několika cizojazyčných verzích. Novinkou jsou začleněné tipy na to, co je třeba ochutnat z regionálních receptů…

Vůně gastronomie

Téma gastronomie se má ostatně stát i tématem příští společné publikace čtyř moravských krajů. Gastronomie světem vládne, i tím naším. Vyšla nová Kuchařka krajových receptů v rámci projektu Jak šmakuje Moravskoslezsko. Olomoucký kraj přišel s Regionální kuchařkou Hané a Jeseníků. Gastronomie byla na veletrhu přítomna rovněž 2. ročníkem gastronomického festivalu RegFoodFest. Asociace hotelů a restaurací podpořila projekt Czech Specials různými ukázkami včetně stolničení. Proběhl zde i 20. ročník Gastro Junior Brno-Bidvest Cup.

Síla hudby

Český Krumlov prezentoval na tiskové konferenci všechny kulturní události roku včetně otevření domku Egona Schieleho. Výrazně si za své bere i téma Rok české hudby, který se ve městě promítne do řady festivalů. Mezinárodní hudební festival zaměří svůj 23. ročník nejen na hudbu romantismu a 20. století, ale i na hudbu starou a její dobovou prezentaci. České hudbě věnuje několik večerů formou pocty českým skladatelům. Hudba bude znít v Krumlově po celý rok, oblíbené jsou i Krumlovské podzimní recitály.

V expozici Královéhradeckého kraje připravily jednotlivé turistické oblasti pro návštěvníky řadu zajímavostí. K dobré náladě přispěla i hudební skupina Kostitřas. Na snímku vedoucí oddělení regionálního rozvoje a cestovního ruchu Ing. Vlasta Kratochvílová.

V expozici Královéhradeckého kraje připravily jednotlivé turistické oblasti pro návštěvníky řadu zajímavostí. K dobré náladě přispěla i hudební skupina Kostitřas. Na snímku vedoucí oddělení regionálního rozvoje a cestovního ruchu Ing. Vlasta Kratochvílová. Foto: Marta Jedličková

Brno 2014 – Rok Janáčka

U příležitosti 160 let od narození Leoše Janáčka Brno letos vzdává velký hold tomuto skladateli. Jeho fotografie vládla i expozici Brna. Nebyla to však fotografie úctyhodného staršího muže, jak je většinou prezentován, ale mladého člověka, plného různých plánů. To harmonizuje s projektem, který chce Janáčka přiblížit i domácímu publiku, zaujmout ho jeho hudbou, která je v zahraničí mnohdy známější než u nás, setřít nános minulosti. Projekt podporují i primátor Roman Onderka spolu s rektorem JAMU a Národním divadlem Brno.

Vrcholem letošního roku bude podzimní Mezinárodní festival Janáček Brno 2014, jehož ambicí je stát se obdobou salcburského Mozartova festivalu. Připravuje se nová inscenace Věci Makropulos a další projekty. Na úryvek jednoho z Janáčkových lašských tanců budou své umění předvádět letos v rámci Ignis Brunensis i ohňostrůjci. Město má již připravenu skládačku s 9 zastaveními v Brně, kde Janáček žil či pracoval.

Fenomén festival zábavy

Jednou z velkých předností festivalu zábavy Brno – město uprostřed Evropy (letos od 23. 5. – 22. 6.), který vloni přilákal 1,2 milionu diváků, je, že dokázal spojit profesionály ve městě k cestovnímu ruchu. Od mezinárodního festivalu Divadelní svět až po dopravní podnik, sbor hasičů či pivovar Starobrno. Soutěžní přehlídka ohňostrojů s hudbou opět představí špičkové skupiny, a to z Chorvatska, Řecka a Rakouska i brněnskou Theatrum Pyroboli. Brno si také připomene 100 let od narození Bohumila Hrabala a 130 let od úmrtí Gregora J. Mendela. Mendelianum, virtuální zatraktivnění tématu genetiky, doplní Mendelovo muzeum. S novou turis­tickou sezonou spustí i nový městský informační turistický portál.

Napoleonská tematika na jižní Moravě, ale nejen ta

Produkt Morava napoleonská oceněný v soutěži o Velkou cenu, je jedním z plánů připrav na 210 let od bitvy u Slavkova v r. 2015. Připravuje se např. Napoleonská kuchařka. Expozice Jižní Moravy přišla s řadou novinek, jako je znovuotevření synagogy v Mikulově na jaře, provoz nového lanového centra na Baťově kanále či nová velkomoravská expozice ve Znojmě a řada dalších.

Severní Morava cílí na zahraniční turisty

Projekt Destinačního managementu Moravskoslezského kraje chce přilákat zahraniční návštěvníky adresnými balíčky zážitků s využitím letiště v Ostravě. Mají být šité na míru turistům různých národností. V Brně byly představeny první produktové listy s náměty zimních Beskyd, techniky, měst s příběhem či míst s nejčistším ovzduším v kraji.

První den konání veletrhů GO a Regiontour patří slavnostnímu zahájení v pavilonu P. Vzácní hosté pak navštěvují některé další expozice, jejichž vlastní zahájení mnohé kraje a regiony také zařadily do svého programu. Staly se příležitostí k setkání se všemi aktéry cestovního ruchu v dané oblasti. Bylo tomu i v případě expozice města Brna, kde hosty uvítal primátor Brna Roman Onderka. Brno pojímá letošní rok jako Rok Janáčka. Expozice Brna prezentovala i další novinky spjaté s dalšími výročími, jako je např. výročí Gregora. J. Mendela či Bohumila Hrabala.

První den konání veletrhů GO a Regiontour patří slavnostnímu zahájení v pavilonu P. Vzácní hosté pak navštěvují některé další expozice, jejichž vlastní zahájení mnohé kraje a regiony také zařadily do svého programu. Staly se příležitostí k setkání se všemi aktéry cestovního ruchu v dané oblasti. Bylo tomu i v případě expozice města Brna, kde hosty uvítal primátor Brna Roman Onderka. Brno pojímá letošní rok jako Rok Janáčka. Expozice Brna prezentovala i další novinky spjaté s dalšími výročími, jako je např. výročí Gregora. J. Mendela či Bohumila Hrabala. Foto: BVV

Chceme víc než zaběhlé koleje?

Ředitel brněnských veletrhů Miloň Mlčák na tiskové konferenci uvedl, že veletrhy chtějí i do budoucna přilákat širokou veřejnost atraktivním a komplexním programem a také zábavou bohatou na zážitky. Snaha brněnských veletrhů je znatelná v akcích pro širokou veřejnost. Odborná část na Regiontouru zůstává víceméně na výměně zkušeností mezi vystavovateli, což je jistě přínosné, ale možná ne tak rentabilní. Tiskové konference jsou většinou prezentační záležitostí a mohly by zůstat na stáncích. Jejich místo by mohly zaujmout spíše diskusní kulaté stoly. Návštěva na doprovodných akcích na pódiích jak na GO, tak Regiontouru je diskutabilní. To vše je větším důvodem k otázkám než to, že se vytratil vizuálně pestrý a přitom estetický charakter pavilonu P. Jakékoliv úvahy, projekty či plány by se však měly vyhnout česko-moravskému přetahování. Jde nám o společnou věc.

  Marta Jedličková

Ze závěrečné zprávy BVV – Veletrhů se účastnilo na 686 vystavujících firem z 18 zemí na čisté výstavní ploše 10 000 m2. Během čtyř dnů si veletrhy GO a Regiontour prohlédlo více než 27 tisíc návštěvníků, profesionálů v cestovním ruchu i klientů. Zahraniční návštěvníci přijeli z deseti zemí, především ze Slovenska, Polska a Itálie.

 

Řekli:

Martin Netolický, hejtman Pardubického kraje: „Hovořil jsem na veletrhu se stávajícím ministrem pro místní rozvoj Františkem Juklem i Věrou Jourovu, která se má stát ministryní v nové vládě. Tématem byla nejen podpora turismu, ale také čerpání evropských fondů.“

Ivan Strachoň, náměstek hejtman MSK pro investice a cestovní ruch: „Cílem publikace Lázně s chutí Moravy a Slezska je především přilákat zahraniční klienty, kteří byl mohli strávit u nás více času než dosud.“

Václav Božek, náměstek hejtmana Jihomoravského kraje: „Na Jižní Moravě pracuje v oblasti cestovního ruchu 32 tisíc lidí, což je z celorepublikového pohledu všech pracovních míst devět procent.“

Roman Onderka, primátor města Brna: „V porovnání s jinými kulturními městy v zahraničí stále ještě neumíme dostatečně prodat všechny přednosti, které Brno má.“

Kardinál Dominik Duka: „Církevní památky nás nejenom něco stojí, ale také mnohem více přinášejí, a to nejen z hlediska finančního, ale také dávají člověku důvod k naději a radosti.“

Petr Krč, ředitel Ck Atis: „Dokud se nám to bude rentovat, tak do Brna na GO budeme jezdit. I přes některé výhrady pro nás veletrh stále význam má. Setkáváme se tu i s 200 našimi obchodními partnery.“

 

 

Vítězové Velké ceny cestovního ruchu

Kategorie Nejlepší jednotná kampaň

l. Ochutnejte Jeseníky

2. Olomoucký kraj – vaše pohodová dovolená

3. Českomoravské pomezí hraje všem barvami

Kategorie nejlepší golfový balíček

1. Golf and Spa Resort Hluboká – Relax a golf

2. Golfový balíček pro 2 Ostravice Golf course

3. Rodina na golfu – Pilsnergolf Resort Hořehledy

Kategorie Nejlepší turistický produkt

l. Krkonošské cyklobusy, Krkonoše – svazek měst a obcí

2. Nenechte Prahu jen Pražákům – Prague City Tourism

3. Morava napoleonská – Regionální rozvojová agentura Jižní Moravy

Kategorie Nejlepší lázeňský a wellness balíček

1. Aktivní dovolená v Luhačovicích – LL Luhačovice

2. Krušné hory aktivně – na kole, na lyžích i pěšky – LL Jáchymov

3. Odhalte Priessnitzovo tajemství Prisessnitzovy LL

Kategoire Nejlepší cestovní kancelář

1. Kovotour

2. Exim Tours

3. Vítkovice tours

Kategorie nejlepší turistický portál

1. portál karlovyvary.cz

2. portál krkonose.eu

3. portál zivykraj.cz (Karlovarský kraj)

 

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *