Tomáš Dimun: Když bude zákazník spokojen, tak se vám bude vracet

Tomáš Dimun byl slavnostně uveden do Síně slávy v rámci ankety TTG Travel Awards v roce 2012. Patří mezi přední české odborníky v cestovním ruchu. Podle něj mohou cestovní kanceláře bojovat proti trendu dovolených bez CK jen efektivní obchodní a marketingovou strategií tak, aby dokázaly nakupovat tak dobře, že budou konkurenceschopní místním hoteliérům. A budou nabízet služby navíc, které ten hoteliér nabídnout nedokáže.

2

Tomáš Dimun Foto: Martina Dimunová

Bylo o vás velmi těžké na internetu něco najít.

To je dobře ne?

Dobře si střežíte soukromí. Jak jste se dostal k cestovnímu ruchu?

K cestovnímu ruchu jsem se dostal zcela nečekaně. Studoval jsem průmyslovku a poté vysokou školu elektrotechnickou. Mým oborem rozhodně nebyl cestovní ruch, jazyky nebo nějaké humanitní zaměření. Ukončil jsem školu v době, kdy se ještě chodilo na vojnu a zároveň existovala náhradní vojenská služba, kterou jsem absolvoval a přemýšlel, co dál se svým životem. Ke studovanému oboru jsem nijak nepřilnul. Jedna kamarádka měla malou cestovní kancelář, CK DAMA, a tak jsme se domluvili, že ji budeme dělat společně. Úplně vše jsme dělali ve třech lidech a většina „zápaďáku“ si o nás, o lidech z „východu“, v té době nemyslela nic moc dobrého. Prostě paráda. Na druhou stranu to ale byla ta nejlepší možná škola.

Jak to bylo dál? Zůstal jste v této cestovní kanceláři nebo založil vlastní?

Ne, žádnou další cestovku jsem nezakládal. Po pár letech, tuším, že to bylo v roce 1999, jsme se spojili s cestovní kanceláří NEV a tím vznikla NEV-DAMA. My jsme se do té doby věnovali spíše, ale nejenom, zimě a NEV se specializoval výhradně na dovolené u moře s vlastní a autobusovou dopravou. Spojení to tedy bylo velmi logické a následující roky ukázaly, že rozhodně ne chybné.

Nyní ale NEV-DAMA patří do skupiny KKCG. Co vás k jejímu prodeji vedlo?

Předně musím říci, že se nejednalo jen o mé rozhodnutí. V době prodeje, tedy v roce 2011, nás bylo pět akcionářů a poslední dobou jsme si začali uvědomovat, že už nemáme tu sílu, ten potřebný tah na branku, jako v letech minulých. Takže jsme se domluvili, že musíme udělat nějaký zásadní krok. Jedním z řešení bylo prodat ji někomu, komu bude systémově zapadat do jeho portfolia. Jednalo se tedy zase o přirozený vývoj.

Nelitujete toho někdy?                                        

Nelituju. Ani já, ani ostatní původní akcionáři. Zpětně vidím, že pro NEV-DAMU to byl ten nejlepší možný krok, který byl navíc učiněn ve správný čas.

Co se v NEV-DAMĚ po jejím prodeji změnilo?

Ve vztahu k chodu firmy se nic zásadního nezměnilo. Byť se NEV-DAMA vlastně stala sesterskou cestovkou FISCHERA, žije si vlastním životem. Jenom v rámci určitých oblastí jsme začali využívat vzájemných synergií. A to nejenom s FISCHEREM, ale i s E-TRAVELEM a KKCG coby zastřešující matkou. Jestli si někdo myslel, že když přijdou noví majitelé, tak vše změní a budou to dělat jinak, pak se samozřejmě mýlil. Proč by někdo kupoval fungující, prosperující firmu a za každou cenu ji chtěl rychle výrazněji měnit?

Co to konkrétně pro Vás přineslo nového?

Nejvíce asi rozdíl v přístupu k řízení. Dříve nás bylo pět vlastníků v podobě fyzických osob, každý měl velmi volnou ruku a věci nejzásadnější se řešili většinou u oběda, dle potřeby tak jednou za 14 dní či za měsíc. Nyní se pravidelně schází představenstvo společnosti, pro něj se připravují poměrně obsáhlé podklady a hodně se toho řeší více kolektivně.

Když se podíváme na současný výjezdový cestovní ruch, tak stále více lidí jezdí na dovolenou bez cestovní kanceláře.

Ano, to máte pravdu, je to přirozený důsledek toho, kam se svět ubírá. Před dvaceti, pětadvaceti lety málokterý Čech mluvil dobře anglicky a měl nějaké zkušenost s cestováním na vlastní pěst, nebyly mobily, nebyl internet. Dnes je jazyková vybavenost naší populace na úplně jiné úrovni, ostych je výrazně menší než dříve a o komunikačních technologiích ani nemluvě. Jinak se chová i většina hoteliérů, přizpůsobila se době.

Co cestovní kanceláře, mohou proti tomu vůbec něco dělat?

Ano, mohou, ale jen do určité míry. Musejí být obchodně i marketingově schopné. Na výši musejí být pochopitelně i technologicky. Musí mít takové ceny, které budou konkurenceschopné samotným hotelům. A plus musí nabízet něco navíc, něco, co hoteliér nabídnout nedokáže nebo nechce. Toto alespoň platí ve vztahu k zájezdům vlastním autem.

Pokud se budeme bavit o letadlech, tak zde je ten problém trošičku jiný. Vezměme si třeba Mallorku. Z Prahy tam létá několik charterů a tuším, že ještě linka Smart Wings. Plus tam samozřejmě létá řada aerolinek z okolí, z Mnichova, Drážďan, Vídně a některé z nich jsou nízkonákladové. Z Prahy a s cestovkou je to jednoduché, letadlo, hotel, transfer a případně i další služby koupíte najednou. Když naopak poletíte sami, tak minimálně hotel a transfer musíte řešit separátně. A třeba z toho Mnichova je zde i problém, jak se tam dostat. Jasně, autem, ale to navíc představuje čas navíc a další náklady. A plus rozhodně ne vždy platí, spíše naopak, že nízkonákladovka stojí méně. Tak je to ale nyní, uvidíme za pár let. Třeba se na Mallorku bude z Prahy létat dvakrát denně, ceny za zpátečku budou do čtyř tisíc a parkování na letišti bude ještě zadarmo.

Co si myslíte o kvalitě v cestovním ruchu? Koukají Češi jenom na cenu?

Češi cenám samozřejmě podléhají, stejně jako i ostatní národy. Ale pozor, každý, kdo dlouhodobě prodává zájezdy pod cenou, tak mu to nemůže ekonomicky vycházet. Jeho příjmy budou jednoduše nižší než výdaje a bude jen otázkou času, jak dlouho to ustojí, jestli je schopen sehnat nějaké externí financování, či vložit vlastní peníze. Dříve nebo později musí ale zkrachovat. A o tom, že v Česku cestovky krachují, o tom žádná. A některé zavírají, protože již nejsou rentabilní, již se to těm lidem nevyplácí dělat. To je ale zcela přirozené.

Co hovoří o kvalitě cestovky?

Nejvíce asi stabilní klientela. Ve finále je podstatné, aby co nejvíce klientů, kteří s vámi odjedou, bylo spokojeno. Když bude zákazník spokojen, tak se k vám s velkou pravděpodobností bude vracet a to častokrát i v případě, když zjistí, že jste o pár jednotek procent dražší než někdo jiný. Zkušenost a důvěra ještě naštěstí vítězí nad za každou cenu nejnižší cenou. Naopak, jestliže s vámi klient spokojený nebude, tak se k vám nevrátí. Proč by to dělal? Byl by sám proti sobě. O tom, jestli je nějaká cestovka kvalitní, tak rozhoduje hlavně klient. Tomu pak většinou odpovídá i její postavení na trhu.

Tomáš Dimun na slavnoststním udílení cen TTG Travel Awards 2012 byl uveden do Síně slávy. Foto: Luděk Neužil

Tomáš Dimun na slavnoststním udílení cen TTG Travel Awards 2012 byl uveden do Síně slávy. Foto: Luděk Neužil

Média často zveličují a nafukují kauzy zkrachovalých CK. Lze říct, že je to vina i zákazníků, když kupují zájezdy od nekvalitních „pochybných“ CK?

Co to vlastně je „pochybná“ cestovka? Právně to u nás úplně špatně nastavené není. Cestovní kancelář není volná živnost, pro získání licence na její provozování zde máme řadu povinností a navíc musí být každá cestovka pojištěná. A pojišťovny se rozhodně nepředhání v tom, aby pojistily úplně každého. Navíc se v tuto chvíli vede debata o kontrole výše pojištění a to je určitě správná cesta. Ale zase bych to otočil na klienta. Jednou mi moje teta řekla „To je úplně skvělý, jak ten Tomi tour (jedna z největších cestovek, co před šesti lety zkrachovala) prodává desetidenní zájezd pro čtyři lidi do tříhvězdičkového hotelu na Mallorce za 15 000 korun“.

Jako odborník to moc nechápu, prodejní cena 15 000 korun za čtyři letenky, ubytování, stravu a transfer je prostě výrazně nižší, než jaká je cena nákupní. A teď se ptám já vás, přijde vám ta cena pod čtyři tisíce na hlavu podezřelá?

Psala jsem články na toto téma, tak bych zpozornila, když bych takovou cenu viděla v lednu nebo v únoru. Je pravda, že v případě doprodeje zájezdů bych na to skrz prsty nekoukala.

To už je ale něco jiného. Když se zájezd na léto prodává za tuto cenu do takového května, tak to prostě divné je. Ale většině lidí to podezřelé nepřijde a tyto zájezdy kupují. Dlouhodobě nikdo ale není schopen nakupovat za deset a prodávat za osm.

Osobně znám některé podnikatele, kteří zkrachovali. Můžu říct, že někde to byly velké oči. Budu dělat cestovku, cestovat po světě a peníze se jen pohrnou. Ono to tak ve skutečnosti ale není, je to velká dřina jako kterákoliv jiná práce. A jinde to bylo tím, že se to nedalo dlouhodobě ustát. Člověk má nějaký záměr, kolik prodá, koupí si na to kapacitu a pak chybí poptávka. Celkově vy jako novináři tomu jako média nepřispíváte. Občas vidím zprávy v médiích, které jsou úplně mimo realitu. Obyčejný člověk to nedokáže rozpoznat, neví, že jsou to nesmysly. Zkrachovat v cestovním ruchu je velmi jednoduché.

U velkých cestovek k tomu samozřejmě moc nedochází, tam to zas tak jednoduché není. Nedovedu si představit, co by muselo nastat, aby velká cestovka zkrachovala. Ale Tomi Tour velký byl.

V čem má podle Vás výhodu cestování s cestovní kanceláří oproti cestování, které si lidé zařizují sami?

Vezměte si, že pojedete napřímo do nějakého hotelu bez cestovky. Pošlete jim dopředu peníze a hotel zkrachuje. Zažil jsem to. Nikdo vám nic nevrátí. Pravděpodobně se nebudete účastnit konkurzního řízení proti hotelu, aby vám vrátil tisíc euro. Pravděpodobně se nedostanete k ničemu a ani to nebudete zkoušet, protože to bude složité. Nemyslím si, že jsou pro všechny účastníky v cestovním ruchu podmínky srovnatelné.

Napadají vás nějaké rady, jak mohou lidé poznat, že není s CK vše úplně v pořádku?

Asi bych hledal záruku ve velké cestovní kanceláři. To ale vůbec neznamená, že malá CK je špatná CK. Znám spoustu specialistů, kteří jsou malí, ale výborní. Dobré měřítko je zkušenost lidí. Pokud jste byla s nějakou cestovkou, byla jste spokojená, máte s nimi osobní vazbu, někdo vám dobře poradil. To je nejlepší vizitka. Asi bych také velmi porovnával, jestli má CK dobře popsanou nabídku. Například u nás v katalogu (otevírá katalog NEV-DAMY) jsou u každé destinace technické údaje, povídání a nakonec máme popisy jednotlivých hotelů. CK by měla být schopna tyto informace dodat. Samozřejmě je na zvážení každé CK do jaké hloubky půjdou. U nás se nebojíme říct i to, jaké má daný hotel nevýhody, protože 99 % hotelů je má, nemají jen samé klady. Podrobnost a kvalita popisu tedy možná svědčí částečně i o kvalitě cestovní kanceláře. A netřeba též zmiňovat, že i v katalozích a na webech cestovních kanceláří platí nějaká ta gramatika. J

Jaké jsou vaše plány do budoucna?

Moje plány jsou velmi jasné. Na konci června mě končí smlouva a z exekutivní části cestovního ruchu odcházím. A jestli se nestane něco v tuto chvíli nepředpokládatelného, už se jím nebudu ve svém životě zabírat.

Tomáš Dimun se narodil 13. června 1970 v Praze. Je ženatý a má dvě děti. Mezi jeho hlavní zájmy patří golf a cestování.

Jeden komentář

  1. Pingback: Výsledky ankety TTG Travel Awards 2015 | TTG - vše o cestovním ruchu

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *