Rady proti nešvarům zahraničních lékařů

Letní dovolené jsou v plném proudu. Někteří lidé už pomalu spřádají plány na zimní dovolenou. Cestovní pojištění do zahraničí je aktuální stále. Tentokrát se podíváme na záludnosti, které nás mohou za hranicemi v ordinacích potkat.

Foto: Lucie Poštolková

Ilustrační foto Foto: Lucie Poštolková

1) Nařídí vám nadbytečnou léčbu

V praxi dochází k případům, kdy je lékařem nařízena jednoznačně nadbytečná léčba, například snímkování počítačovou tomografií poté, co byla provedena magnetická rezonance, u naprosto banálních případů je prodlužována doba hospitalizace atd. „Ze statistik asistenční služby vyplývá, že především v Turecku a Egyptě je možné setkat se s účtováním neúměrně vysokých částek za ošetření a materiál,“ řekl pro TTG Jan Polcar, vedoucí oddělení pro spolupráci s CK z České podnikatelské pojišťovny.

Rada: Vždy volejte asistenční službu vaší pojišťovny. Operátor vám doporučí prověřené zdravotnické zařízení v dané oblasti a pomůže vám ho i najít. Výjimkou jsou samozřejmě situace, které vyžadují okamžitý a rychlý zásah záchranné služby a otázka pojištění je řešena až následně. Proto je vhodné mít průkaz o pojištění vždy u sebe.

2) Požadují po vás úhradu lékařské péče v hotovosti

Někdy se stává, že zdravotnické zařízení požaduje hotovost přímo po klientovi a odmítá spolupracovat s asistenční společností pojistitele. Podle zkušeností asistenčních služeb dochází v podobných případech k zadržování cestovních dokladů klienta do zaslání úhrady, nebo alespoň garance k této úhradě.

Tento nešvar se objevuje u doktorů v Chorvatsku. Nebývají ochotní a chtějí platbu hotově, která se za drobné ošetření pohybuje okolo 70 až 100 euro,“ dodal Petr Salavec specialista pro spolupráci s CK z UNION pojišťovny. „Podobné případy evidujeme také v Turecku,“ doplňuje Tomáš Zavoral, tiskový mluvčí České pojišťovny.

Rada: Zde platí stejné pravidlo jako u prvního bodu, operátor asistenční služby vám poradí, jaké zdravotní zařízení garantuje dostatečně vysokou kvalitu služeb a současně spolupracuje s asistenční společností.

3) Prodají vám předražené léky

V některých destinacích se můžete setkat s hotelovým lékařem, který se ke klientům volá jako první lékařská pomoc, ať už se jedná o bolesti břicha nebo kopřivku na pokožce. „Známe případy lékařské mafie z Egypta, kdy se doktor snažil prodat léky na průjem za 50 euro a jejich cena se přitom v lékárně pohybuje okolo pěti euro. V některých případech se i ukázalo, že klient ani dané léky nepotřeboval,“ dodal Petr Salavec specialista pro spolupráci s CK z UNION pojišťovny.

Rada: Pokud se budete řídit pokyny asistenční služby, dostanete se do rukou ověřených lékařů. Tyto případy jsou evidovány při ošetření hotelovými doktory.

4) Nespoléhejte se na „modrou kartičku“

Při cestování po území EU a některých dalších států, se kterými existuje patřičná smlouva, je možné uplatnit při úhradě léčebné péče kartu české zdravotní pojišťovny, obecně označovanou jako EHIC (European Health Insurance Card). Ta přiznává držiteli nárok na úhradu stejné péče, jakou by obdržel místní poplatník zdravotního pojištění.

Foto: Lucie Poštolková

Foto: Lucie Poštolková

Je třeba ale myslet na to, že tato karta EHIC nekryje zdaleka všechny náklady. „V naprosté většině evropských zemí je nezbytné uhradit tzv. spoluúčast, která může činit i více než 20 % ceny poskytnuté péče a v některých soukromých klinikách ji neuplatníte vůbec. Dále je potřeba si uvědomit, že tato karta EHIC nekryje případnou repatriaci, tedy dopravu klienta zpět do vlasti, což v případě leteckého speciálu ze vzdálenějších destinací může být i částka přesahující milion korun,“ doplnil Jan Polcar z České podnikatelské pojišťovny.

Pokud budete spoléhat na evropskou kartu pojištěnce, může se vám stát, že vás odvezou do státní nemocnice, které mívají nižší standardy, což může například na jihu Itálie připomínat doslova cestu do minulosti,“ varoval Petr Salavec specialista pro spolupráci s CK z UNION pojišťovny.

Někteří klienti bohužel zapomínají, že cestovní pojištění je třeba si sjednat ještě před překročením hranic. „Lze tak samozřejmě učinit i na tu pověstnou poslední chvíli – třeba i na letišti přes web či prostřednictvím mobilní aplikace,“ připomněl Tomáš Zavoral, tiskový mluvčí České pojišťovny.

Rada: Je tedy více než doporučeno jezdit do zahraničí vždy vybaven kvalitním komerčním cestovním pojištěním s odpovídajícími limity.

 

Lucie Poštolková

Komentovat

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *