Systém versus člověk, převálcují nás rezervační systémy?

V současné době, kdy se vše automatizuje a je přirozeně technicky inteligentní, ptáme se: jsou ještě potřeba letenkáři z masa a kostí? Nestačí nám internetové vyhledávače letenek?

Ilustrační foto Autor: Lucie Poštolková

Ilustrační foto Autor: Lucie Poštolková

Podle všeho bychom se bez nich neobešli. Ačkoliv žijí ve vlastním světě a dokážou se bavit hodiny a hodiny ve zkratkách a kódech tarifních tříd. Ale existuje stále skupina cestovatelů, kteří dávají přednost pohodlnější komunikaci s letenkářem. Vyhodnotí osobní preference, přizpůsobí cestu na míru.

V řadě internetových vyhledávačů se bez šikovného letenkáře neobejdou. „Kontrolují správnost cen, eliminují kartové podvody a zajišťují zákazníkům veškerý porezervační servis,“ vysvětlil Josef Trejbal, ředitel společnosti LETUŠKA.CZ. Například v momentě, kdy si někdo kupuje přes český portál letenku do atypických destinací bez přestupu či konce cesty v Česku, kontaktují banku a čekají na potvrzení o platnosti karty.

Pokud přemýšlíte o tom, zda si svou budoucí cestu vyhledat na on-line portálu, nebo zda oslovit profesionálního letenkáře, pak vězte, že u složitějších cest se vám zkušenosti profesionálních letenkářů mohou vyplatit.

„Profesionální letenkář vidí u každé ceny mj. informace o sezonnosti a ví, v jakém rozpětí můžete ještě hledat volná místa za tuto cenu, může vám nabídnout výhodné add-on tarify, které nejsou publikované a které lze použít pro přelety k mezinárodní letence s určitými leteckými společnostmi, může vás informovat o tom, v jakých přestupních bodech si můžete udělat krátkou zastávku na poznání dalších jistě zajímavých míst, přitom vám hned může sdělit, v jakých cenových relacích se v těchto místech můžete ubytovat, a v neposlední řadě s vámi může hned probrat možnosti návratu z jiného místa, než do kterého přiletíte, což je zvlášť pro poznávací cesty velice vhodná alternativa, protože se nemusíte vracet zpátky do bodu příletu,“ uvedla Martina Hrnčířová, manažerka pro letenky ve společnosti Student Agency.

Dále letenkáři zajišťují potřebný servis pro zákazníky. A to nejde jen o znalost obchodních podmínek jednotlivých leteckých společností, ale také o přepravní podmínky. Často zákazníci nechtějí anebo nemají čas zkoumat drobným písmem psané dodatky smluv. Profesionální letenkář umí poradit s odbavováním na letištích (přechod do schengenského prostoru i limity zavazadel).

Právě letenkáři se starají o dodatečný servis při živelních katastrofách a nečekaných výpadcích. V momentě, kdy je potřeba zrušit nebo přesměrovat letenku, nastupují oni. Kontaktují zákazníka a domluví se s ním, zda dá přednost vrácení peněz, nebo přenastavení letenky. Pokud klient akceptuje přenastavení, letenkář vše zanáší do rezervačního systému a vystavuje novou letenku. Ve druhém případě vrací peníze.

Tady by měl být koncový klient na pozoru, protože řada převážně zahraničních nízkonákladových internetových portálů nenabízí koncový servis. V momentě, kdy je let zrušen, se u levnějších portálů na klientskou linku pravděpodobně nedovoláte.

Letenkáři jsou elitou v cestovním ruchu

Lucie Poštolková


Jeden komentář

  1. Pingback: Letenkáři jsou elitou v cestovním ruchu | TTG - vše o cestovním ruchu

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *