Sociální turistika oslavuje úspěchy nejen u seniorů

Jak pracovat se značkou a novými komunikačními prostředky, co si představujeme pod pojmem sociální turistika, jaké jsou priority mladší a starší generace v oblasti turistiky, to byly hlavní body plzeňského semináře na téma Trendy cestovního ruchu a životní styl.10-pobrezi

Krajský úřad Plzeňského kraje, Odbor kultury, památkové péče a cestovního ruchu, pořadatel semináře, který se konal pod záštitou náměstka hejtmana Plzeňského kraje Jiřího Stručka, přizval špičkové odborníky, kteří propojili zajímavý obsah s odlehčenou formou prezentace. A o jaká hlavní témata šlo?

Jak na sociální turistiku

Ing. Zdeňka Petrů z katedry cestovního ruchu pražské VŠE neměla při svém vystoupení na téma sociální turistika zcela lehkou úlohu. Sociální turistika, mnohdy příliš zjednodušovaná jako turistika pro nejslabší, není u nás rozhodně zrovna hitem. Je přitom pravdou, že pouze 60 % Evropanů odjíždí na dovolenou. Ale pod pojmem sociální turistika či spíše turistika pro všechny se dnes rozumí nejen turistika pro finančně slabé či handicapované občany, ale i turistika mládeže za vzděláním či relaxační pobyty seniorů. Evropská unie jí věnuje čím dál větší pozornost s vědomím, že může v mnoha případech oživit cestovní ruch v řadě oblastí a regionů. Česká republika, která sociální turistiku zahrnuje i do Národního plánu podpory cestovního ruchu, byla přizvána Evropskou unií ke spolupráci na přípravě nového dokumentu o rozvoji sociální turistiky s platností do roku 2020. Že se rozvoj tohoto druhu turistiky mnohdy vyplatí, dosvědčuje úspěch španělských programů pro seniory či projekt prázdninových šeků ve Francii, které přispěly k ekonomické stimulaci sektoru cestovního ruchu.

Bez sociálních sítí to nejde

Vystoupení Radka Báči, odpovědného ředitele společnosti Ogilvy and Mather Česká republika, na téma Moderní trendy v komunikaci poodhalilo, co vše dnes dokáže komunikace prostřednictvím sociální sítí a nejrůznějších aplikací a jaké jsou možnosti oslovení potenciálních klientů cestovního ruchu. Základem i při této komunikaci je dobrá znalost cílové skupiny, umění předložit jí zajímavý námět k diskusi či reflexi a získat ji pro předložené téma, neboli v tomto případě produkt.

Hanzelka a Zikmund a jiná lákadla

Jestliže je dnes mladá generace obrácena především do budoucnosti, úspěch expozice inženýrů Hanzelky a Zikmunda Muzea jihovýchodní Moravy, o kterém hovořila ředitelka archivu H+Z PhDr. Magdalena Preiningerová, naznačil, že i historie může být přitažlivá a stát se impulzem pro cestovní ruch. Prezentace nového vizuálního stylu a projekce nového spotu České republiky v podání Mgr. Alice Dvořákové z CzechTourismu dokumentovala pozitivní posun při propagaci turistických možností naší země, i když nezabránila myšlence na nedostižitelné umění rakouských kolegů spojit ve zkratce moderní styl cestování dnešních turistů s prezentací historických a přírodních pokladů země a vystižením její specifičnosti.

Jak vybudovat značku

Josef Havelka, výkonný ředitel společnosti Omnicom Media Group Consulting, Česká republika, si zvolil téma marketingové značky a prezentoval ji přitažlivou formou otázek směřujících k vystižení dobré značky, která přispívá k orientaci a rozlišení nabídky, je závazkem kvality a konzistence produktu, vyjadřuje vztah mezi majitelem a uživatelem, je dobře vnímatelná, ale i odlišující daný produkt od jiných. Ing. Jiří Mikeš z katedry obchodního podnikání a komerčních komunikací VŠE v Praze se soustředil na rozdíly v turistických zájmech mladých a starších turistů, ale především na proměny zájmů uvnitř těchto skupin, kdy mladá generace je individualističtější a starší odmítá stárnout. Zazněla i zajímavá připomínka, proč lépe nevyužít partnerských vztahů řady měst se zahraničními městy k podpoře vzájemných turistických návštěv jejich občanů i formou slevových poukázek. Seminář podpořil i vědomí, že alfou a omegou je fundovaná znalost toho, co chceme nabízet.

Co rozhoduje u mladých

Podle studie realizované společností Opinion Ways mladá generace ve Francii posuzuje kvalitu ubytování mnohem více podle doporučení známých a přátel než podle počtu hotelových hvězdiček. Teprve na druhém místě jsou informace získané z internetu podle hodnocení uživatelů. Téměř 50 % Francouzů považuje hotelové hvězdičky jen za určitý oficiální údaj. Přes 30 % si myslí, že počet hvězdiček nevypovídá zcela o kvalitách hotelů a že dva hotely se stejným počtem hvězdiček mohou mít zcela odlišnou kvalitu. Nedůvěru k hvězdičkám mají především lidé ve věku od 25 do 49 let. Mladší lidé ve věku mezi 18–24 lety dají na názor uživatelů internetu.

Sociální turistika ve Francii slaví 30 let

Národní agentura pro prázdninové šeky (ANCV) oslavila ve Francii 30 let. ANCV funguje pod patronací ministerstev hospodářství, financí a turistiky. Finančně je nezávislá, její rozpočet pramení z velké části z 1% marže při prodeji prázdninových šeků a také z investic takto získaných částek na finančních trzích. O prázdninové šeky se většinou zajímají závodní výbory. Ty je poskytují zaměstnancům s rozdílnou mírou finanční participace, jež je závislá na výši mzdy. Prázdninové šeky platí pro pobyty ve Francii i při cestování do zemí EU. Akceptuje je přes 17 000 francouzských profesionálů z oblasti cestovního ruchu. V současnosti jsou přístupné zaměstnancům státního i soukromého sektoru. V r. 2011 využilo ve Francii prázdninových šeků 9,1 milionu osob, čímž byla investována do ekonomiky cestovního ruchu 1 miliarda 327 tisíc eur. Sociální turistika aneb turistika pro všechny je i v současnosti ve středu zájmu. Důvodem jsou čím dál více se rozevírající nůžky mezi rostoucím počtem bohatých odjíždějících na dovolenou a narůstajícím počtem lidí, kteří na dovolenou neodjíždějí vůbec. Do hry vstupuje i národní svaz turistických asociací a kempinků, který požaduje vyšší investice do zařízení, jež jsou využívána sociální turistikou, a větší podporu ze strany regionů i státu. Podpora státu se má v roce 2012–16 zvýšit asi o 6 milionů eur.

 

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *