Španělsko a Řecko je téměř vyprodané, roste zájem i o domácí dovolenou

Předprodeje na letní dovolené zaznamenaly výrazný nárůst a některé destinace jsou již téměř vyprodané.

Foto: Shutterstock

Nárůst předprodejů na letní dovolené dosáhl ve srovnání s loňským rokem 80 procent a v některých destinacích, především v Řecku a ve Španělsku, jsou kapacity téměř vyprodané. Na tiskové konferenci Asociace cestovních kanceláří ČR to uvedl člen jejího představenstva Stanislav Zíma. Roste i zájem o Itálii, zejména jižní, a na scénu se pozvolna vrací i Egypt. Rezervace do Tuniska a Turecka jsou zatím pozvolnější, ale dá se očekávat, že až bude zcela vyprodané Řecko, poroste zájem i tam. Dobře si vede také Maroko a Bulharsko, země, které jsou považovány za bezproblémové. Mezi žádané destinace se pro letošní letní sezónu nově zařadily i Kapverdské a Kanárské ostrovy, které byly doposud vnímány jako relativně blízké exotické destinace na zimu, a totéž platí i o Spojených Arabských Emirátech, především o Dubaji. Poslední dvě sezóny rostl zájem také o Chorvatsko, kam loni vycestovalo 828 tisíc českých turistů, letos se dá ale očekávat zvýšení cen, Chorvatsko totiž zdražuje mýtné o 5 procent a v létě o dalších 10 procent a DPH v pohostinství se zvedla na 25 procent.

Od roku 2015 stabilně roste zájem o domácí turistiku, ročně je to o 20 procent, a podobný nárůst se dá očekávat i letos. Podle místopředsedy asociace Petra Krče jsou domácí klienti stejně nároční jako ti zahraniční a vyžadují nejen kvalitní – stále častěji čtyřhvězdičkové – ubytování, ale i další služby, jako wellness apod. Navíc roste zájem o zážitkové a tematické pobyty. „Co dříve stačilo, dnes už nestačí,“ poznamenal Petr Krč. S tím souhlasí i Jan Papež, místopředseda pro vnější vztahy: „Dříve byl domácí cestovní ruch pro ty, kteří neměli na to, aby jeli do zahraničí. Dnes je to naprosto vyrovnané.“

Dobrá situace je i na poli příjezdové turistiky, podle předsedy asociace Vladimíra Dolejše návštěvníků přibývá, jen loni jich jen do Prahy přijelo téměř 8 milionů. Bylo by ale žádoucí zvýšit počet solventnějších turistů, například zvýšením počtu konferencí a kongresů. „Je známo, že účastník konference utratí za den třikrát více než běžný turista,“ řekl.

Roste i návštěvnost českých památek, loni vzrostla o deset procent. Jak řekla místopředsedkyně asociace Jolana Kopřiva Myslivcová, stálicí je Pražský hrad, který loni navštívilo 1,8 milionu platících turistů, velký zájem je i o lanovku na Petřín a např. i o pražskou zoologickou zahradu. Neustále stoupá návštěvnost českých hradů a zámků, které zkvalitňují své expozice, např. ve Valticích se po otevření repliky barokního divadla návštěvnost ztrojnásobila.

Naďa Rybárová

 

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.