TBEX Ostrava – Influencer marketing 2.0

Vůbec poprvé v historii se v České republice a vůbec v celé střední Evropě, konala akce, která byla zaměřená exkluzivně na oblast travel influencerů a travel influencer marketingu. Samotná akce byla naprosto unikátní pestrostí publika, složeného z více než 500 influencerů ze 43 zemí, ale i pokročilostí a rozmanitostí obsahu. Složení 50 speakerů, keynote řečníků a panelistů bylo neméně diverzifikované a přineslo širokou škálu všech témat, novinek a trendů z oboru.

Foto: Petr Klymec

 

Storytelling a takeaways

 Celá konference měla několik stěžejních bloků, přičemž za jeden z hlavních lze určitě považovat storytelling. „Dnes již nikdo nepochybuje o potřebě vyprávět příběh, ale to nestačí,“ řekl Yeson Kim, jehož blog měsíčně čte přes 200 000 čtenářů. Příběhům mnohdy chybí pointa a potřebná gradace. V moři online obsahu je třeba dbát i na autentičnost a unikátnost, která ideálně či možná jedině vznikne na základě vlastních zkušeností a prožitků. „Až příliš autorů a tvůrců obsahu se snaží hledat inspiraci u jiných a venku, než u sebe sama uvnitř,“ naznačil Nik Green, jehož TV travel show „Two for the road“ byla nominována na Emmy. Ze všech příspěvků bloku jasně vyplynulo, že příběhy je třeba uzavřít a nabídnout tzv. „take aways,“ neboli něco, co si z toho lze odnést jako ponaučení, nebo co lze zkusit přímo aplikovat.

Jak udělat dobré video a fotografii

Dalším kritickým blokem konference byla vizuální média a jak s nimi lépe a efektivně pracovat. Sociální sítě vedly na jednu stranu k demokratizaci a profilaci vizuálního obsahu, ale to se velmi rychle přelilo do druhého extrému a to až brutální kvantity a často velmi ubohé kvality. Videa nejsou budoucností pro tvorbu obsahu, ony jsou kotvou influencer marketingu již nyní. Vztahují se na ně uvedená pravidla storytellingu ještě více než na psaný text a navíc vyžadují velmi precizní zpracování. „Mezi časté chyby patří natáčení např. pár delších scén místo řady kratších. Důležité je též sestřih udělat v logické sekvenci a ponechat jen záběry, které jsou stěžejní pro příběh a nenechávat je tam jen proto, že se nám líbí,“ zdůraznil Mike Shubic, jenž videa na YouTube zhlédlo již přes 2,5 milionu diváků. Z dalšího příspěvku vyplynulo jak se z dronů, za poslední 2 roky velmi to oblíbené „hračky až modly“ influencerů, stal skoro nešvar díky nadměrnému užívání a nevhodnému zařazování stopáže, která často extrapoluje formu na úkor pointy obsahu.

Řada řečníků se věnovala různým technikám jak zlepšit fotografii, nebo se nebála vyjmenovat celou řadu hříchů při tvorbě. Jeden příklad za všechny je od Ajay Sooda oceněného velkou cenou National Geographic Traveller’s GetOutThere v soutěži fotoesejí, který nabádá k trpělivosti a nutnosti scénu pořádně rozpracovat. Mnoho fotografů udělá řadu snímků z jednoho místa, ale scénu je třeba pořádně prozkoumat a experimentovat s různými úhly, hloubkami ostrosti, expozicí a denním světlem. „Často se o nejcennější záběry připravíme tím, že nářadí předčasně sbalíme,“ dodává.

Udržitelnost v podání Northern Hikes

Několik bloků se věnovalo ryze technickým online disciplínám kolem optimalizace social media marketingu, analytiky, ochrany dat nebo budování značky. Dále proběhly i velmi zajímavé příspěvky a debaty na téma např. jak spolupracovat s destinacemi, jak se stát food blogerem, nebo jak využít affiliate marketingu. Jako asi na všech konferencích se objevili i řečníci na téma udržitelnost a musím přiznat, že jsem po dlouhé době slyšel osvěžující příklad, a to dokonce přímo od nás z domoviny od Víťi Slezáka a Tomáše Kadlece z Northern Hikes, kteří představili skvělou případovou studii budování sustainable adventure tourism destinace v Českosaském Švýcarsku. Palec nahoru.

 

Foto: Petr Klymec

 

Sny a realita

Mezi řečníky se objevili i zástupci gigantů travel businessu jako např. Tina Van Hecke z booking.com, která se s námi podělila o velmi zajímavé statistiky jak cestovatelé mění sny na realitu. Z její prezentace vyplynulo, že např. 50 % cestovatelů má svůj „bucket list“, 85 % je rozhodnuto si z něj alespoň jednu věc každý rok odškrtnout a mezi TOP 3 věci o kterých většina v následujícím roce sní je: navštívit jeden div světa, vyzkoušet místní delikatesu a navštívit ostrov v tropickém ráji. Dále vystoupil také product designer Jeff Hilbrand z Facebooku, který nám řekl své tipy jak využít technologií pro budování travel online komunit, nebo řídit diskuze v online fórech a skupinách.

Z nuly k milionům

A samozřejmě nechyběla ani řada speakerů s motivačními příspěvky v rámci opening a keynote speeches, kde se podělili o rady jak prorazit z nuly třeba až na 1.2 milionu online čtenářů, jako např. Yaya & Lloyd z blogu Hand Luggage Only. Pozadu nezůstali ani Janek a Honza z Honest Guide, kteří mají miliony zhlédnutí na svém YouTube kanálu a kteří sami na závěr velmi zábavného vystoupení poznamenali, že mají mj. i bambiliony nabídek na Tinderu. A právě tato dvojice nenechala nikoho na pochybách, že dosáhli úspěchu právě autentickým obsahem, jedinečností tvorby a hodně tvrdou prací.

Celkově vzato, TBEX nenechal nit suchou na žádném z hlavních nosných témat, které hýbou světem influencer marketingu a účastníkům konference nabídl skutečně to nejlepší a nejčerstvější co ve světě travel online médií a tvorby travel obsahu momentálně existuje. Pro více informací sledujte #TBEXOstrava2018 na sociálních sítích, a pokud byste měli zájem se někdy příště zúčastnit, tak nejbližší příležitost bude již za měsíc ve Finger Lakes v upstate New York, více informací je na www.tbexcon.com nebo na facebook stránce TBEX @travelbloggersexchange

Petr Klymec

Autor Petr Klymec (Články)


Enter the text or HTML code here

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..