Tomáš Novák: Chceme být nejmodernější cestovní kanceláří u nás

Koncem července koupila skupina TNI Group cestovní kancelář Kovotour Plus. Ta se tak zařadila do portfolia cestovní kanceláře Travel Family, k níž v současnosti patří i cestovní kanceláře Viamare, VTT a Vítkovice Tours. Jak se tím mění tvář českého cestovního ruchu a jaké plány má v oboru, se ptáme zakladatele a majitele TNI Group pana Tomáše Nováka.

Foto: archiv Tomáše Nováka

Začněme představením TNI Group, která se na českém trhu objevila již před dvaceti lety, ale v cestovním ruchu ještě není tak známá.

Jsem zakladatelem TNI Group, tak asi nepřekvapí, že pod názvem se skrývá Tomáš Novák Investment Group. Jako společnost jsme tam, kde jsou příležitosti, a tou první pro nás byly reality. Dnes se věnujeme i správě nemovitostí, investicím, developmentu a přes tři roky také cestovnímu ruchu a zábavnímu průmyslu.

Takže nákup cestovní kanceláře Viamare, která byla před třemi lety vaší první akvizicí v cestovním ruchu, nebylo žádné překvapení…

Víte, cestování, které mimochodem miluji a už jsem navštívil víc než 70 zemí, je jedna věc, podnikání v tomto oboru věc jiná. Samozřejmě každé investici předcházejí hluboké analýzy a krok tímto směrem nebyl výjimkou. Viamare sice byl náš první nákup, ale dlouhodobá jednání jsme vedli rovněž s VTT a Vítkovice Tours, které se pod střechu Travel Family dostaly později. Podobně tomu bylo i s Kovotour Plus.

Byl vstup do cestovního ruchu výhradně vaše rozhodnutí, nebo jste měl ve firmě poradce?

Jsem sice jediným majitelem TNI Group, ale mám tým partnerů, s nimž velká rozhodnutí konzultuji a kteří spoluinvestují do jednotlivých projektů. Patří k nim zkušení manažeři Ivan Lackovič, Jakub Kořínek a Jan Holásek. Vstoupit do cestovního ruchu byla moje iniciativa, ale kolektivní rozhodnutí. U všech zmíněných kanceláří, ale týká se to i spousty dalších u nás, platí, že byly budovány nadšenci, kteří se této práci věnovali 25 až 28 let s velkým nasazením a ze srdce, ale jak oni, tak my vnímáme, že se ocitáme v bodě nutné změny.

Myslíte změnu generační?

To je jen jeden z aspektů, ale nedá se pominout. Samozřejmě že po takřka třech desítkách let přichází únava a leckdy firmy nemá kdo převzít, ale co je snad ještě důležitější, chybí tu vývoj. Po všech analýzách trhu jsme již při koupi jednotlivých kanceláří zvažovali, co podnikneme dále v oboru, který je stále perspektivní, ale dělá se tady zastarale.

Co přesně tedy chcete změnit?

Chceme vytvořit nejmodernější cestovní kancelář u nás. Pomoci nám v tom může třeba i zapojení virtuální reality při prodeji zájezdů. Cílíme na spokojenost zákazníka, takže mu chceme před nákupem zájezdu zprostředkovat představu o konkrétním místě jeho dovolené.

Znamená to, že ponecháte kamenné pobočky s přímým kontaktem s klienty?

Z našich analýz a zkušeností vyplývá, že Češi jsou extrémně konzervativní zákazníci, kterým by se v tuto chvíli zrušení kamenných poboček rozhodně nezamlouvalo. Jdou si do „své“ kanceláře pro zájezd do destinací, které mají spojené s jednotlivými značkami, takže do Chorvatska jedou s Vítkovice Tours, do Černé Hory s Kovotourem, do Řecka a na Kypr s Viamare či VTT.

Takže ze strategických důvodů ponecháváte názvy a pobočky zavedených cestovních kanceláří, které jsou ale právně pod Travel Family. Kdy plánujete marketingově upřednostňovat Travel Family?

Ano, fungujeme pod jedním IČO, ale už se blíží doba, kdy budeme klientům více zdůrazňovat, že cestují s Travel Family. Víme, že lidé mají rádi větší značky a více jim věří.

Travel Family tedy ještě poroste?

Akvizice je jedním ze směrů, kterým chceme brand posilovat. V současnosti jednáme s dalšími dvěma cestovními kancelářemi, které by mohly portfolio doplnit. Reflektujeme fakt, že lidé nyní cestující vícekrát do roka, třeba na kratší dobu, a proto se zaměřujeme na flexibilitu a budování dynamických balíčků.

Tlačí vás k tomu mladá generace, která se od cestovních kanceláří odklání? Jak ji chcete zlákat zpět?

Když jsme v roce 2016 dostali nabídku koupit první kancelář, váhali jsme, mysleli jsme, že za pár let většina z nich zanikne a lidé budou jezdit převážně individuálně. Zjistili jsme ale, že to tak není. Lidé, včetně mladých, mají rádi komfort a zabezpečení a velkou roli hraje i to, že s cestovní kanceláří se podívají i do lokalit, kam se individuálně dostanou jen s obtížemi nebo vůbec. U cestovní kanceláře mají jistotu přímé linky a hotelového ubytování v cenách, na které jako jednotlivci nedosáhnou.

Co je tedy teď vaším největším úkolem?

Jednoznačně vylepšovat služby pro zákazníky, dělat vše jednodušeji, moderněji, s pomocí aplikací a technologií. Na mladou generaci je třeba působit v tom směru, že cestovní kancelář není škaredý pojem.

Můžete představit i nějaké konkrétní projekty?

Intenzivně pracujeme na našem webu chorvatsko.cz, kde chceme již v příští sezoně nabízet online ubytovací kapacity zhruba deseti tisíc ubytovatelů těm klientům, kteří nechtějí jet s cestovní kanceláří. Dalším projektem je přímá linka do jedné zajímavé exotické destinace, která by umožnila přiblížit exotiku českým zákazníkům za dostupnější ceny. A plánujeme i projekt cesty kolem světa, kterou bychom rádi připravili v jiném formátu, než jaký je u nás nabízen. Je to obtížný a dlouhodobý projekt, ale já mu věřím a chci jej postavit na zážitcích.

K cestovnímu ruchu patří i vaše plány v oblasti volnočasových aktivit. Co chystáte v tomto segmentu?

Já mám mnoho ambiciózních plánů a rád bych je postupně všechny zrealizoval. Patří k nim i zábavní parky pod licencí belgické skupiny Plopsa Group, jejíž jsme u nás držiteli. Rádi bychom se stavbou začali v Praze a poté v Brně a Ostravě, a to v horizontu několika málo let.

S nákupem Kovotour Plus jste se s ročním obratem 1,083 miliardy korun dostali na šestou příčku u nás. Jaká pozice by splnila vaše očekávání?

Reálná se mi zdá třetí příčka s tím, že bychom chtěli dále vylepšovat poměr prodaných zájezdů našimi vlastními kanály na úkor prodejů přes prodejce, kteří nám nyní prodávají 47 % zájezdů. Mou ambicí je být nejmodernější cestovní kanceláří u nás, ne nutně největší.

Děkuji za rozhovor.

Lenka Neužilová

Enter the text or HTML code here

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..