Petr Ulrich: O svatebních trendech a Jamajce – svatební destinaci č. 1

V roce 2014 získala Jamajka celkem osm ocenění, včetně světového titulu v kategorii svatební turistiky “World’s Leading Wedding Destination”. Jaké zkušenosti mají s Jamajkou čeští profesionálové? Na to jsme se zeptali Petra Ulricha, partnera investiční skupiny Yacht Romance Group, specialisty na svatební turistiku, která se svými značkami Yacht Romance a YachtWedding působí také v ČR a na Slovensku.

Foto: Couples Tower Isle

Foto: Couples Tower Isle

Jaký je zájem českých a slovenských klientů o svatební turistiku v zahraničí? 

Výjezdová svatební turistika v ČR a na Slovensku se po dvaceti letech dostala do širokého povědomí. Je na vzestupu, stává se z ní „módní záležitost“ a jejich obliba stoupá. Už dávno neplatí, že svatba u moře je jen záležitost nějakého výstřelku nebo nereálného snění ze života celebrit.

Co aktuálně nejvíce letí ve svatební turistice?

Snoubenci s nižším rozpočtem si vybírají destinace, kde si díky velkým slevám pro novomanžele plní svůj sen o dostupné exotice, na kterou by jinak nedosáhli, nebo volí v exotice pouze svatební cestu. Zajímavý je také trend dvou svatebních cest, kdy si novomanželé hned po svatebním obřadu na jaře nebo v létě udělají krátkou dovolenou ve Středomoří a na „pravou“ svatební cestu odjedou až na podzim nebo v zimě do exotiky.

Pro náročnější a více zcestovalé snoubence je atraktivní Karibik, který je ve světě na svatební turistiku extrémně populární, ale z pohledu mainstreamu není zatím Karibik v ČR zatím tolik známý.

Říkáte Karibik. A jak si stojí Jamajka?

Jamajka je exkluzivní destinací pro náročné, která má z pohledu svatební turistiky dlouhou tradici. Nedávno opět získala ocenění svatební destinace No1 nejen v Karibiku. Všimněme si, že svatební turistika je výkladní skříní destinací a resortů – tak je to alespoň chápáno v zahraničí. Svatby a svatební cesty nejlépe demonstrují vyspělost destinace a schopnost splnit náročné požadavky na kvalitu zázemí a služeb. Být svatební destinací číslo jedna, jako se to daří Jamajce, je opravdu velká věc. Na druhé straně se díky charterovým letům možná stane dostupnější také pro méně movité klienty.

Co stojí za úspěchem Jamajky?  

Může se zdát, že se Jamajka na první pohled neliší od ostatních karibských ostrovů. Když pomineme krásnou a rozmanitou přírodu, je důležité, že díky dlouhodobému vlivu náročných amerických turistů jsou zde spolehlivé služby na vysoké úrovni. S kvalitou zázemí souvisí také velký výběr resortů adults-only, které jsou ideální pro romantiku novomanželů a výročí svatby.

Pro právně platný svatební obřad na Jamajce jsou zapotřebí pouze základní dokumenty a sňatek zde může proběhnout již po 24 hodinách po příletu snoubenců na ostrov. Řada all-inclusive resortů jako u nás méně známé Sandals nebo Couples zde navíc nabízí svatební obřad zdarma v závislosti na délce pobytu. Pro veliké svatby jsou ideálními místy Half Moon a Rose Hall, pro komornější svatby Round Hill a pro moderní svatbu se hodí třeba Rockhouse.

Jednotlivé části Jamajky snoubencům nabízí plejádu různorodých míst pro svatební obřad v různých cenových relacích, který se může odehrávat nejen na pláži, ale také u proslulých vodopádů na řece Dunn nebo na palubě luxusní jachty. Není to ale jen o poklidné romantice. Kdo má rád zábavu, reggae a večerní bary, jede do Negrilu nebo Montego Bay.

Jamajka je ideální destinací jak pro zájemce o relaxaci na dlouhých plážích s all-inclusive resorty, tak i aktivní poznávací pobyt s potápěním na korálových útesech, výlety do vnitrozemí, raftingem či plaváním s delfíny.

Vyplatí se rozlišovat, kdo jede na svatební cestu?

Svatba a svatební cesta je obvykle jen jednou (případně dvakrát) za život a je to tak ideální příležitost splnit si svůj cestovatelský sen. Dle naší zkušenosti jsou proto zákazníci při volbě své svatební cesty náročnější a jsou ochotni si připlatit a zvolit destinaci, kam by na klasickou dovolenou nejeli. Vyplatí se tak věnovat jim pozornost a mít pro ně připravené speciální produkty. Klienti jsou si již vědomí různých benefitů pro novomanžele a vyžadují je. Mají také větší očekávání a netolerují chyby či nefér triky, které stále ještě někteří prodejci zájezdů praktikují.

Páry také pro svou svatbu v zahraničí nebo svatební cestu často volí hotel vyšší kategorie, než jsou zvyklí (5* místo 4* atd.), kladou větší důraz na kvalitu (privátní transfery, novomanželská apartmá, bohatý individuální program pro dva apod.) a zejména na hodnotové zážitky. Dokonce neváhají si pro splnění svého snu vzít půjčku.

Objevují se ve svatební turistice nějaké nové trendy?

Ano, novým trendem je obnova svatebního slibu a výročí svatby, které už není jen o kytici květin a večeři v lepší restauraci, pokud to není zrovna restaurace třeba na Jamajce. Tradice a obřady posilují společné zážitky, v tom spočívá jejich velká hodnota. Dále mohu také říct, že dle naší zkušenosti si svatbu v zahraničí vybírají často snoubenci, kteří už jsou rozvedení a těch je u nás více než 50% z oddaných párů. Chtějí svatbu, která bude jen o nich a pro ně, v soukromí, klidu a podle sebe. Pro ně je svatba v zahraničí s romantickou svatební cestou ideální.

Zajímavý je také trend dvou svatebních cest, kdy si novomanželé hned po svatebním obřadu na jaře nebo v létě udělají krátkou dovolenou ve Středomoří a na „pravou“ svatební cestu odjedou až na podzim nebo v zimě do exotiky.

Jak se klienti rozhodují při výběru svatby v zahraničí?

Podle našich zkušeností jsou snoubenci při výběru své svatby na dovolené nebo svatební cesty vybíravější, než je tomu u impulzivního nákupu běžného zájezdu. Prodejní cyklus může trvat i týdny až měsíce, kdy nevěsta se ženichem zvažují varianty své perfektní svatby a/nebo svatební cesty, kterou plánují někdy dokonce i více jak rok dopředu. To může řadu prodejců zaskočit, protože na tento styl prodeje nejsou připraveni. Je to také náročnější na specifické know-how, protože pravidla pro právně platný svatební obřad, možnosti a benefity pro novomanžele se v jednotlivých destinacích liší a hlavně se mohou neočekávaně v čase měnit.

Svatební turistika představuje vysokou přidanou hodnotu, kdy vše musí klapnout podle přání a očekávání snoubenců, zejména pak správná exekuce legalit v případě svatebního obřadu. Spolehlivost je na prvním místě – klienti nejedou za neočekávaným dobrodružstvím, ale za krásnou vzpomínkou na celý život.

Není svatba dnes již považována za přežitek?

Věřím v potřebu a důležitost obřadů v lidském životě. Partnerský život přináší řadu drobných či větších překážek, které pár musí být schopný na své cestě překonávat. Nikdy už nebudeme krásnější a je dobré mít možnost se ve vzpomínkách vrátit a připomenout si ten den, kdy jsme chtěli být spolu a své životy tak spojili svatebním obřadem. Proto také svatební obřady našich babiček a dědečků byly velmi důležité a jejich svatební fotografie nad postelí zdobila nejednu ložnici. Co se mění, je styl těchto obřadů, a svatba v zahraničí tak vychází z požadavku doby – místo toho, aby nevěsta s ženichem běhali kolem svatebčanů a byli svázání konvencemi, jednoduše odjedou na krásné místo a věnují se sami sobě. S tím vstupují do manželství a mají úžasné společné zážitky na celý život.

Čím dál více lidí jezdí na dovolenou bez cestovní kanceláře. Týká se to i svatební turistiky?

Svatba a svatební cesta je důležitá událost, která musí klapnout. A v zahraničí to platí dvojnásob. Svatební turistika tak představuje vysokou přidanou hodnotu služeb, protože vše musí proběhnout v klidu a tak, jak má.

Navíc správná exekuce legalit k právně platnému svatebnímu obřadu není triviální, každá země to má zcela jinak a drobná chyba zde znamená zneplatnění sňatku na matrice v ČR. Často se nám stává, že nám přímo z destinace volají snoubenci, kteří se rozhodli zkusit to na vlastní pěst a nedorazil jim oddávající, fotograf nebo po návratu matrika v ČR jejich dokumenty neakceptovala. Tady již ale není pomoci.

Z toho důvodu s námi jezdí i ti, kteří si jinak plně vystačí s booking.com a letenkami online. Často se k nám později opět vrací s běžnou dovolenou, protože si zvyknou na naši péči a navíc zjistí, že ceny jsou v pořádku.

Na běžné dovolené, kam jedete jednou dvakrát za rok, se drobné prohřešky odpustí a mnohdy patří k folklóru, ale na svatební cestě nechcete žádná zklamání, ale krásné vzpomínky a zážitky na celý život, proto by se měla plánovat s předstihem a s odborníky. Organizovat svatbu na vlastní pěst se většinou nevyplácí.

Svatba se plánuje déle dopředu (ideálně 3-5 měsíců předem) a last minute nákupy zde nejsou příliš běžné. Naopak klienti využívají výhody nákupů first minute, protože musí plánovat s předstihem.

Jak vypadá trh svatební turistiky v ČR a na Slovensku?

Velikost trhu svatební turistiky v ČR a na Slovensku je odhadována na cca 2,5 – 3 mld. Kč. S ohledem na dosavadní trend se dále očekává, že se tento dosud fragmentovaný trh v následujících letech bude dále zvyšovat. Pokud se vám zdá toto číslo příliš vysoké, pak si stačí uvědomit, že v ČR a na Slovensku má každý rok svatbu zhruba 70.000 párů.

Samozřejmě, že ne všichni jedou na svůj svatební obřad do zahraničí, ale téměř 98% českých a slovenských novomanželů jede na svatební cestu. Někdo jede na Šumavu a jiný bere svatební cestu jako příležitost splnit si svůj životní cestovatelský sen a alespoň jednou se podívat např. do opravdové exotiky.  Společné mají to, že chtějí kvalitně strávit společný čas.

Navíc po částečném útlumu sňatečnosti v ČR v minulých letech přichází silné ročníky, které se svatbou dosud vyčkávaly. To má také za následek nárůst uzavřených sňatků v roce 2014.  Pro následující roky je tak očekáván celkový nárůst svateb, a to u ročníků, které jsou již také lépe finančně zabezpečeny a chtějí si plnit své sny.

Zajímavé je, že většina českých prodejců zájezdů zatím nesleduje, zda prodaný zájezd byla svatební cesta, nebo ne. Nemají tak zatím představu o skutečném stavu svého trhu a pro něj připravené vhodné produkty.

Kromě čím dál oblíbenějšího trendu dostupných svateb na dovolené a svatebních cest nejsou výjimkou opravdu nároční klienti, kteří vyhledávají privátní zážitky, jako např. právně platná svatba na privátním katamaránu v zátoce na BVI 12. 12. ve 12:12 pro 12 hostů, nebo tradiční česká svatba na mega jachtě v Toskánsku s transferem hostů privátním letadlem apod.

Jakou přidanou hodnotu má svatební turistika pro vás?

Je třeba si také uvědomit, že svatební turistika není o jednorázovém prodeji, ale o budování dlouhodobého obchodního vztahu s nově vzniklou rodinou. Právě okamžik svatby přináší do života páru velkou změnu, kdy jsou novomanželé otevřeni novým dodavatelům a značkám s produkty a službami pro rodinu. Svatba a svatební cesta je ideální okamžik jak získat věrného zákazníka na celý život.

Sylva Santarová
www.visitjamaica.com

Jeden komentář

  1. Karolina says:

    Já nad svatbou v zahraničí vždycky přemýšlela a pořád tak nějak doufám, že se mi to splní, ale na vlastní pěst bych do toho nešla určitě, vybrala bych nějakou cestovku a pořádně si to užila. 🙂

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.