TouchPoint podporuje příjezdový cestovní ruch

O projektu TouchPoint, na kterém se významnou měrou podílí i Letiště Praha, jsme hovořili s předsedou představenstva letiště Václavem Řehořem.

 

Foto: Letiště Praha

Cílem projektu TouchPoint je podpořit příjezdový cestovní ruch do Prahy a vůbec do České republiky. Na jakou klientelu se projekt primárně zaměřuje?

V rámci spolupráce se chceme zaměřit na zahraniční klientelu ze vzdálenějších zemí, jako jsou USA, Japonsko, Čína, Indie, Thajsko a podobně. Tito návštěvníci jsou v porovnání s Evropou bonitnější. Naším dalším cílem je také navýšit délku přenocování turistů v České republice a prodloužit tak jejich zdejší pobyt. A v neposlední řadě chceme více představit region středních Čech, který je nejblíže hlavnímu městu a má určitě co nabídnout.

Na projektu spolupracuje Letiště Praha se Středočeským krajem, agenturou CzechTourism a s Prague City Tourism, jakým způsobem tato spolupráce probíhá, kdo udává tón a jak si dělíte náklady?

Celý projekt iniciovalo na počátku minulého roku Letiště Praha s cílem zkoordinovat s našimi partnery naše společné obchodní a marketingové aktivity na vybraných trzích a tím podpořit rozvoj přímých leteckých spojení. Taková vzájemná koordinace nám teď umožňuje vystupovat jednotně vůči leteckým společnostem, které finálně rozhodují o otevření přímé linky do Prahy, a předkládat jim jednotnou komplexní nabídku. Pokud jde o konkrétní aktivity, s našimi partnery se například účastníme mezinárodních veletrhů cestovního ruchu (ITB Berlín, WTM Londýn, MITT Moskva) nebo odborných veletrhů Routes, kde probíhají obchodní jednání mezi zástupci leteckých společností a provozovateli letišť. Důležitou součástí spolupráce jsou pak společné marketingové aktivity. Jejich cílem je destinační podpora Prahy a okolí a další nárůst zahraničních turistů z vybraných klíčových zemí.

Má projekt nějaký časový rámec, nebo je časově neomezený?

Společné memorandum o spolupráci jsme podepsali v roce 2018 s platností do konce roku 2020, ale z našeho pohledu se jedná o dlouhodobou spolupráci, ve které chceme určitě pokračovat.

V prosinci loňského roku proběhla v rámci projektu velká reklamní kampaň v New Yorku. Přinesla již nějaké hmatatelné výsledky?

Kampaň v New Yorku byla z našeho pohledu velmi úspěšná. Jednalo se o první kampaň tohoto druhu a jsme rádi, že zaznamenala tak velký ohlas jak za oceánem, tak v České republice. Kampaň „No Spoilers! See it live“ byla k vidění na jedné z hlavních stanic newyorského metra a potom také přímo ve vozech metra. Upozorňovala hlavně na krásy Prahy a okolí. Měla za cíl zvýšit povědomí o Praze a středních Čechách mezi americkými turisty, což se povedlo. Dále jsme chtěli podpořit zvýšení počtu opakovaných cest do České republiky a v neposlední řadě vyslat signál k leteckým dopravcům o našich společných aktivitách.

Plánujete na letošní rok podobné akce, jako byla ta newyorská, a pokud ano, kde?

V současné chvíli připravujeme obdobnou kampaň v japonském Tokiu, které patří mezi naše prioritní trhy. Kampaň je naplánována na polovinu roku. V závěru roku bychom chtěli navázat další kampaní opět v některé další asijské zemi.

Jedním z cílů projektu je i zavedení nových spojů s Prahou, zejména dálkových. Probíhají již nějaká konkrétní jednání s konkrétními leteckými společnostmi?

Z našeho pohledu se jedná o primární cíl. „Driverem“ cestovního ruchu je právě zavedení a existence přímého leteckého spojení, díky němuž dochází k další stimulaci trhu. V současné době probíhají obchodní jednání s leteckými dopravci jak z Asie, například ohledně spojení s Bangkokem, Tchaj-pejí nebo právě s Tokiem, tak ze Spojených států. Zde je naší prioritou celoroční spojení s New Yorkem nebo Filadelfií a získání nového leteckého spojení s Chicagem. Zavedení dálkové linky je „běh na dlouhou trať“. Úkolem letiště je přesvědčit leteckou společnost a podat jí celou řadu pádných argumentů, proč linku zavést.

Zdá se, že projekt je zaměřený hlavně na příjezdovou turistiku, ale co outgoing?

Pro rozvoj nových leteckých spojení je skutečně klíčový hlavně incoming. Létající Češi tvoří něco málo přes třicet procent našich odbavených cestujících. Většina, téměř 70 %, připadá na incoming. Nicméně podporujeme i outgoingové destinace. Na začátku roku jsme spustili marketingovou kampaň, v rámci které chceme podpořit vybrané evropské destinace, vzbudit u obyvatel naší spádové oblasti zájem o cestování letadlem a představit jim létání jako alternativu k automobilové dopravě.

Máte pro případné nové dopravce připravenou nějakou marketingovou podporu či jiné motivační nástroje?

Hlavním obchodním nástrojem Letiště Praha je pobídkový program pro zavedení nových leteckých spojení nebo další nárůst kapacit na již provozovaných letech. Jedná se o celou řadu přímých slev z poplatků, které letiště vybírá, a pak nabízíme také zajímavou marketingovou podporu pro letecké dopravce.

S rozvojem cestovního ruchu jdou ruku v ruce stále větší nároky nejen na nikoliv neomezenou kapacitu letiště, ale i na služby, které letiště cestujícím poskytuje. Jaké má v tomto ohledu letiště plány v nejbližší, ale i ve vzdálenější budoucnosti?

Počet odbavených cestujících na Letišti Praha skutečně neustále roste. Loňský rok byl opět rekordní. Přibližujeme se hranici 17 milionů odbavených cestujících ročně, což je stávající kapacita letiště. Musíme proto stavět. Máme připravené dlouhodobé rozvojové plány, které obsahují novou paralelní dráhu, nový rozšířený Terminál 2 a výstavbu ve veřejném prostoru v areálu letiště. První krátkodobé rozvojové projekty jsme už realizovali a další budou následovat. Momentálně opravujeme pojezdové dráhy, rekonstruujeme třídírnu zavazadel a začneme se stavbou čtvrtého odbavovacího ostrova na Terminálu 2. Představili jsme také podobu venkovního prostoru před rozšířeným Terminálem 2, který obsahuje i dva nové parkovací domy. Kromě toho rozvíjíme služby pro cestující. Na začátku roku jsme otevřeli novou komerční zónu na druhém terminálu a vypsali jsme velký tendr na provozovatele duty free prodejen. Naším cílem je vybrat jednoho z nejlepších a nejsilnějších operátorů duty-free a tím přispět k dalšímu růstu spokojenosti cestujících.

Děkuji za rozhovor.

Naďa Rybárová

 

Enter the text or HTML code here

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..