Švýcarsko je outdoorová destinace

Foto: Kamila Müllerová

S generálním ředitelem švýcarské turistické centrály Martinem Nydeggerem jsme při jeho pražské návštěvě hovořili o tom, proč jeho úřad prezentuje Švýcarsko především jako outdoorovou destinaci a jak si Švýcarsko z hlediska příjezdového cestovního ruchu stojí.

Švýcarsko toho nabízí opravdu hodně a jeho reputace v zahraničí je vynikající. Skoro to vypadá, že vaše práce je vlastně už hotová…

To rozhodně není. Za posledních deset let jsme v důsledku krize z roku 2008 ztratili poměrně hodně evropských turistů a ty musíme znovu získat. Radost nám dělají Češi, loni jsme u nich zaznamenali 114 tisíc přenocování, nikdy dřív jsme tolik návštěvníků z České republiky neměli. Ale ani tady nemáme vystaráno, příští rok je samozřejmě budeme chtít získat znovu, tak se musíme snažit.

Proč to s Čechy tak dobře funguje?

Jedním z důvodů je vaše měna, ta je důležitá, navíc je Česko v dobré ekonomické kondici. Turismus vždy závisí na pěti faktorech, první je měna, ta má na turismus veliký dopad. Číslo dvě je hospodářství. Když je země ekonomicky silná, bezpečná a lidé mají peníze na to, aby jeli na dovolenou, tak pojedou. Třetí, a to zejména platí pro domácí turismus a pro příjezdový turismus z blízkých zemí, je počasí cílové destinace. Kdybychom neměli ve Švýcarsku sníh, neměli bychom tam v zimě tolik hostů, a kdyby nám v létě pršelo, taky by jich v létě bylo míň. U nás je totiž turismus opravdu outdoorová záležitost, u vás to asi, vzhledem k vašim historickým památkám, tolik neplatí. Číslo čtyři je něco, co můžeme ovlivnit, a to je naše konkurenceschopnost, jak atraktivní produkt nabízíme, jak dobré máme služby apod. A pátým faktorem jsou komunikační schopnosti. I když ty čtyři předchozí jsou v pořádku, musíme umět dobře komunikovat.

Jak jste na tom s turisty ze zámoří, jezdí?

Ano, a i oni jsou pro nás velmi důležití. Vždycky říkám, že sedíme na stoličce o třech nohách. Ta první je domácí turismus, bez něj bychom se neobešli, když vaši vlastní lidé po vaší zemi cestují, ukazuje to, že země za to stojí, tato noha je velmi pevná. Druhá noha jsou turisté z evropských zemí. Ti, zejména vy Češi, nejezdí jenom na ta turisticky vyhlášená místa, jezdí i do méně známých míst, a to je hrozně důležité, nechceme mít pár míst plných návštěvníků a zbytek země prázdný. A třetí noha jsou vzdálené trhy, Asie a Amerika. Tento segment neuvěřitelně roste, zejména Čína a Indie. Tito turisté ale jezdí téměř výhradě po vyhlášených turistických atrakcích a přijedou na jednu noc, maximálně na dvě. Rovnováhu těchto tří složek je třeba udržovat. Je to jako recept na koláč, když smícháte ingredience ve špatném poměru, koláč nestojí za nic.

Co tedy hlavně turistům nabízíte?

Rozhodně se chceme soustředit na vinnou turistiku, lidé nechtějí jen vidět, chtějí i něco zažít, něco si užít. Máme krásné vinařské oblasti a naše víno je vynikající. Máme typickou a skvělou gastronomii, i ta turisty láká. A hory, ty nikdy nepřestaneme nabízet. Švýcarsko je outdoorová destinace, a to neříkáme proto, že jsme se tak rozhodli, ale proto, že hory a vůbec pobyt v přírodě je to, za čím k nám turisté především jezdí. V zimě lyžovat, v létě za horskou turistikou. Vy máte např. Prahu. Dnes je to v mnoha světových městech jako v moderním nákupním středisku, všechna vypadají tak trochu stejně. Praha ne, ta má svou vlastní DNA. A naše DNA je příroda. Příroda, která vás nabije energií. A je jedno, jestli tu energii čerpáte na túře nebo pozorováním krajiny z okénka vlaku. Nebo i tak, že sedíte v kavárně u jezera. Všechna naše města mají jezero nebo řeku, ve Švýcarsku jsou lidé k vodě přitahováni. Příroda je u nás všudypřítomná.

A jak jste na tom s městskou turistikou?

My nemáme velká města, to, čemu se říká „cities“. Vždyť i Curych má jen nějakých 400 tisíc obyvatel. Naše města v globálním měřítku „cities“ nejsou. A tak našim městům říkáme butiková města a myslím, že to docela sedí. Nějaký bouřlivý městský život u nás ale nečekejte.

Děkuji za rozhovor.

Naďa Rybárová

Enter the text or HTML code here

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.