Trendy internetové reklamy: behaviorální cílení

Retargeting, RTB, behaviorální cílení patří mezi poslední trendy internetové reklamy. Podíváme se, jak je vhodně využít, aby pro vás pracovaly co nejefektivněji.

f´graf, behaviorální cílení

Internetová reklama se prudce vyvíjí. Dnes mají i menší nebo specializované firmy možnost cílit svoji reklamu tak, aby co nejefektivněji zasáhly své potenciální zákazníky a maximalizovaly tak zisky z investic do reklamy. Reklama na velkých portálech se stává i finančně dostupná pro menší hráče na trhu.

Díky cílené reklamě mají firmy možnost svými sděleními oslovovat uživatele, který je svému nákupnímu rozhodnutí co nejblíže. Pro představu jen největší český internetový portál Seznam.cz navštíví denně 2,6 milionu uživatelů.

V našem seriálu o internetových reklamách se nejprve zastavíme u „behaviorálního cílení“.

Co znamená „behaviorální cílení“?

„Behaviorálně cílená reklama je založena na tom, že se uživatelům zobrazuje jen taková reklama, která je tematicky laděna na jejich předchozí aktivitě na internetu,“ popisuje fungování behaviorálního cílení Matěj Macháček z oddělení digitálních služeb společnosti Seznam.cz.

Je to technika využívající informací o předešlém internetovém chování (cookie – pozn. red.) k doručování reklam podle zájmu uživatele.

V praxi otec hledající dovolenou pro rodinu v Řecku s malými dětmi na internetu si svým pohybem po stránkách „vytvořil profil“, na který behaviorální cílení reaguje. V inzertních prostorech se mu začnou objevovat bannery: „Ideální hotel pro rodiny s dětmi na Krétě“, „Rodinná dovolená s dětmi v Řecku“ apod. Otce, který chce pro své děti jen to nejlepší, s největší pravděpodobností tato reklama zaujme a velmi rád se podívá na další nabídky. Podobně může vypadat behaviorální stopa na internetu adrenalinového sportovce, který hledá ideální pojištění do zahraničí, zamilovaného páru, jenž hledá exotickou dovolenou apod.

Behaviorální cílení prakticky funguje tak, že reklamu nabízející dovolenkovou destinaci zobrazí jenom těm uživatelům, kteří v nedávné minulosti na internetu dovolenou právě hledali nebo se zajímali o cestování. „Dále je dokážeme rozdělit například dle poptávané destinace,“ doplňuje Ing. Václav Potůček, account manažer Sdovolená.cz.

Pro cestovní kancelář nebo pojišťovnu to znamená méně impresí/zobrazení reklamy, ale zato o moc více relevantní cílové skupině, kde je větší pravděpodobnost nákupu dovolené/pojištění.

Nástroje internetové reklamy jsou dnes velkým pomocníkem v tom, jak co nejlépe utrácet své peníze, a internet je jedno z mála médií, které firmám umožňuje své investice do reklamy dobře měřit a vyhodnocovat ve smyslu návratnosti investice.

Na to, jak funguje PPC/Sklik a co je retargeting a jak jej využívat, se podíváme s odborníky ze Seznamu příště.

O kolik zvedlo behaviorální cílení prodej?

Podívali jsme se pod pokličku i na výsledky jednotlivých kampaní v cestovním ruchu, které probíhaly na portálu Seznam.cz.

První produkt s cílením Cestování/Dovolená se týká Zájezdu se slevou, který prodával Slevomat. Naše statistika je k prodeji voucheru zájezdu na Šumavě.

Poměr mezi počtem zobrazení reklamy a počtem kliknutí na tuto reklamu byl +55 %, zhlédnutí stránky se zvýšilo inzercí sice jen o +7 %, ale efektivita kampaně byla velmi dobrá. Průměrný nákup činil +35 %, konverzní poměr pak +100 % (poměr počtu kliků a objednávek). Pokud se ptáte, jak obstálo behaviorální cílení finančně, tržby na CPT (ukazatel návratnosti reklamy na podobných serverech) činil +344 %.

Druhým produktem behaviorálního cílení, na který se podíváme, jsou Zájezdy k moři od Blue Style v Travel Portalu. Zadání pro cílení bylo Cestování, Evropa, Blízké moře. Na banneru pak uživatelé měli pouták na Last minute zájezdy.

Výsledkem kampaně bylo CTR +127 % (poměr mezi počtem zobrazení reklamy a počtem kliknutí na tuto reklamu), unikátní CTR se vyšplhalo dokonce na +318 %. Konverze čili prodejnost pak dosáhla +104 %. Potvrdila se zde i výhoda behaviorálního cílení banneru, protože Bounce rate pokleslo o -56 % (jedná se o procento návštěvníků, kteří web ihned po vstupu opustili. V praxi uživatel usoudil, že se nedostal na web, který ho zajímá či který hledal).

lp

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *