Španělsko a Řecko je téměř vyprodané, roste zájem i o domácí dovolenou

Předprodeje na letní dovolené zaznamenaly výrazný nárůst a některé destinace jsou již téměř vyprodané.

Foto: Shutterstock

Nárůst předprodejů na letní dovolené dosáhl ve srovnání s loňským rokem 80 procent a v některých destinacích, především v Řecku a ve Španělsku, jsou kapacity téměř vyprodané. Na tiskové konferenci Asociace cestovních kanceláří ČR to uvedl člen jejího představenstva Stanislav Zíma. Roste i zájem o Itálii, zejména jižní, a na scénu se pozvolna vrací i Egypt. Rezervace do Tuniska a Turecka jsou zatím pozvolnější, ale dá se očekávat, že až bude zcela vyprodané Řecko, poroste zájem i tam. Dobře si vede také Maroko a Bulharsko, země, které jsou považovány za bezproblémové. Mezi žádané destinace se pro letošní letní sezónu nově zařadily i Kapverdské a Kanárské ostrovy, které byly doposud vnímány jako relativně blízké exotické destinace na zimu, a totéž platí i o Spojených Arabských Emirátech, především o Dubaji. Poslední dvě sezóny rostl zájem také o Chorvatsko, kam loni vycestovalo 828 tisíc českých turistů, letos se dá ale očekávat zvýšení cen, Chorvatsko totiž zdražuje mýtné o 5 procent a v létě o dalších 10 procent a DPH v pohostinství se zvedla na 25 procent.

Od roku 2015 stabilně roste zájem o domácí turistiku, ročně je to o 20 procent, a podobný nárůst se dá očekávat i letos. Podle místopředsedy asociace Petra Krče jsou domácí klienti stejně nároční jako ti zahraniční a vyžadují nejen kvalitní – stále častěji čtyřhvězdičkové – ubytování, ale i další služby, jako wellness apod. Navíc roste zájem o zážitkové a tematické pobyty. „Co dříve stačilo, dnes už nestačí,“ poznamenal Petr Krč. S tím souhlasí i Jan Papež, místopředseda pro vnější vztahy: „Dříve byl domácí cestovní ruch pro ty, kteří neměli na to, aby jeli do zahraničí. Dnes je to naprosto vyrovnané.“

Dobrá situace je i na poli příjezdové turistiky, podle předsedy asociace Vladimíra Dolejše návštěvníků přibývá, jen loni jich jen do Prahy přijelo téměř 8 milionů. Bylo by ale žádoucí zvýšit počet solventnějších turistů, například zvýšením počtu konferencí a kongresů. „Je známo, že účastník konference utratí za den třikrát více než běžný turista,“ řekl.

Roste i návštěvnost českých památek, loni vzrostla o deset procent. Jak řekla místopředsedkyně asociace Jolana Kopřiva Myslivcová, stálicí je Pražský hrad, který loni navštívilo 1,8 milionu platících turistů, velký zájem je i o lanovku na Petřín a např. i o pražskou zoologickou zahradu. Neustále stoupá návštěvnost českých hradů a zámků, které zkvalitňují své expozice, např. ve Valticích se po otevření repliky barokního divadla návštěvnost ztrojnásobila.

Naďa Rybárová

 

Enter the text or HTML code here

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..