Tomáš Cikán: Vítejte ve století Asie

Věděli jste, že Čína byla v roce 2013 třetí nejnavštěvovanější zemí na světě vůbec? Navštívilo ji téměř 60 milionů turistů z celého světa.

Foto: Archiv ESO travel

Foto: Archiv ESO travel

A považte, že do tohoto počtu nejsou počítáni návštěvníci Hongkongu, kterých bylo přes 22 milionů, a Macaa, jež navštívilo dalších téměř 13 milionů turistů. Pokud bychom veškeré tyto počty sečetli, jednalo by se o jednoznačně nejnavštěvovanější turistickou destinaci na světě. A další asijské země příliš nezaostávají, přičemž dynamika růstu počtu turistů je jedna z největších na světě. Thajský Bangkok je s téměř 16 miliony turistů nejnavštěvovanějším velkoměstem světa.

Vývoj infrastruktury

S ekonomickým rozvojem asijských zemí se raketově vyvíjí také turistická infrastruktura, tak aby byla schopna vyhovět ohromné poptávce. S tím je také možno sledovat výrazné rozšíření nabídky hotelů a incomingových touroperátorů v Asii. Turisté, kterých je opět většina z Asie, mohou vybírat z nepřeberného množství všech cenových kategorií. Je třeba si přiznat, že Evropa jako zdrojový trh se pomalu, ale jistě dostává na vedlejší kolej. V Česku tolik oblíbeném Thajsku tvoří dnes návštěvníci z Evropy pouhých 22 % z celkového počtu zahraničních návštěvníků této destinace.

Trendem je Čína

Z pohledu českého touroperátora je možné také pozorovat zajímavé trendy. Z hlediska poznávacích zájezdů již Čína, a zájezdy kombinující Čínu s dalšími státy, předstihla v počtu turistů dlouho vedoucí Spojené státy americké. Faktorů je několik. Mnoho Čechů v médiích neustále slyší, jak rychle se Asie a místní „ekonomičtí tygři“ mění, a rádi by jednak byli „u toho“ nebo chtějí zachytit něco z atmosféry před velkými změnami. Otázkou je, není-li již na poznání toho „starého – dobrého“ poněkud pozdě.

Velkou výhodou Asie je však stále poměrná cenová dostupnost. A to napříč kategoriemi ubytování a dalších služeb. Uveďme si malý příklad. Jeden známý, velmi náročný a co do kvality nekompromisní klient si přes ESO travel letos v prosinci pronajal soukromou vilu u nejlepší pláže na thajském ostrově Koh Samui. Pronájem vyšel na 11 000 UDS, tedy necelých 220 000 Kč za měsíc. Prostorná vila nabízející čtyři ložnice, ohromný obývák, vlastní bazén, kuchaře a další personál. Při přepočtu na pokoj (ložnici) a 2 týdny (což je obvyklá doba pobytu v Thajsku), tak vychází pobyt se všemi službami zde zhruba na 28 000 Kč. A to při naprosto nesrovnatelném komfortu a soukromí v porovnání i s těmi nejlepšími hotely v dané oblasti.

Dosud nedoceněné destinace

Jednoznačně bude v nejbližší době docházet k postupnému objevování dosud „nevybroušených diamantů“, které se na asijském kontinentu skrývají. Máme na mysli dosud nedoceněné destinace, jako jsou například Filipíny. Země, která se skládá z neuvěřitelných 7107 ostrovů skrývajících neskutečně pestré přírodní bohatství. Podobným, doposud nedoceněným klenotem jsou historické skvosty indonéské Jávy. Takový východ slunce nad majestátním Borobudurem se musí každému nesmazatelně vrýt do paměti. Proč tyto perly navštěvuje ročně pouze pár set Čechů? V porovnání s asijskou „superstar“ Thajskem to jsou neopodstatněně nízké počty. Asie je také ideální pro rozvíjející se zážitkovou turistiku. A opět je to dané neporazitelným poměrem autenticita vs. cena. Tisíce klientů již směřují za určitým konkrétním účelem. Ať již to je thajská kuchyně, masáže nebo thajský box.

Další málo zmiňovanou rolí Asie, která bude posilovat, je její význam jako vstupní brány do regionů Mikronésie, Melanésie a Polynésie. Ještě před 3 lety navštívilo mikronéský ostrov Palau pouze pár skupin nadšených českých potápěčů. Letos to již budou téměř tři stovky Čechů, a to platí i o dalších destinacích tohoto regionu. A tím nemyslím stálice na trhu cestovního ruchu, jako jsou Fidži nebo Francouzská Polynésie.

Vítejte ve století Asie, ne pouze ve významu ekonomickém, ale ruku v ruce se skokově se rozvíjející ekonomikou i ve století hyperrychlého rozvoje turismu Asie. Navštivte i Vy již dnes nejvýznamnější region světa – populací, ekonomikou, turismem… region s krátkým názvem – ASIE.

01-02 rIng. Tomáš Cikán

generální ředitel ESO travel

 

 

 

 

 

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *