Varšava chtěla sekundární letiště – dopadá to (zatím) neslavně

Poláci vědí o problémech se sekundárním letištěm své – snaha otevřít Varšavě druhý „vzdušný přístav“ se změnila v dlouhou noční můru. Letiště Varšava Modlin již nyní sice několik měsíců funguje, zůstává však daleko za očekáváním. A jeho kritici neváhají používat slovo fiasko.

Foto: Klearchos Kapoutsis/Flicker.com

Ilustrační foto, náměstí ve Varšavě  Foto: Klearchos Kapoutsis/Flicker.com

Letiště Modlin ležící cca 40 kilometrů od hlavního města patřilo kdysi k důležitým vojenským základnám – v třicátých letech pro Poláky, ve válce odsud startovala německá Luftwaffe, poté sloužila polskému a sovětskému letectvu.

Snahy změnit ho v druhé varšavské letiště (primárně pro lowcosty) se datují od pádu komunismu. Po bezpočtu odkladů a potíží bylo otevřeno v létě 2012. Ještě tím pohromy neskončily – v prosinci muselo být uzavřeno kvůli nekvalitně opravené přistávací dráze. Po mnoha dalších lapáliích se ho podařilo znovu otevřít letos v červenci. Wizz Air nicméně prohlásil, že už se na toto letiště nevrátí. A hlavním velkým hráčem tak zůstává Ryanair, který odsud začal znovu létat koncem září. A vidí budoucnost tohoto letiště růžově: pro příští rok přes ně plánuje dopravit více než milion pasažérů.

Co možná nevíte o evropských letištích

Nejrušnějším letištěm Evropy je London Heathrow (cca 70 milionů lidí ročně), za ním následuje Paříž Charles de Gaulle (61 mil.) a Frankfurt (57 mil.).

Letiště Václava Havla Praha je v Evropě na 37. místě – v roce 2012 odbavilo 10,8 milionu cestujících, tedy o 8,3 % méně než v roce předchozím.

Londýnská „dvojka“ Gatwick je se svými cca 34 miliony na 10. místě v Evropě, „trojka“ Standsted na 27. místě, „čtyřka“ Luton na 41. místě. Pařížské Orly s 27 miliony má místo 12.

Podle některých statistik již sekundární letiště nejsou takovým hitem jako v začátcích lowcostových společností. Pro rok 2012 je například možné vyčíst, že zatímco 26 procent velkých letišť hlásilo pokles počtů cestujících, u menších letišť to byla téměř polovina.

Rozdělení na hlavní a sekundární letiště je často velmi nepřesné a subjektivní. Například za „hlavní“ moskevské letiště bývá považováno tradičně Šeremetěvo. Počtem cestujících však zaostává za „jedničkou“ Domodědovem. (A výrazně třetím je Vnukovo).

Jedna z definic sekundárních letišť zní: je to letiště tvrdící, že je jinde než doopravdy. Například při letu na letiště Stockholm (Skavsta) nebo Stockholm (Västerås) skončí cestující cca 100 km od centra města. Titul „nejvíce matoucí název letiště“ si ovšem podle webu www.skyscanner.net zaslouží letiště s názvem Paris-Vatry Disney, které leží 150 km od centra Paříže a 100 km od Disneylandu.

red

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *