Tomáš Blabla: Kvalita českých služeb se ztrácí v začarovaném kruhu

Hledáte kvalitu českých služeb v restauracích či hotelech? Dle mého názoru se pohybujeme v začarovaném kruhu, kdy najít východ je velmi obtížné a v krátkém časovém úseku nereálné.

03-11

Na jedné straně neustále se zeštíhlující skupina střední třídy obyvatel, na straně druhé obrovské množství doposud fungujících průměrných až podprůměrných konceptů poskytujících služby… K tomu nahrávající nečinnost finančních a živnostenských úřadů, jež absolutně nezvládají obrovský počet provozovatelů, kteří mistrně využívají situace, krátí a korigují, co jde.

Výsledek má několik dopadů, které bohužel negativně ovlivňují krácení daní, absolutně nerovné podnikatelské prostředí, neodvádění ubytovacích poplatků atd. Až po stejně špatný přístup k odměňování zaměstnanců a jejich pracovní standardy. Zde celá tato záležitost s kvalitou či nekvalitou začíná.

Jestliže se odhaduje, že přes 60 % hotelového a restauračního podnikání v ČR jede na neoficiální koleji, tak si dokážete představit veškeré důsledky, které tato džungle generuje. Myslím, že by rozhodně nebylo od věci se vážně zamyslet nad počtem existujících rádoby restaurací a hotelů, v některých případech těžce přežívajících i díky nefungujícím pravidlům hry, pro něž je jedinou věcí přinést pravidelné kapesné majiteli, který takových podniků provozuje hned několik a vůbec jej nezajímá, co bude dál, jak pracovat s personálem. A vůbec už ho nezajímá, kdo že jsou jeho pravidelní hosté…

Má to vůbec smysl? Nebylo by řešením, abychom se vrátili a striktně dodržovali kdysi u nás a doposud v některých evropských zemích skvěle fungující systém koncesí, na bázi jasně definovaných pravidel, teritoriality, kapacit daného místa atd… Nestalo by se tak naše krásné odvětví transparentnější, pro státní rozpočet přínosnější a hlavně, co by mělo být pro nás zásadní, absolutně orientované na našeho hosta?

Teprve potom, co nastane pořádná konkurence, kdy nebudeme pomyslný koláč (počet subjektů v daném městě) krájet na 200 dílků, ale třeba jen na 50, které si jednou do měsíce zkontrolují FÚ a ŽÚ a které budou mít i při neustále se zmenšující střední třídě obyvatelstva dostatek zákazníků, a to pouze v případě, že budou nejlepší v tom, na co se budou zaměřovat, jinak mají smůlu a musejí tento klub jasně definovaných koncesních hráčů opustit, teprve pak by mohl vstoupit nový, čerstvý hráč, ovšem za jasných a striktních pravidel.

Pak by byl také prostor na vytváření marží, protože jedině pak nás to bude pořádně bavit, poctivé odvádění daní, vyplácení zaměstnanců včetně odvodů a benefitů (inspekce práce by si to při počtu provozovatelů, které by dané místo umožňovalo, velice ráda pravidelně kontrolovala).

Ruku v ruce jistě půjde poctivost a maximální snaha vyjít našemu hostu vstříc, jinak nám prostě odejde přes ulici, kde to budou umět za stejných pravidel hry lépe, myslím, že je to minimálně na zamyšlenou…, ale rozhodně si dovolím tvrdit, že toto prostředí příliš času na rozmýšlení, jak to udělat lépe, na rozdíl od současné situace, ve které se již třetí desetiletí pohybujeme, nebude poskytovat.

Neuspějete, musíte uvolnit místo dalším dravcům, kteří na vaši koncesi čekají…

Udržet se v této jasně početně definované společnosti by bylo zcela jistě závazkem vůči úřadům, samosprávě, ale hlavně vůči našim zákazníkům, kteří budou rozhodovat, zda budeme, či nebudeme úspěšní, mohli bychom si pak dovolit podcenit servis???

Tomáš Blabla, ředitel hotelů Resortu Valachy

Jeden komentář

  1. Štěpán says:

    Kvalita servisu ve službách je to první, které přiláká či odpudí klientelu!

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *