Ruch kolem cestovního ruchu

Naše anketa o sloučení CzechTourismu s dalšími agenturami versus její zachování jako samostatné jednotky dopadla v poměru 67:33 ve prospěch samostatné agentury pro cestovní ruch. Jak jste toto téma komentovali vy?

Samostatnost nebo sloučení CzechTourismu s dalšími exportními agenturami je jen jedním z momentů současného dění oblasti státní podpory cestovního ruchu. Dalším aspektem je již prakticky „upečený“ přechod cestovního ruchu z resortu Ministerstva pro místní rozvoj (MMR) do resortu Ministerstva průmyslu a obchodu (MPO). Dále je také důležité, co budou mít jednotlivé složky (cestovní ruch, průmysl, investice) společné (bude to vedle administrativního zázemí například také marketing?) a co bude mít každá složka zvlášť. Význam bude mít i role a vzájemný vztah zahraničních zastoupení CzechTourismu a Českých center. A pak, jak už to bývá, přichází zcela zásadní otázka: jak se budou dělit peníze a kolik jich celkem bude.

Značná část publika na facebookové stránce @TTGCzech zařazení do resortu Ministerstva průmyslu a obchodu (MPO) vítá. „Věříme, že se MPO po pochlapí a bude nás všechny brát jak partnera. Aktuálně jsme strčili do kapsy ve výkonu zemědělství, za nedlouho bude cestovní ruch se svými duplicitami u nás atakovat i strojírenství či automotiv. Asi by to už chtělo i ten zákon o cestovním ruchu,“ uvádí Pension Schaumannův Dvůr.

Podle Miroslava Kubce z Asociace Kuchařů a cukrářů ČR „určitě bude dobře pokud se podaří zařadit Cestovní ruch do průmyslu. Myslím že v Dubaji pochopili, co cestovní ruch může zemi přinést a plně se na tento průmysl soustředí. […] MPO je správná cesta.“

„V základu je cestovní ruch obchodem, takže kde jinde by měl najít své místo než na MPO. Pokud bude dobré prostředí pro podnikání, tak i venkovští hospodští, ubytovatelé i farmáři rádi přispějí na jeho propagaci a rozvoj. Moc se přimlouvám, aby nedošlo k rozdělení kompetencí mezi více ministerstev, venkovská turistika by tak zůstala úplně na chvostu, a to by byla škoda, protože konečně nabírá dobrý směr,“ připomíná Zdenka Nosková ze Svazu venkovské turistiky a agroturistiky.

Jakub Juračka, místopředseda Fóra cestovního ruchu a předseda Asociace lanové dopravy, velmi vítá přechod do resortu MPO a kriticky se vyjadřuje o dosavadní gesci MMR: „MMR nám všem, posledních pět let dokazuje, jak ho obtěžuje s námi komunikovat, s námi podnikateli, kteří živí tento stát, a nedej bože spolupracovat. […] Stát drtí cestovní ruch ze všech stran, není podpora není zastání. […] Karla Šlechtová s námi zametala, to samé dělá současná ministryně Klára Dostálová. […] Co nevybojuje náš předseda Viliam Sivek, to není.“

Libor Knot z Asociace horských středisek ČR tvrdí, že cestovní ruch v ČR potřebuje něco úplně jiného než sloučení tří státních agentur: „Mám na mysli zejména chybějící dlouhodobé řešení struktury a financování cestovního ruchu v ČR. Sloučení státních agentur má přinést úsporu cca 120 mil. Kč ročně. Oproti přínosům cestovního ruchu ve výši cca 120 mld. Kč je ušetřená částka 0,1% – tedy jedno promile! Navíc máme k dispozici příklady z několika zemí, kde se ukázalo sloučení podobných státních agentur jako neefektivní, a proto bychom měli postupovat uváženě a mít na mysli zejména zvýšení konkurenceschopnosti českého cestovního ruchu. […] Nesouhlasíme s převedením zahraničních center agentury CzechTourism pod MPO a ponechání gesce cestovního ruchu na MMR. Tím by se totiž výše uvedený výkon výrazně snížil a znamenalo by to další krok k nepodpoře cestovního ruchu v ČR. V případě sloučení agentur bychom podporovali přesun celé agendy cestovního ruchu na MPO a zřízení příslušné sekce cestovního ruchu, včetně případného uvedení v názvu ministerstva.“

Karel Zelený ze společnosti TMR International navrhuje jinou formu organizace než je čistě státní organizace: „Dává mi smysl mít agentury [CzechTourism, CzechTrade a CzechInvest] v jedné budově a sdílet třeba zasedačky, ale řízení, marketing, inovace a podobně by rozhodně každá agentura měla mít decentralizované s vlastní rozhodovací pravomocí. A spíš než slučování by CzechTourismu prospěl přechod na jinou právní formu s možností modelu PPP (Public Private Partnership), podobně jako je tomu v Rakousku nebo Německu. Pokud se podíváme na příklady našich sousedů (Rakousko či Německo), tak samostatné agentury fungují rozhodně lépe než agentury sloučené, či začleněné do ministerstev, jako například na Slovensku.“

Newsroom TTG

Enter the text or HTML code here

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..