Václav Novotný: Jak naložit s pražskými miliony?

Po pěti letech jsme se sešli s Ing. Václavem Novotným, abychom připravili rozhovor pro TTG. Tehdy působil na pozici ředitele Pražské informační služby, dnes jako pražský radní pro kulturu, památkovou péči, výstavnictví, cestovní ruch a zahraniční vztahy.

Ing. Václav Novotný, pražský radní pro kulturu, památkovou péči, výstavnictví, cestovní ruch a zahraniční vztahy

Ing. Václav Novotný, pražský radní pro kulturu, památkovou péči, výstavnictví, cestovní ruch a zahraniční vztahy

Nemůžeme začít jinak než dotazem na koncepci cestovního ruchu v hlavním městě. Jaký je současný stav, má Praha již připravený nějaký materiál?

Když řeknu, že Praha koncepci nemá a ani nikdy neměla, tak vám to asi stačit nebude, nicméně je to pravda. Sám jsem ještě jako ředitel PIS nějaké podklady připravoval a předkládal, ale zbytečně. To, co máme, je systémový finanční zdroj v podobě padesáti procent výnosů z poplatků z rekreačního ubytování ve výši zhruba 80 milionů korun. To je hodně peněz na to, aby se s nimi konečně začalo na rozdíl od minulosti smysluplně zacházet a ne je rozdělovat různým firmám za práce, které by měly dělat především městské instituce. Takže se musíme porozhlédnout a učit se tam, kde to umějí, což je kupříkladu Vídeň, kde mají instituci, která je finančně saturovaná, nezpochybňovaná a odborně zdatná. Ve Vídni nenajdete kupodivu jediného úředníka či radního magistrátu pro oblast cestovního ruchu.

I my máme v současnosti městskou instituci, Pražskou informační službu, která ale není finančně saturovaná, protože rozpočtová kapitola cestovní ruch se drží na magistrátě a rozhodují o ní zastupitelé podle svých sympatií. Tento model se neosvědčil, tak zkusme tyto finance přesunout do PIS, čímž se stane finančně saturovaná, a věřím, že přestane být i zpochybňovaná. Protože co jiného než zpochybňování jejích schopností je nynější stav, kdy jsou zakázky, které by měla bez problémů zvládnout, zadávány jinam. Takže zbývá odborná zdatnost, kterou by mělo zajistit poctivé vedení s odborným vzděláním, podporované a kontrolované radou profesionálů.

Jakou podobu by měla tato instituce mít?

Jakkoliv je to nešťastná právní forma, nemáme nic lepšího k dispozici než příspěvkovou organizaci, už jen proto, že ty mohou dostávat z města dotace a nemusejí vstupovat do soutěže. Všechno ostatní je komplikace. Tudíž má-li to být instituce financovaná z daní a nemá to být přímá součást magistrátu, jiná možnost není. Jsem přesvědčen, že když přesměrujeme peníze od zastupitelů k odborníkům a zabezpečíme finanční zdroj, budeme schopni propagovat Prahu účinněji než dosud. A to, co jsem do této chvíle řekl, je vlastně obsah koncepce, o které se bavíme. Nic víc nepotřebujeme, stačí se dohodnout. Samozřejmě, že musíme sledovat vývoj a chod takové instituce přizpůsobovat okolnostem, ale v principu stačí vědět, co chceme, kam směřujeme a jak toho hodláme dosáhnout. Nechme propagaci města na starosti PIS, tedy pravděpodobně pod jiným jménem, stravitelnějším ve styku se zahraničím, a jednání s orgány státní správy či Národní bankou svěřme několika magistrátním úředníkům. Toť vše, koncepce je na stole.

Odkdy bude fungovat?

Pokud vše půjde podle mých představ, tak naplno od 1. 1. 2013.

 Jak by měla zmíněná propagace Prahy vypadat?

V prvé řadě chceme vyhovět volání podnikatelské sféry, jež se dožaduje včasného zveřejňování informací o kulturních akcích, které mají do Prahy nalákat turisty. Tady jsme ale doposud naráželi na problém v časování jejich financování. Usilujeme o to, aby pořadatelé předem znali přibližnou výši svých rozpočtů a mohli plánovat s jistotou, že slíbené peníze se nesníží víc než o pět či deset procent. Tak by i turisté měli mít dostatek informací na kvalitním městském turistickém portále o akcích v Praze s tříměsíčním až půlročním předstihem. Čím víc akcí a bohatší program, tím víc turistů, ale vliv tohoto opatření se může projevit nejdříve v roce 2014.

 To mluvíme o individuálních návštěvnících, co podpora kongresové turistiky?

Je potřeba říci, že návštěvníci Prahy se rekrutují z velké části z individuálů, kongresový segment je doplňující a já si myslím, že pokud se má něco v tomto segmentu podporovat, tak úsilí Prague Convention Bureau získat do Prahy kongresy. Podporovat profesionální organizátory kongresů, kteří to dělají pro zisk, smysl z našeho pohledu, tedy z veřejných prostředků, nemá.

 A účast Prahy na veletrzích cestovního ruchu?

Se samostatnými stánky, které již ostatně byly zlikvidovány, určitě ne. Neumím si představit jinou účast než jako součást prezentace České republiky ve spolupráci s agenturou CzechTourism, s níž spolupracujeme i na dalších projektech, kupříkladu filmařských.

Děkuji za rozhovor.

Lenka Neužilová

 

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *